Stöd till ensamstående/med allvarligt sjuk partner?

Lupino

Trådstartare
En förälder i en familj i min närhet har blivit allvarligt sjuk. Det är stor sannolikhet att föräldern inte klarar sig, hur lång tid det handlar om vet jag ej.

Det är många barn i familjen, det gör ont i mig att barnen förutom att ev förlora en förälder kommer få det väldigt tufft ekonomiskt med bara en förälder (som dessutom är föräldraledig).

Vi bor i ett välbergat område där många gör dyra resor och barnen har ofta många aktiviteter, vilket kommer göra det extra svårt för barnen tänker jag.

Finns det hjälp att få?

Hur vanligt i Sverige är det att ha livförsäkring, och om det finns vad rör det sig om för belopp?

Blir så ledsen när jag tänker på det för detta är inget barn ska behöva uppleva.
 
Om en förälder avlider får barnet barnpension, summan beror på hur mycket den avlidna föräldern tjänat in.

Däremot finns det ingen hjälp för att barn ska kunna få behålla samma standard som tidigare. Det skulle sticka alltför mycket i ögonen på de familjer med två föräldrar som sliter och trots det inte kan ta sina barn på resor och aktiviteter.

Det finns ibland stipendier att söka, men de är oftast stöd till barn i nöd och det anses man inte vara bara för att man inte kan leva på samma standard som tidigare.
 
Många har en livförsäkring via sin anställning, via kollektivavtal och/eller via medlemskap i en fackförening. Och ganska många väljer att köpa till extraskydd för att höja summan eller förlänga utbetalningstiden.

Dessutom så finns ofta efterlevandeskydd via tjänstepensionen för barn och maka/make.

Hur sådana försäkringar ser ut, och vad de ger för ekonomisk ersättning varierar stort, men det är långt ifrån ovanligt att ha livförsäkringar eller pensionsförmåner som ges till efterlevande, utan att man ens behövt göra något särskilt för att få dem.

Många köper också livförsäkringar av olika slag.
 
Vi har livförsäkringar som löser vår del av boendelånet vid bortgång. Det är inte helt ovanligt att ha via banken.
 
Om en förälder avlider får barnet barnpension, summan beror på hur mycket den avlidna föräldern tjänat in.

Däremot finns det ingen hjälp för att barn ska kunna få behålla samma standard som tidigare. Det skulle sticka alltför mycket i ögonen på de familjer med två föräldrar som sliter och trots det inte kan ta sina barn på resor och aktiviteter.

Det finns ibland stipendier att söka, men de är oftast stöd till barn i nöd och det anses man inte vara bara för att man inte kan leva på samma standard som tidigare.

Nä, jag förstår att det skulle sticka i ögonen att samhället på något sätt skulle gå in och erbjuda samma standard. I just detta fallet har jag fått uppfattning att familjen redan innan fått avstå från extravaganser, vissa av barnen har i och för sig 1-2 aktiviteter men inget av det dyrare slaget. Får hålla tummarna att de kan få fortsätta med dessa även om det värsta skulle hända.
 
En förälder i en familj i min närhet har blivit allvarligt sjuk. Det är stor sannolikhet att föräldern inte klarar sig, hur lång tid det handlar om vet jag ej.

Det är många barn i familjen, det gör ont i mig att barnen förutom att ev förlora en förälder kommer få det väldigt tufft ekonomiskt med bara en förälder (som dessutom är föräldraledig).

Vi bor i ett välbergat område där många gör dyra resor och barnen har ofta många aktiviteter, vilket kommer göra det extra svårt för barnen tänker jag.

Finns det hjälp att få?

Hur vanligt i Sverige är det att ha livförsäkring, och om det finns vad rör det sig om för belopp?

Blir så ledsen när jag tänker på det för detta är inget barn ska behöva uppleva.

Vad gäller försäkringar et c har du redan fått svar.

Men jag hör till dem som reagerar lite på hur du skriver.
Jag uppfattar det som om du menar att det borde finnas ekonomiskt stöd att få, för att kompensera för senare inkomstbortfall?

Jag hoppas att den här familjen får samma ekonomiska stöd som alla andra familjer med en eller två föräldrar i livet. Varken mer eller mindre.
Att man för närvarande bor i ett "välbärgat område" gör inte att jag anser att man ska få mer än de som bor i "sämre" områden. Samma.
Om det nu är så att försörjningsstöd senare blir aktuellt så får man väl sälja bostaden (om vi pratar om villa).
Ja, man får antagligen avstå från en del resor. Vad är problemet?
 
Vad gäller försäkringar et c har du redan fått svar.

Men jag hör till dem som reagerar lite på hur du skriver.
Jag uppfattar det som om du menar att det borde finnas ekonomiskt stöd att få, för att kompensera för senare inkomstbortfall?

Jag hoppas att den här familjen får samma ekonomiska stöd som alla andra familjer med en eller två föräldrar i livet. Varken mer eller mindre.
Att man för närvarande bor i ett "välbärgat område" gör inte att jag anser att man ska få mer än de som bor i "sämre" områden. Samma.
Om det nu är så att försörjningsstöd senare blir aktuellt så får man väl sälja bostaden (om vi pratar om villa).
Ja, man får antagligen avstå från en del resor. Vad är problemet?

Jag ömmar bara för barnen. Att livet brakar ihop i ett område där det är normalt att ha lite pengar gör att det inte läggs extra "börda" på barnen i den redan svåra situationen. Men att ha sina vänner i detta område kan sannerligen göra det extra tufft tänker jag!

I detta fallet hyr familjen sin bostad så det kan inte lösa något i alla fall.
 
När min pappa dog fick vi det, tack vare försäkringar osv, bättre ställt än vi hade det när han och mamma jobbade, trots att mamma blev sjukskriven när han dog. Nu var han kanske ganska välförsäkrad också både genom jobbet och privat. Vi hade hästar (sedan innan) och trots det kunde mamma avsluta huset de höll på att bygga och vi åkte på semester fast av lite billigare variant.

Därmed är det inte helt kört ekonomiskt men det vill också till att det finns slantar att hämta ut så att säga. Det är ju inte alla som har planerat så för sin död så att säga.

En sak som är värt att titta på är om ens partner/familj har rätt att ta ut ens pension man sparat ihop samt om man är gift eller om det blir barnen som ärver.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 680
Senast: Ramona
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 601
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 883
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp