Bukefalos 28 år!

Stöd vid förlossning

Torktumlare

Trådstartare
Finns det något speciellt man ska tänka på? Av olika anlednigar blir jag den enda som följer med en nära släkting när hon ska föda om 2-4v. (Jag är alltså inte pappa till barnet/har inte en relationen med henne) Utan vi är nära släkt helt enkelt och vänner. Jag vet att jag ska lyssna på henne och finnas där men finns det något speciellt man ska tänka på för att vara ett så bra stöd som möjligt? Ni som fött barn var det något ni kände att den som följde med hade kunnat göra?
 
Sv: Stöd vid förlossning

Vara en länk mellan födande och personal. Jag tyckte att det var jobbigt att prata med folk jag inte kände på förlossningen och hade önskat att barnens pappa hade hjälpt mej att framföra mina önskemål och stått på sig med det jag ville.
Gå noga igenom innan förlossningen med din vän vad hon tror att hon vill och var lyhörd för om hon ändrar sig under förlossningens gång.
Att vara lugn och lyhörd är nog det viktigaste av allt.
Lycka till!
 
Sv: Stöd vid förlossning

Vara en länk mellan födande och personal. Jag tyckte att det var jobbigt att prata med folk jag inte kände på förlossningen och hade önskat att barnens pappa hade hjälpt mej att framföra mina önskemål och stått på sig med det jag ville.Gå noga igenom innan förlossningen med din vän vad hon tror att hon vill och var lyhörd för om hon ändrar sig under förlossningens gång.
Att vara lugn och lyhörd är nog det viktigaste av allt.
Lycka till!

Vilka bra tips tack! :)
 
Sv: Stöd vid förlossning

Har du egna barn?
Annars skulle jag tipsa om att läsa på mycket om förlossningen, vad som händer, olika smärtstillande osv.
Kanske kan du även fråga om du kan följa med din vän på föräldrautbildningen.


Annars ger TinyWiny jättebra tips
 
Sv: Stöd vid förlossning

Nej inga egna barn och aldrig varit med vid en förlossning. Vad ska jag läsa om?

Barnet kommer om antagligen 2 max 4 veckor så vitt jag vet sk hon inte på någon föräldrautbildning (vet ej om hon varit) är man på en sån vid alla förlossningar? Eller bara första?
 
Sv: Stöd vid förlossning

Det är olika på olika ställen om det är föräldrautbildning vid mer än första barnet.
Har hon fött barn innan så vet hon ju vad hon saknade vid de förlossningarna och då är det ju enklare för dej.
Som turbofling skriver så läs på om de olika skedena så att du är lite med på vad som ska komma härnäst. Då är du bättre förberedd.
 
Sv: Stöd vid förlossning

kl

Har nu läst lite snabbt om förlossningens olika faser osv. Det är först nu det slog mig att hon faktiskt ska trycka ut en människa ur sin :o:eek:

Jag är glad att det inte är jag för det verkar göra ont. Får man tänka så? Jag vill vara med, hon behöver mig och jag ska hålla mina känslor inom mig men jag är faktsikt lite smårädd. Jag har en låg smärttröskel och är rädd för smärta. Men det är ju inte jag som ska få ont. Jag vet inte om det är normalt, men det ska säkert gå bra.
 
Sv: Stöd vid förlossning

som de andra sagt, lyssna på mamman och var mycket peppande.

säg inte som min sambo gjorde: "tänk på din syster, hon har klarat detta två gånger!":grin:
 
Sv: Stöd vid förlossning

Om din vän har funderat något på speciella metoder hon vill använda under förlossningen (t.ex. profylaxandning eller andra avslappningsmetoder) så är det en god idé att läsa på om de så du kan ge rätt stöd. Så det är en bra fråga att kolla upp redan nu. :)
 
Sv: Stöd vid förlossning

Jag är glad att det inte är jag för det verkar göra ont. Får man tänka så?

Det GÖR ont och att låtsas som något annat hjälper inte. Däremot bör du undvika att tycka synd om henne eller visa tvekan om hon kommer att klara det eller inte under förlossningen. Bekräfta gärna att du förstår att det gör ont, men uppmuntra genom att säga att hon är duktig som klarar det, ta en värk i taget, se så mycket du klarat hittills osv. Kan vara en god idé att fråga henne vad hon helst tror sig vilja höra när ni är där. Eller så kanske hon bara vill att du ska vara med som ett tyst moraliskt stöd i bakgrunden?
 
Sv: Stöd vid förlossning

säg inte som min sambo gjorde: "tänk på din syster, hon har klarat detta två gånger!":grin:

Jag ser inte det roliga i det, en sån mening hade funkat uppmuntrande för mig under förlossningen. :) Efteråt gick jag runt och var så imponerad av ALLA kvinnor som fött barn, "tänk att så många klarar det!".
 
Sv: Stöd vid förlossning

Det GÖR ont och att låtsas som något annat hjälper inte. Däremot bör du undvika att tycka synd om henne eller visa tvekan om hon kommer att klara det eller inte under förlossningen. Bekräfta gärna att du förstår att det gör ont, men uppmuntra genom att säga att hon är duktig som klarar det, ta en värk i taget, se så mycket du klarat hittills osv. Kan vara en god idé att fråga henne vad hon helst tror sig vilja höra när ni är där. Eller så kanske hon bara vill att du ska vara med som ett tyst moraliskt stöd i bakgrunden?

Jag vet att det gör ont. Hon säger att hon mest vill ha mig med vi har inte pratat så mycket om det. Jag är säker på att hon klarar det hon är en av de starkaste kvinnorna jag känner! Men ville bara höra lite om andras erfarenheter och få tips. Precis sådana som jag fått :)
 
Sv: Stöd vid förlossning

Efteråt ja, frågan är om du hade tyckt det om du fått höra det mitt i när du gått med värkar i 4 dygn.

Jag var/är också imponerad över att så många klarar det, ,men att få höra det då kändes mer som att "varför klagar du, hon har ju gjort det två gånger".
 
Sv: Stöd vid förlossning

en annna sak, få i henne näring! Fråga ofta om hon ska dricka. Ta gärna med nån tetra blåbärssoppa tex. När jag födde fick jag inte äta under förlossningen, vilket innebar attt jag inte åt nåt på 1 ½ dygn. Jag var väldigt smärtpåverkad och ville absolut inte dricka något, men jag blev faktiskt tvingad (upplevde jag det som), och det är jag väldgt glad för, för jag märkte vilken skillnad det gjorde.
 
Sv: Stöd vid förlossning

Finns där och var uppmärksam.
Jag blev otroligt förvånad när jag födde barn hur jag reagerade och vilket stöd jag behövde. Det var inte alls som jag tänkt mig. Det går nog inte att föreställa sig fören man är där.
Var lyhörd! :laugh:
 
Sv: Stöd vid förlossning

en annna sak, få i henne näring! Fråga ofta om hon ska dricka. Ta gärna med nån tetra blåbärssoppa tex. .

:bow: :bow:

Ja, se till att ha med blåbärssoppa/nyponsoppa!!!
Jag höll på att svälta ihjäl, hade packat med kexhocklad och andra "snabba" saker men jag kunde inte tugga mellan värkarna ... dessutom hade de tyvärr inte nyponsoppa på "min" förlossningsavdelning... :mad:
 
Sv: Stöd vid förlossning

Det finns en bok som heter "Att föda" av Gudrun Abascal som jag tror kunde vara bra att läsa om du ska vara med på en förlossning. Tar upp en massa olika saker som stadierna i förlossningen, smärtlindring, kejsarsnitt och lite olika förlossningsberättelser. I övrigt tycker jag du fått de två viktigaste tipsen redan, nämligen att vara länk/tolk åt omgivningen och se till att hon får i sig vätska och näring. Köp gärna energigel och sportdryck, finns i bl a cykelaffärer och andra sportaffärer. Ingen Powerade/Red Bull-skräpdricka alltså utan sånt som Vätterncyklister och andra långdistansare äter/dricker.

Några andra saker att hålla i minnet är att det kan dra ut rejält på tiden, så ta med något åt dig själv att äta och dricka. Ni kommer antagligen att tillbringa en hel del tid ensamma på rummet under förlossningens tidiga stadier. Det rasslar på med mer folk i rummet mot slutet däremot. Och kom ihåg att folk kan reagera/bete lite konstigt när de har ont, det kan vara skrämmande när man står bredvid men det går över. Jag var rädd för hur jag skulle reagera och bad min make om ursäkt på förväg om jag skulle göra något riktigt konstigt :o Fast jag tror inte jag gjorde något våldsammare än att klämma så hårt om hans underarm att han fick lite blåmärken...

Och du, stort lycka till till både dig och blivande mamman :) Jag skulle tycka det var jättespännande att vara med på någon annans förlossning och stötta!
 
Sv: Stöd vid förlossning

Var den som fixar och donar med allt praktiskt, snacka med läkare osv.
Låt vännen känna att du fixar allt, hon kan lugnt koncentrera sig på att föda :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 473
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 004
Senast: lilstar
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 975
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 267
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp