Stöld på förskolan

Mayalv

Trådstartare
Precis när vi köpt nya skalbyxor så försvann de på förskolan. Sånt händer ju tyvärr så vi trodde att det var ett misstag. Vi väntade ganska länge innan vi köpte nya (tänkte att de skulle dyka upp) men tillslut var vi tvungna att köpa nya.

Idag så märkte jag att mitt andra barns (också helt nya) skalbyxor blivit förväxlade med ett annat barns väldigt slitna. Tyckte att det var lite märkligt att det barnet hade så små där då det barnet borde ha stl 110-116 och detta var 98.

Jag skulle ändå gå och hänga tillbaka de slitna byxorna och kolla om våra hängde där. Då ser jag att vår stora sons byxor hänger där (alltså de byxor jag nämnde först) och de har strykit över vår sons namn med bläck så det var knappast ett misstag?! Jag har nu fått bort bläcket och vår märkning är då väldigt tydlig.

Det här är stora sonens bästa kompis. Och det känns trist att ”sabba relationen” men nu verkar det inte bättre än att de stulit den stora sonens byxor. Och dessutom bytt ut den lillas mot deras gamla slitna?! Vad gör vi? Kontaktar förskolan? Jag förstår ju att jag inte kan bevisa att de bytt ut den lillas, men de andra har jag ju fotobevis på.
 
Jag hade tagit tillbaka mina byxor bara och sen låtit det vara.

Ok. Ah.. det är svårt. Men de har ju förstört byxorna (han har ju använt dem en hel säsong och slitit en hel del på dem). Inte så sugen på att de bara kan göra så utan att ngn ens säger ngt. Blev väldigt sura pengar för min del.

Tror ändå att jag ställer frågan hur det kommer sig att de kryssat över namnet och ersatt med sitt.
 
Ok. Ah.. det är svårt. Men de har ju förstört byxorna (han har ju använt dem en hel säsong och slitit en hel del på dem). Inte så sugen på att de bara kan göra så utan att ngn ens säger ngt. Blev väldigt sura pengar för min del.

Tror ändå att jag ställer frågan hur det kommer sig att de kryssat över namnet och ersatt med sitt.

Låter som det enda raka.
 
Ok. Ah.. det är svårt. Men de har ju förstört byxorna (han har ju använt dem en hel säsong och slitit en hel del på dem). Inte så sugen på att de bara kan göra så utan att ngn ens säger ngt. Blev väldigt sura pengar för min del.

Tror ändå att jag ställer frågan hur det kommer sig att de kryssat över namnet och ersatt med sitt.
Det låter jättekonstigt, som ett missförstånd! Om de har snott ett par byxor på förskolan låter det märkligt att använda dem på samma förskola helt öppet. Jag är lite konflikträdd, jag hade skrivit en vänlig lapp tror jag som att "hoppsan här har det blivit ett missförstånd, jag tar tillbaka byxorna nu"
 
Det låter jättekonstigt, som ett missförstånd! Om de har snott ett par byxor på förskolan låter det märkligt att använda dem på samma förskola helt öppet. Jag är lite konflikträdd, jag hade skrivit en vänlig lapp tror jag som att "hoppsan här har det blivit ett missförstånd, jag tar tillbaka byxorna nu"
Nja.. de hade strykit det så att man inte skulle kunna se att det var våra. Så förstår att de ”vågade” använda dem på förskolan. Nu var de ju tvättade flera ggr och deras bläck hade blekts en aning. Min märkning var med märkpenna som inte släpper lika lätt.

Är inte så sugen på en ”hoppsan lapp” eftersom byxorna är trasiga. Alltså jag kommer inte kräva att de köper nya, men vill ändå att de svarar mig. Om det finns en bra förklaring så blir även jag glad. Jag vill ju inte att de ska ha stulit med flit.
 
Nja.. de hade strykit det så att man inte skulle kunna se att det var våra. Så förstår att de ”vågade” använda dem på förskolan. Nu var de ju tvättade flera ggr och deras bläck hade blekts en aning. Min märkning var med märkpenna som inte släpper lika lätt.

Är inte så sugen på en ”hoppsan lapp” eftersom byxorna är trasiga. Alltså jag kommer inte kräva att de köper nya, men vill ändå att de svarar mig. Om det finns en bra förklaring så blir även jag glad. Jag vill ju inte att de ska ha stulit med flit.
Tycker det är bra att du frågar! Hoppas de har en bra förklaring!
 
Jag hade tagit upp det med personalen i första hand. De har trots allt ett visst ansvar för märkta kläder. Att konfrontera personen kan ibland bli rätt och ibland fel men att börja med personalen och berätta vad som har hänt tycker jag är en bra början. Kanske har föräldern/föräldrarna det jobbigt på olika sätt och behöver hjälp och stöttning vilket de förhoppningsvis kan få om personalen görs medveten om att det här har hänt inte bara en utan två gånger.

Jag hade varit både arg, ledsen och besviken men det är som det är och kanske behövs något helt annat än en konfrontation mellan dig och föräldrarna för att det inte ska hända igen.
 
Precis när vi köpt nya skalbyxor så försvann de på förskolan. Sånt händer ju tyvärr så vi trodde att det var ett misstag. Vi väntade ganska länge innan vi köpte nya (tänkte att de skulle dyka upp) men tillslut var vi tvungna att köpa nya.

Idag så märkte jag att mitt andra barns (också helt nya) skalbyxor blivit förväxlade med ett annat barns väldigt slitna. Tyckte att det var lite märkligt att det barnet hade så små där då det barnet borde ha stl 110-116 och detta var 98.

Jag skulle ändå gå och hänga tillbaka de slitna byxorna och kolla om våra hängde där. Då ser jag att vår stora sons byxor hänger där (alltså de byxor jag nämnde först) och de har strykit över vår sons namn med bläck så det var knappast ett misstag?! Jag har nu fått bort bläcket och vår märkning är då väldigt tydlig.

Det här är stora sonens bästa kompis. Och det känns trist att ”sabba relationen” men nu verkar det inte bättre än att de stulit den stora sonens byxor. Och dessutom bytt ut den lillas mot deras gamla slitna?! Vad gör vi? Kontaktar förskolan? Jag förstår ju att jag inte kan bevisa att de bytt ut den lillas, men de andra har jag ju fotobevis på.

Jag hade absolut konfronterat föräldrarna och krävt att det sattes upp info/varning att stöld har skett och att alla kläder ska vara tydligt märkta så att personalen kan ha god koll! (Alltså tala med rektorn om att pedagogerna inte sköter sitt jobb dessutom)

Jag är ingen snål jävel, vi har god ekonomi men rätt ska vara rätt och jag är en moralriddare uti fingerspetsarna och vissa saker får bara inte lov att hända och människor som bryter emot de normerna skall få veta att dom gör det, ordentligt.

Samt att jag vet att skalkläder är abnormt dyrt i många fall och har en familj bara råd med ett visst antal ska dom ju för fasen inte bli bestulna. Usch. (om inte annat kan man ju lägga dom pengarna på något roligare!)
 
Precis när vi köpt nya skalbyxor så försvann de på förskolan. Sånt händer ju tyvärr så vi trodde att det var ett misstag. Vi väntade ganska länge innan vi köpte nya (tänkte att de skulle dyka upp) men tillslut var vi tvungna att köpa nya.

Idag så märkte jag att mitt andra barns (också helt nya) skalbyxor blivit förväxlade med ett annat barns väldigt slitna. Tyckte att det var lite märkligt att det barnet hade så små där då det barnet borde ha stl 110-116 och detta var 98.

Jag skulle ändå gå och hänga tillbaka de slitna byxorna och kolla om våra hängde där. Då ser jag att vår stora sons byxor hänger där (alltså de byxor jag nämnde först) och de har strykit över vår sons namn med bläck så det var knappast ett misstag?! Jag har nu fått bort bläcket och vår märkning är då väldigt tydlig.

Det här är stora sonens bästa kompis. Och det känns trist att ”sabba relationen” men nu verkar det inte bättre än att de stulit den stora sonens byxor. Och dessutom bytt ut den lillas mot deras gamla slitna?! Vad gör vi? Kontaktar förskolan? Jag förstår ju att jag inte kan bevisa att de bytt ut den lillas, men de andra har jag ju fotobevis på.

Jag skulle nog ta det VÄLDIGT försiktigt och absolut inte anklaga någon för stöld om jag inte var extremt säker på min sak och det hänt många gånger. Jag skulle i första hand tänka att det är ett misstag och säga något i stil med ”ojdå, jag tror Pelles skalbyxor hamnat hos Olle”.
Vi har tre barn och flera uppsättningar skalkläder i typ alla storlekar från 68 till 128 :angel: detta för att kunna ha på förskolan, i stallet och i reserv. I vissa av dem står andra barns namn eftersom de ärvt av varandra, ärvt av kompisars och bekantas barn och vi köpt begagnade. Vid behov (om de ska ha dem på förskolan) har jag helt enkelt kryssat över det gamla namnet och skrivit dit barnets namn. Vi har så mycket skalkläder att jag ärligt talat inte med hundra procents säkerhet vet om jag känner igen alla. Ännu mindre mannen eller mormor som hämtar ibland och minst av alla pedagogerna som ska försöka hålla reda på så många barns grejer. Och det har absolut hänt att pedagogerna skickar med fel kläder hem. Oftast märker vi det och lämnar tillbaka dem dagen efter men det är inte helt osannolikt att vi skulle kunna missa det och tro att det är våra grejer! Sammanfattningsvis kan det vara ett misstag, så jag skulle verkligen inte vända upp himmel och jord, blanda in rektorn och anklaga för stöld, utan ta det väldigt försiktigt, såvida det inte upprepas massa gånger förstås.
 
Jag hade absolut konfronterat föräldrarna och krävt att det sattes upp info/varning att stöld har skett och att alla kläder ska vara tydligt märkta så att personalen kan ha god koll! (Alltså tala med rektorn om att pedagogerna inte sköter sitt jobb dessutom)

Jag är ingen snål jävel, vi har god ekonomi men rätt ska vara rätt och jag är en moralriddare uti fingerspetsarna och vissa saker får bara inte lov att hända och människor som bryter emot de normerna skall få veta att dom gör det, ordentligt.

Samt att jag vet att skalkläder är abnormt dyrt i många fall och har en familj bara råd med ett visst antal ska dom ju för fasen inte bli bestulna. Usch. (om inte annat kan man ju lägga dom pengarna på något roligare!)

En förälder tar en annan familjs byxor, stryker över namnet och ersätter med sitt eget. På vilket sätt har personalen inte skött sitt jobb?
 
Precis när vi köpt nya skalbyxor så försvann de på förskolan. Sånt händer ju tyvärr så vi trodde att det var ett misstag. Vi väntade ganska länge innan vi köpte nya (tänkte att de skulle dyka upp) men tillslut var vi tvungna att köpa nya.

Idag så märkte jag att mitt andra barns (också helt nya) skalbyxor blivit förväxlade med ett annat barns väldigt slitna. Tyckte att det var lite märkligt att det barnet hade så små där då det barnet borde ha stl 110-116 och detta var 98.

Jag skulle ändå gå och hänga tillbaka de slitna byxorna och kolla om våra hängde där. Då ser jag att vår stora sons byxor hänger där (alltså de byxor jag nämnde först) och de har strykit över vår sons namn med bläck så det var knappast ett misstag?! Jag har nu fått bort bläcket och vår märkning är då väldigt tydlig.

Det här är stora sonens bästa kompis. Och det känns trist att ”sabba relationen” men nu verkar det inte bättre än att de stulit den stora sonens byxor. Och dessutom bytt ut den lillas mot deras gamla slitna?! Vad gör vi? Kontaktar förskolan? Jag förstår ju att jag inte kan bevisa att de bytt ut den lillas, men de andra har jag ju fotobevis på.
Jag hade pratat med personen. Men- jag hade gjort det försiktigt och inte dundrat på och frågat varför de stulit byxorna.
Jag är inte så förtjust i lappar etc utan jag tycker det är bättre att reda ut saker. Men att man pratar med varandra på ett trevligt sätt.
 
Jag hade pratat med personen, utgått från att det var ett misstag och frågat vad som skett. Om personen nekar och inte hade en trolig förklaring hade jag tagit det med förskolechefen.

Jag hade gått extra varsamt fram eftersom det är sonens bästa kompis och om historien stämmer finns ju risken att detta är en bagatell i det barnets tillvaro...
 
Alltså barn kan få för sig att ge bort kläder till sina kompisar. Det kan lika gärna ha varit nåt sånt som skett. De förstår inte alltid att det kanske inte är en bra idé.

Jag hade sagt åt personalen eller mamman att jag äntligen hittat byxorna som lustigt nog var i hylla x.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 178
Senast: Sirap
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 825
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 559
Senast: Soapbubble
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 132
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp