Stör vi så mycket som grannar?

Anonymous

Trådstartare
Problem med grannarna i lägenheterna, fler som har det?
Jag och moder min bor i lägenhet, bott här i ca ett år nu och nu har vi fått brev från styrelsen om att vi är störande. dessa punkter togs upp;
- Hunden skäller
- Det smälls i dörrar och skåpluckor
- Katten har kissat och bajsat i trapphuset
- Vi går som en buffelhjord på flykt

Jag förstår att hunden kan vara störande och det jobbar vi på eftersom det kan inte vara så kul med en hund som skäller i timmar medan vi inte är hemma.
Det skedde en olycka med katten då grannar hade släppt in henne i trapphuset eller hon smitit in medan de inte såg, numer håller vi koll på henne och springer upp och ner i trapphuset för att släppa in och ut henne.
MEN klagomålet om att det smälls i skåpluckor kommer från grannarna UNDER de som bor under oss, alltså är det en lägenhet emellan. Skåpluckorna har fått små tassar så det inte ska smälla lika mycket men ändå klagomål.
Klagomålet och att vi går som en buffelhjord kommer från grannarna under. Hur ska man gå då? Ergonomiskt ska hälen ner i golvet först sedan fotsulan. Man brukar bli blind för sitt eget oväsen men jag kan ärligt säga att vi går som normalt folk, vi har mattor på golvet, vi är inga tunga människor och utöver detta TÄNKER vi på hur vi går efter grannarnas önskemål.
Tydligen har då grannarna längst ner klagat på grannarna under oss att de går som bufflar på golvet så då känner väll de att vi inte heller får gå normalt.

Ska man få klagar på hur grannar går på golven? Klart att det låter lite när man går på golvet i en lägenhet, de för göra som de vill i deras hem och vi får göra som vi vill i vårt hem men man ska inte passera föreningens regler om oljud efter tio.

Så, är det fler som har problem med griniga grannar?
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

jag har haft grannar under mig som gick som bufflar nattetid, tänk då om de bott ovanför :rage:

Vissa grannar tål lite och det är inte roligt för dom heller :(
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Ja flera timmar var lite överdrivet av mig att skriva men max 4 timmar måste hon kunna vara ensam, vi ska ta hem en tränare och försöka lösa problemet annars får vi ge bort henne.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Problem med grannarna i lägenheterna, fler som har det?
Jag och moder min bor i lägenhet, bott här i ca ett år nu och nu har vi fått brev från styrelsen om att vi är störande. dessa punkter togs upp;
- Hunden skäller
- Det smälls i dörrar och skåpluckor
- Katten har kissat och bajsat i trapphuset
- Vi går som en buffelhjord på flykt

Jag förstår att hunden kan vara störande och det jobbar vi på eftersom det kan inte vara så kul med en hund som skäller i timmar medan vi inte är hemma.
Det skedde en olycka med katten då grannar hade släppt in henne i trapphuset eller hon smitit in medan de inte såg, numer håller vi koll på henne och springer upp och ner i trapphuset för att släppa in och ut henne.
MEN klagomålet om att det smälls i skåpluckor kommer från grannarna UNDER de som bor under oss, alltså är det en lägenhet emellan. Skåpluckorna har fått små tassar så det inte ska smälla lika mycket men ändå klagomål.
Klagomålet och att vi går som en buffelhjord kommer från grannarna under. Hur ska man gå då? Ergonomiskt ska hälen ner i golvet först sedan fotsulan. Man brukar bli blind för sitt eget oväsen men jag kan ärligt säga att vi går som normalt folk, vi har mattor på golvet, vi är inga tunga människor och utöver detta TÄNKER vi på hur vi går efter grannarnas önskemål.
Tydligen har då grannarna längst ner klagat på grannarna under oss att de går som bufflar på golvet så då känner väll de att vi inte heller får gå normalt.

Ska man få klagar på hur grannar går på golven? Klart att det låter lite när man går på golvet i en lägenhet, de för göra som de vill i deras hem och vi får göra som vi vill i vårt hem men man ska inte passera föreningens regler om oljud efter tio.

Så, är det fler som har problem med griniga grannar?

Nej självklart så får man räkna med vissa störande ljud från grannar när man bor i lägenhetshus. Men jag kan också berätta om min syn från "den andra sidan" så att säga. Grannen ovanför mig stör mig något enormt. Jag vet inte om jag är extra känslig, men det är heller inte kul att hela tiden bli störd av olika grejer när man är i sitt eget hem. Men jag förstår också att man kanske inte alltid själv är medveten hur mycket och vad som låter. Men nu när ni har fått klagomål så försök verkligen att bättra er så gott det går, för även om det inte är roligt för er att få ett sådant där brev så är det inte heller roligt för den som bor under er:)
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Vadå max fyra timmar? Om er hund inte kan vara ensammen 30 minuter så är det för lång tid, ordna dagsällskap åt hunden eller omplacera om den inte kan vara själv. Varken er hund eller era grannar ska behöva må dåligt.

För övrigt så behöver man inte alls sätta ner hälen när man går barfota inomhus, smäller du ner hälarna om du går barfota ute eller i en simhall? O_o
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Har ni någon annan möjlighet för hunden då den slipper vara ensam så mkt? Tex dagmatte? Jag tänker på att det måste väl vara ett tecken på en stressad hund om den skäller så mkt? Frågar av ren nyfikenhet, är inte ute efter att dömma er.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Jag sätter gärna ner hälarna när jag går, annars får man ju trippa runt på tå :p
Men man kan ju gå mjukt, och kanske tänka på att man har folk under som kanske inte uppskattar för mycket ljud.

Vi bor i ett väldigt lyhört hus, jag hör grannen leka med sina hundar, barn som skriker, någon som spelar musik, granne som dammsuger.. Allt! Jag har en granne på våningen under som hostar så det låter som att lungorna är på väg ut.
Visst skulle jag kunna gnälla på det, men då måste jag ju själv vara tyst tänker jag. Och jag vill gärna fortsätta använda dammsugare och diskmaskin :p
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

När jag bodde med min mor i en lägenhet så hade vi en enormt otrevlig och rent av elak kärring ovanför oss.
Hon va en sån som skrev lappar istället för att knacka på och be om tystnad eller vad det nu är som stör henne.

En gång när jag sov över hos min pojkvän och min mor var hos hennes väninna under kvällen så hade kärringen ringt till väktarna. Väktarna kom och ringde på. Ingen öppnade eftersom ingen var hemma förutom katten. Precis när de skulle gå kom min mor hem. Hon undrade vad som stod på och de förklarade att dom hade fått in klagomål på hög musik, prat och skratt inne hos oss (klockan var runt 23.00). Mamma förklarade då att ingen varit hemma sedan eftermiddagen. Väktarna förstod och tackade för sig.
Jag tror knappast katten fört massa oljud med musik och prat mm :meh:

Sen har vi fått ett antal lappar där det bland annat stod att vi inte fick laga mat för lukten kom in till henne när hon hade fönstren öppna. Vi ficl inte duscha eller spola vatten mellan kl. 18.00-09.00 då det störde henne. Vi ficl inte röka på balkongen för hon ville inte få in röken till sin balkong (enligt kontraktet så får man röka på balkongen, men det roliga i det hela är att varken jag eller mor rökte). Vi fick en himla massa hot brev av henne med. Där hon bland annat tänker polisanmäla, ha ihjäl katten mm.


Så ja, det finns de som stör sig på allt och lite till. Kan tillägga att varken grannarna som bodde vägg i vägg samt under oss aldrig hörde något från våran lägenhet.

Ena grannen hade bland annat fått brev av henne att barnen skulle sluta gå ut och in genom porten dagtid. Vi hörde aldrig dom (bortsett från när dörren gått igen lite hårt). Vi bodde på våning 2 av 3 med totalt 6 lägenheter i varje port.

Samma kärring sopade ofta sin balkong och sopade aldrig upp skiten utan sopa ner det till oss. Det var inte okej så jag röt åt henne en dag och sa att hon får dammsuga eller sopa upp det. Det var sista gången hon gjorde det vad vi märkte av.

En annan dag när mamma varit iväg hos min bror som bodde ett kvarter längre bort så ser hon på kärringens balkong att hon hänger sig över räcket och försöker se ner till oss för att se om vi var hemma. Mamma hälsade på henne och frågade vad hon gjorde där. Hon titta på min mor och gick sedan in.

Det var en riktigt konstig och jobbig tant. Så nog finns det känsligt folk!

Själv har jag bara blivit irriterad av när tanten verkligen stampade i golvet med träskor, sopa ner skiten till oss och sen hennes jobbiga lappar.
I andra hus/lägenheter vi bott i har man hört grannarna. Men det har aldrig varit något onormalt eller på konstiga tider. Det finns liksom gränser på vad som är okej.

Skällande hundar skulle ja bli tokig på. Men då kan man göra som min bror. Han ringde på varje lägenhet i trappuppgången och berättade att de ensamtränade sin hund och att hon kommer skälla en del nu i början men att det skulle avta ganska snart trodde de. Han bad även grannarna att skriva lapp/säga till när man kom hem om de hört hunden skälla en längre tid. Nu har han en hund som inte skäller när hon är ensam hemma och glada grannar som slipper höra en skällande hund om dagarna.

Ni vet ju bäst själva om ni för mycket oväsen. Så jag tycker ni kan prata med grannarna/föreningen om hur det ligger till med hunden och att en del ljud inte kommer från er utan från x lägenhet.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Jag har inga som helst svårigheter att gå normalt barfota utan att smälla ner hälarna först, jag har kanske gått väldigt mycket mer i simhallar och i terräng barfota, utan att trippa på tå. ;)
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Fast man sätter ju ändå ner hälen, annars går man ju bara på halva foten. Men man sätter ner hälen mjukt, inte smäller. Man kan ju gå utan att klampa.
Och jag sätter ner hälen i simhallar och terräng också, trots att jag har gått väldigt mycket i båda delarna ;)
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

1. Lämna inte hunden ensam hemma eftersom den inte klarar av det.
2. Släpp inte ut katten vind för våg om ni bor i ett lägenhetsområde (detta iofs oavsett ifall grannarna klagat)

3 och 4 är ju lite svårare och låter som att grannarna är känsliga. Men jag kan iof tänka mig att känsligheten mot 3 och 4 blir värre pga 1 och 2.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Ja man satter ner halen forst och sedan rullar man pa utsidan av foten. Man SLAR inte ner halen i golvet med en duns. Man satter ner den mjukt och forsiktigt nar man bor i lagenhet.

Ova ova ova


/en som hatar halgangare
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Ja man satter ner halen forst och sedan rullar man pa utsidan av foten. Man SLAR inte ner halen i golvet med en duns. Man satter ner den mjukt och forsiktigt nar man bor i lagenhet.

Ova ova ova


/en som hatar halgangare

Håller med 10000%:rage:
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Mina grannar som bodde under mig - klagade på att katterna sprang på golvet och att de klampade på nätterna. Kom igen, KATTERNA!

Ja och mig att jag gick på toa på natten, jotack, en gravid som inte behöver pirka på nätterna finns inte.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Ja man satter ner halen forst och sedan rullar man pa utsidan av foten. Man SLAR inte ner halen i golvet med en duns. Man satter ner den mjukt och forsiktigt nar man bor i lagenhet.

Ova ova ova


/en som hatar halgangare

:bow::bow::bow: alltid!!!

Jag hade helvetesgrannar på förra stället, har en sur gubbe nu på andra sidan väggen som är uppenbarligen hörselskadad som har tv:n på så jag hör allt som sägs i programmet :rage::rage::rage: händer inte varje kväll men fan så ofta :rage:
Nu har jag bestämt mig för att försöka hitta nåt på landet. Jag är känslig och jag vill ha lugn och ro omkring mig på kvällar och nätter ;)
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Ja man satter ner halen forst och sedan rullar man pa utsidan av foten. Man SLAR inte ner halen i golvet med en duns. Man satter ner den mjukt och forsiktigt nar man bor i lagenhet.

Ova ova ova


/en som hatar halgangare

Här är en till som hatar hälgångare. Har en ovanför mig som jag vaknar på nätterna av om hon går upp o pinkar. Hon är dessutom glömsk, så ibland ränner hon ut till köket 4 gånger på rad, o det låter som att hon är på väg ner genom taket. Svärfar går likadant, smackar ner fötterna liksom.. Samma granne spelar musik på högsta volym när hon duschar och när hon dammsuger. Hör jag Britney Spears vet jag att det antingen kommer spola i rören i vårt innertak, eller så kommer det dundra satan av hennes dammsugare som hon kastar över trösklarna så den ramlar omkull.... varje tröskel. Har erbjudit mig att köpa stödhjul till den.... Vi har dessutom ett helvete när det går sport på tv, så fort det är hockey, fotboll, handboll, friidrott, skidor, simhopp eller motorsport har hon sin tv på högsta volym och skriker o hejar. Hon springer till o med åt längdhopparna. Film går även det på högsta volym, så ibland låter det som en Boeing 747 landar på taket, eller att nån skjuter med automatvapen på balkongen. Man hör inte ens vår tv, utan vi får slå på texten. :meh:

*ts*

Ja, det finns en gräns för hur mycket man som lägenhetsinnehavare behöver tåla, och man måste visa hänsyn. En hund som ylar o skäller är inte ok. Bor man i flerfamiljshus kanske det inte är så lämpligt med utekatt, och måste man sätta kuddar för att inte skåpluckorna ska smälla så drar man nog igenom dem lite hårdare än nödvändigt.

Det behöver inte vara knäpptyst, men lite lugn och ro behöver man ha.... :meh:
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Lämna inte hunden ensam och håll katten inne.
Katter ska inte vara utekatter i lägnhetsområde. Det är ohygieniskt och äckligt. Jag vill inte att mina barn ska behöva leka i din katts avföring för att du inte kan hålla den inne och den därför bajsar och kissar i barnens sandlåda. Hundar som skäller när de blir ensamma ska inte lämnas ensamma.

Det är ju pga hunden och katten som ni fr klagomål på resten. Hade ni skött djuren bättre hade ingen klagat på att det låter när ni går (om ni nu inte hoppar i golvet som elefanter).
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

1. Lämna inte hunden ensam hemma eftersom den inte klarar av det.
2. Släpp inte ut katten vind för våg om ni bor i ett lägenhetsområde (detta iofs oavsett ifall grannarna klagat)

3 och 4 är ju lite svårare och låter som att grannarna är känsliga. Men jag kan iof tänka mig att känsligheten mot 3 och 4 blir värre pga 1 och 2.

Jag skulle bli HELT TOKIG av att bo i lägenhet om en hund sitter och skäller hela tiden. Min tolerans för allt annat ljud från samma lägenhet skulle minska.
Tex får man tänka på att om hunder skäller dagtid, finns det faktiskt folk som jobbar natt, och ska sova dagtid.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Skallande hund skulle gora mig ocksa galen ... aven om det bara var 10 minuter om dagen. Galen!
Men att man gar "med halarna":crazy: damsuger, diskar och tvattar, eller som min mamma gnallde over att grannar gjorde, duschade "hart" (staende i badkaret) tycker i allafall jag ar nagot man far vanja sig vid eller skaffa oronproppar nar man bor i lagenhet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
675
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 755
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 736
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 196
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp