Stör vi så mycket som grannar?

Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Någon som kan lämna sin hund ensam till att skälla i timmar kan inte vara så rolig att ha att göra med.

Fast samtidigt, varför vänta ett år med att göra ägaren till hunden uppmärksam på att hunden skäller när den är ensam? Det är att göra det väldigt svårt för både sig själv och den man stör sig på.

En granne flyttade ihop med sin partner och med denne följde en hund. Så fort hunden blev ensam så satt den igång och började yla. Jag jobbade hemma, så jag kunde ju till skillnad från hundägaren höra att den stackars hunden ylade precis hela dagen. När detta upprepade sig både en och två dagar i rad så förstod jag att det inte var en tillfällighet utan meddelade ägaren att hunden kände sig orolig varpå han kunde lösa situationen både för hunden och för grannarna. Superenkelt. Alla blev glada - inte minst hunden.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Det är det vanligaste med folk som inte kan ta hänsyn.
Er skällade hund och er katt som pissar i trapphuset tyder på det.
Någon som kan lämna sin hund ensam till att skälla i timmar kan inte vara så rolig att ha att göra med.

Att katten kissade i trapphuset var en olycka, efter det håller vi bättre koll på att hon inte sitter i trapphuset, hon är ute max tio min sen vill hon in.

Vi bad våra grannar att säga till om hunden skällde men de valde att direkt gå till styrelsen så vi fick ingen information av dom, även styrelsen hänvisade dom till att prata med oss men det gjorde dom inte. Klart vi vill lösa problemen men om vi inte vet om att hunden skäller så pass mycket kan det bli lite svårt. Hon brukar vara lugn när vi lämnar henne och ligga och sova när vi kommer hem så det fanns ju inte många aningar om att hon satt och skällde.

Du kan inte säga att vi inte är roliga att ha och göra med för vi försöker gärna men det krävs lite från grannar för att problemet ska lösas på rätt sätt. Det är problem som är enkla att lösa, hade vi fått information om hunden tidigare hade vi börjat träna henne för länge sen.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Fast samtidigt, varför vänta ett år med att göra ägaren till hunden uppmärksam på att hunden skäller när den är ensam?

Brevet från styrelsen kom efter ett år.
Det kan beror på att styrelsen inte har möte så ofta så att det har tagit tid i den administrativa kvarnen.
Inte att anmälan kom efter ett år.

Hundar skall inte behöva ha klagande grannar i ett flerfamiljshus för att slippa bli lämnade ensamma och olyckliga.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

...... men det krävs lite från grannar för att problemet ska lösas på rätt sätt.

Era grannar har inget som helst ansvar för att lösa era problem.
De är era och bara era.
Just det där att peka på andra och kräva att de skall lägga tid och energi på att lösa era problem är ett oskick tycker jag.
Och definitivt inte trevligt.

Er hund - er sak att sköta.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Era grannar har inget som helst ansvar för att lösa era problem.
De är era och bara era.
Just det där att peka på andra och kräva att de skall lägga tid och energi på att lösa era problem är ett oskick tycker jag.
Och definitivt inte trevligt.

Er hund - er sak att sköta.

Om grannarna störs har ju de ett ansvar att få oss medvetna om det. Hur ska vi kunna lösa ett problem som ingen meddelar oss om?
Ingen säger att de ska lägga tid på att träna vår hund, det räcker med att de pallrar sig upp en trapp och ringer på dörren och säger att de störs av våran hund. Det är någonting vi inte kan ta tag i för vi är inte hemma när hunden skäller så vi hör ingenting.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Grejen är att man inte kan köpa sig förbi regler. Man köper ju inte en lägenhet utan en andel i en förening som ger en rätt att bo i en viss lägenhet. Därför kan föreningen bestämma vilka regler som ska följas och även straffa dem som inte följer reglerna som man accepterade vid inflyttandet. Man ingår ett avtal med föreningen.

Sen ska man kunna leva normalt men det som är normalt för en är onormalt för en annan. Det har ju inte minst den här tråden visat.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Det är någonting vi inte kan ta tag i för vi är inte hemma när hunden skäller så vi hör ingenting.

Jodå, ni får skaffa en webkamera med ljud och hålla koll med den.
Så som de som bor i hus på landet får göra.

Tycker du att det skulle vara okej för hunden att yla förtvivlat i timmar bara för att ingen blir störd av det?
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Jodå, ni får skaffa en webkamera med ljud och hålla koll med den.
Så som de som bor i hus på landet får göra.

Tycker du att det skulle vara okej för hunden att yla förtvivlat i timmar bara för att ingen blir störd av det?


Men om vi inte hade aning om att hon var så orolig eftersom hon alltid legat och sovit när vi kommer hem så har vi ju inte vidtagit den åtgärden, då är det ju bra om grannar kan säga till?

Ska alla i ett hus hålla tyst om saker tills grannar upptäcker själva felen eller kan man inte lite snällt upplysa folk om saker de stör sig på. Som sagt det tar inte mycket att komma och knacka dörr.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Men du säger ju själv tidigare att ni misstänkte att hon kanske kunde skälla lite, men att hon blev mer nervös än ni räknat med.

Ni är ju knappast roliga grannar att ha att göra med, i så fall hade inte denna tråden tillkommit. Det är inte grannarnas problem - det är ert. Ni har en hund som inte uppför sig, det ligger inte på deras ansvar att upplysa er. Det ligger på ert ansvar att veta och åtgärda. OM ni vill bo kvar vill säga. Vill man bli vräkt och förlora sin bostadsrätt är det ett ypperligt sätt, att hänvisa till att det är grannarnas ansvar att upplysa er om saker som helt klart från början till slut är er sak.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Men du säger ju själv tidigare att ni misstänkte att hon kanske kunde skälla lite, men att hon blev mer nervös än ni räknat med.

Ni är ju knappast roliga grannar att ha att göra med, i så fall hade inte denna tråden tillkommit. Det är inte grannarnas problem - det är ert. Ni har en hund som inte uppför sig, det ligger inte på deras ansvar att upplysa er. Det ligger på ert ansvar att veta och åtgärda. OM ni vill bo kvar vill säga. Vill man bli vräkt och förlora sin bostadsrätt är det ett ypperligt sätt, att hänvisa till att det är grannarnas ansvar att upplysa er om saker som helt klart från början till slut är er sak.

Hon har skällt förut och det har vi hört, då bodde vi i villa, eftersom hon varit lugn när vi lämnat henne och kommit hem antog vi att problemet avtagit eftersom ingen heller sa någonting.
Vi frågade ju till och med grannarna vi inflytt om de hade lust att säga till om hon störde och de sa självklart. Men ingen sa till därför har vi i ett år antagit att problemet varit löst.

Är det inte självklart att man som grannar kommunicerar med varandra? Jag tycker i alla fall om att hälsa i trapphuset och skulle själv säga till om någon på något vis skulle störa.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Nej, det är absolut inte självklart att kommunicera med sina grannar. Särskilt om man inte tycker om dem, och inte vill ha med dem att göra. Det är väl då man inte kommunicerar med dem?
 
Där håller jag inte med. Om du störs av något så är det ditt problem tills du gjort den som orsakar störningen uppmärksam på att det är ett problem!

Jag är glad att jag inte bor i lgh längre och att jag bara fått ett klagomål på mig under 8 års tid i hyresrätt med tanke på dom flestas svar här....man får tåla en hel del när man bor i lgh för om du stör dig på saker hos grannarna så gör du också saker som grannarna stör sig på....lev och låt leva.
Som exempel: grannen som ringde till hyresvärden om min höga musik (mitt på dagen och jag spelar sällan musik) satte ett par timmar senare på egen musik på hög volym :P men det var ju inte okristlig hårdrock utan kristen folkmusik ( vilket grannen som bodde mellan oss stördes av men inte när jag spelade)
Så jag hade kunnat ringa hyresvärden (vilken dessutom var en släkting till mig för övrigt) och klagat jag också men då jag inte stördes lät jag udda vara jämnt.
 
Fast någon gång måste ju vara den första? Jag tycker det är rätt vanligt att nya öppnar upp gamla trådar, och sedan inte har koll på om den de svarar är kvar på forumet eller ej.

Bukefalos har stor googlemakt och det är ofta, oavsett ämne, som man hittar extensiva trådar med massor av information och intressant läsning här. Och då är det lätt att dras med i informationen och sedan förstå att det var flera år sedan tråden var aktuell.

Nyligen skrev en konstnär ut hela Wikipedia i 7473 volymer. Undrar hur mycket volym Bukefalos skulle utgöra...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
675
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 750
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 736
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 193
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp