Större forumuppdatering

Jag har precis genomfört en större uppdatering av forumet och har valt att släppa in er innan allt egentligen är färdigt.
Min tanke är att slå på viss ny funktionalitet stegvis. Vissa saker som är synliga idag kommer även tas bort/slås av.

Det finns alltså en del att fixa till, en del skall bland annat översättas till svenska.

Vissa saker lär lösas ganska snabbt men det kan nog ta ett tag innan allt är på plats som jag vill ha det :)

Jag återkommer.
 
Nu tycker jag ni är lite gnälliga :)

Det går säkert att skruva lite så vi kanske kan få bort ex.vis jättegamla trådar.

Jag har dock inte råd om det ens finns ett så pass avancerat AI som kan se till att alla får upp riktigt relaterade trådar som passar och är intressanta för alla.

Jag ser det mer som en möjlighet att man ibland kan hitta och läsa en tråd man missat som kanske ger en något om än bara att samma frågor och svar återkommer eller kanske ändras och utvecklas.

Jag hade längre tillbaka en variant på detta från Google med troligen mer klick-vänliga trådar blandat med kanske hälften reklam. Tror jag gillar den här lösningen lite bättre.

Men jag tar till mig och skall försöka se om det går att optimera lite gällande vad som kommer upp, det kommer dock inte hända omgående. Påminn mig gärna.
Att köra ett system med relaterade trådar/artiklar inslag på en hemsida/forum/blog/nyheter är alltid svårt. Vad som kommer upp beror helt och hållet på vad som knyter ihop den relaterade informationen.

De vanligaste urvalsmetoderna för t.ex bloggar är taggar, kategorier och författare. Men att inte få upp stenåldersgamla trådar/artiklar eller vad man nu erbjuder på sin hemsida i funktionen relaterat material är nästan omöjligt. Speciellt när man inför ett sådant här system och det liksom är i sin linda. Oftast löser det upp sig med lite tid och om inte så är ju alla trådar daterade så det måste ju gå att aktivt undvika gamla trådar om man nu vill det ;)

Att driva bloggar, forum eller vad det nu är ett äkta hästjobb och personligen är jag sjukt impad av att @Gunnar drivit den här sidan under så lång som han gjort och att vi alla kanske borde vara lite tacksamma för att sidan finns :)
 
Att köra ett system med relaterade trådar/artiklar inslag på en hemsida/forum/blog/nyheter är alltid svårt. Vad som kommer upp beror helt och hållet på vad som knyter ihop den relaterade informationen.

De vanligaste urvalsmetoderna för t.ex bloggar är taggar, kategorier och författare. Men att inte få upp stenåldersgamla trådar/artiklar eller vad man nu erbjuder på sin hemsida i funktionen relaterat material är nästan omöjligt. Speciellt när man inför ett sådant här system och det liksom är i sin linda. Oftast löser det upp sig med lite tid och om inte så är ju alla trådar daterade så det måste ju gå att aktivt undvika gamla trådar om man nu vill det ;)

Att driva bloggar, forum eller vad det nu är ett äkta hästjobb och personligen är jag sjukt impad av att @Gunnar drivit den här sidan under så lång som han gjort och att vi alla kanske borde vara lite tacksamma för att sidan finns :)
Självklart är vi tacksamma men jag vet också att @Gunnar gärna vill veta om det är något som inte riktigt fungerar som det ska. Jag har gjort nästan 10 år som moderator här innan jag klev av på egen begäran. Så jag tror inte att Gunnar tar mig gnäll så hårt. :)
 
Jag har också reagerat på de där relaterade trådarna. Minns när google stod för dem och det var inte helt lyckat. Det jag är lite orolig för är inte de där irrelevanta låsta trådarna utan de irrelevanta olåsta. Redan innan detta så var det ju folk som på något sätt lyckades gräva fram en gammal tråd inom hästvård och som kom med förnumstiga råd när hästen redan var död sedan lång tid. Sånt kan ge rätt rejäl sorgeflashback kan jag tänka mig (som kan börja gråta hejdlöst om jag oförhappandes får se en bild på min vackra vita <--. Vet jag att bilden kommer så är det inget problem men när den bara dyker upp går det inte.)
 
Nu tycker jag ni är lite gnälliga :)

Det går säkert att skruva lite så vi kanske kan få bort ex.vis jättegamla trådar.

Jag har dock inte råd om det ens finns ett så pass avancerat AI som kan se till att alla får upp riktigt relaterade trådar som passar och är intressanta för alla.

Jag ser det mer som en möjlighet att man ibland kan hitta och läsa en tråd man missat som kanske ger en något om än bara att samma frågor och svar återkommer eller kanske ändras och utvecklas.

Jag hade längre tillbaka en variant på detta från Google med troligen mer klick-vänliga trådar blandat med kanske hälften reklam. Tror jag gillar den här lösningen lite bättre.

Men jag tar till mig och skall försöka se om det går att optimera lite gällande vad som kommer upp, det kommer dock inte hända omgående. Påminn mig gärna.
Jag har nu dubblat relevansen för nyare trådar och minskat relevansen något för om trådarna ligger i samma forum och även rensat cachen så nu bör det skilja lite på vilka trådar som finns här nedanför. Inte säker på att det blev bättre dock.

Sedan anser jag att låsta trådar kan vara väl så viktiga/intressanta som olåsta och samma kan ibland gälla för gamla trådar. Vad vi vill se kan nog skilja lite från person till person.

Jag tittar även på olika varianter för att varna om att tråden är gammal, men det gäller att hitta en balans mellan att man inte missar att den är gammal och att det inte blir svårt/omöjligt att skriva ett nytt inlägg i den.

Ändring: Jag ökade på relevansen för samma forum igen då jag tyckte det blev sämre.
 
Senast ändrad:
Jag har också reagerat på de där relaterade trådarna. Minns när google stod för dem och det var inte helt lyckat. Det jag är lite orolig för är inte de där irrelevanta låsta trådarna utan de irrelevanta olåsta. Redan innan detta så var det ju folk som på något sätt lyckades gräva fram en gammal tråd inom hästvård och som kom med förnumstiga råd när hästen redan var död sedan lång tid. Sånt kan ge rätt rejäl sorgeflashback kan jag tänka mig (som kan börja gråta hejdlöst om jag oförhappandes får se en bild på min vackra vita <--. Vet jag att bilden kommer så är det inget problem men när den bara dyker upp går det inte.)
Eller min 15 år gamla tråd. Jag skulle nog dö om jag såg den i flödet igen en dag! Det hade ju suttit fint med ett gott råd på första inlägget, av en person som inte orkat läsa hela tråden, och avslutat med ett uppmuntrande "Lycka till".

Nackdelen med internet, ingenting är borta allt finns kvar, positivt för det mesta.
 
Jag har nu lagt till en funktion som varnar om man vill svara i en tråd som är mer än 90 dagar gammal (Det går att ändra detta om jag och ni vill).

Det går fortfarande bra att skriva i tråden, men man måste då kryssa i en ruta där man bekräftar att man inser att tråden är gammal.
 
Jag har nu lagt till en funktion som varnar om man vill svara i en tråd som är mer än 90 dagar gammal (Det går att ändra detta om jag och ni vill).

Det går fortfarande bra att skriva i tråden, men man måste då kryssa i en ruta där man bekräftar att man inser att tråden är gammal.
Det låter som en jättebra lösning, hoppas den funkar lika bra i verkligheten som i teorin :)
 
Om ni inte redan har sett det kan ni se hur det ser ut med varningen för gammal tråd i följande tråd:
https://www.bukefalos.se/threads/bukefalos-22-ar-pa-internet.1464312/

Tills någon skriver ett nytt inlägg i den. Då får ni leta reda på en annan gammal tråd.
Jag testade att trycka svara direkt i inlägget innan jag rullat ner så långt att varningsrutan syns. Då hoppar det till svarsrutan och inte heller där ser jag varningen. (tänkt läsare som svarar utan att läsa hela tråden)
Kanske kommer den upp om jag försöker skicka svaret? (ville inte gå så långt) Kanske är det inget stort praktiskt problem?
 
Jag testade att trycka svara direkt i inlägget innan jag rullat ner så långt att varningsrutan syns. Då hoppar det till svarsrutan och inte heller där ser jag varningen. (tänkt läsare som svarar utan att läsa hela tråden)
Kanske kommer den upp om jag försöker skicka svaret? (ville inte gå så långt) Kanske är det inget stort praktiskt problem?
Eftersom jag testade på en dator, såg jag varningen, men ser nu att man kan missa den på en mindre skärm.
Det går dock inte att skicka något inlägg, svara-knappen är inte aktiv, om man inte kryssat i rutan.

Jag skall se om det går att flytta varningen så att den syns bättre.
 
Jag testade att trycka svara direkt i inlägget innan jag rullat ner så långt att varningsrutan syns. Då hoppar det till svarsrutan och inte heller där ser jag varningen. (tänkt läsare som svarar utan att läsa hela tråden)
Kanske kommer den upp om jag försöker skicka svaret? (ville inte gå så långt) Kanske är det inget stort praktiskt problem?
Så, nu bör det fungera bättre. Tack för hjälpen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 394
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 965
Senast: Yeah but
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 534
Senast: Nahar
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 549
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp