Större hund i mindre bil

Ainon

Trådstartare
Nästa problem ;)

Vad har ni med stora hundar och lit3 mindre bilar för lösning?
Har en Nissan almera halvkombi och hund kommer att bli runt 30kg (+ hund 2kg)

Finns det någon smart lösning som inte involverar en bur. Tänkte först ett lastgaller bara ovanför baksätena men bagageutrymmet känns i minsta laget.
Finns det något man kan sätta bakom FRAMsätena?
Finns det något smidigt man kan sätta vid bagageluckan så man inte riskerar att få en svans, tass eller hel chihuahua i klämm?
 
Sv: Större hund i mindre bil

Jag hade en Toyota Yaris förut och hade baksätena fällda och ett lastgaller som var ställbart och borttagbart. Gott om plats då för hundarna men knepigt i alla situationer som innebar att man behövde forsla hundar + passagerare + packning. Lastgallret var ganska kass, det satt dåligt och hade nog inte klarat någon speciellt kraftig inbromsning. Bytte efter ett tag till en större bil.
 
Sv: Större hund i mindre bil

Aha man kan ha lastgaller trots att man fäller baksätena alltså? Trodde de var tvugna att vara uppe för att man fäster det i dem. Får ta och åka på lastgallerjakt till veckan. Bäst är ju en bur antar jag ur trafiksäkerhet men känns svårt att välja storlek när man inte har hunden än, behöver ju en transportlösning till på torsdag när jag ska hämta hunden :bump:
 
Sv: Större hund i mindre bil

Jag har stor hund (varghund) i en V70. Inte plats till bur, så har krocksäkert lastgaller (kör en massa saker när hunden inte är med också, så det kändes tryggast). Mitt lastgaller är inte fästat i baksätet, men med stålstänger i taket och lastband ned i golvet, så att det sitter helt fast. Dock ingen lösning om jag vill lägga ned baksätet, då galret inte går helt ned i golvet, men stannar mitt på sätryggen ungefär.
 
Sv: Större hund i mindre bil

Aha man kan ha lastgaller trots att man fäller baksätena alltså? Trodde de var tvugna att vara uppe för att man fäster det i dem. Får ta och åka på lastgallerjakt till veckan. Bäst är ju en bur antar jag ur trafiksäkerhet men känns svårt att välja storlek när man inte har hunden än, behöver ju en transportlösning till på torsdag när jag ska hämta hunden :bump:

Jag hade ett lastgaller som man spände upp mellan tak och golv i lastutrymmet. Tanken var då att ta bort det när jag behövde baksätena. Funkade ärligt talat inte helt bra. Men eftersom utrymmet blir såpass rymligt kan man förmodligen ha en bur där istället vilket borde funka bättre.
 
Sv: Större hund i mindre bil

Jag skulle köpt såndär "bältes-sele" åt den stora och en bur åt den lilla.
Gillar inte att köra hundarna lösa. Kan hända så himla mycket onödigt vid en olycka med lösa hundar i bilen.
 
Sv: Större hund i mindre bil

Ja, jag hade rottweilern i bageget på clion med allsafesele fastsatt i säkerhetsbältet. Lite meckligt men det fungerade.
 
Sv: Större hund i mindre bil

Min pappa har en Volvo S60 sedan. Alltså ingen möjlighet att ha i hund i bagaget. Men jag har min hund i säkerhetssele i baksätet. Sätter fast henne i ena sidan och sitter själv på andra. Så kan hon ligga över hela sätet. Dock så har hon aldrig suttit där bak själv, men tror inte det skulle vara större problem.
Så jag rekommenderat säkerhetssele om du inte kan ha hunden i bur!
 
Sv: Större hund i mindre bil

Jag har iofs en lite mindre hund än den du tänker skaffa (17kg nu som 9-månaders).. Jag kör en Seat Ibiza (halvkombi) och har henne just nu lös där bak.
Jag har planer på att köpa en MIM-bur (dom har specialdesignade för just halvkombi, och är ju dessutom krocktestade), och blir det inte en sådan köper jag nog deras lastgaller + "burdörr".
Det kanske vore ett alternativ för dig, så du kan utnyttja hela bagaget?
Dvs ett lastgaller och sedan ytterligare ett galler som blir som en burgrind om du har bagageluckan öppen.

Sorry för rörig formulating, jag hoppas du förstår :p


Tillägg:
Grind:
http://mim.se/?p=product&i=00285&l=se

Lastgaller för halvkombi:
http://mim.se/?p=product&i=10280&l=se

Dom har även avdelare, men det kanske blir tight för två hundar, även om en är liten?
 
Senast ändrad:
Sv: Större hund i mindre bil

Polaren körde en 2 dörrars peugeot 106 när hon skaffade sig sin första Schäfer av modell större..
Behöver jag säga att hennes bil blev 2 sitsig och det plaserades ett galler bakom framsäterna och galler grindar bak...
Jeppe grindar is da shit...:D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Så. Det lutar åt att jag trots allt kommer behöva köpa bil igen. Inte bums. Men inom inte allt för avlägsen framtid. Av alla tänkbara...
2
Svar
28
· Visningar
2 198
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min sambo och jag ska skaffa hund! :D Det blir en vuxen hund. Förstagångshund för oss båda. Håller på och läser som en tok på internet...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 845
Senast: kolfinnur
·
Äldre Jag är på jakt efter ny bil. Har i dagsläget en liten Nissan Micra, men med ganska stora hundar blir bilen lite i minsta laget ;)...
2
Svar
25
· Visningar
1 733
Övr. Hund Det pratas om att man måste ha hunden i bur i bilen nuförtiden (annars blir det 1500kr i böter), men jag hittar ingen information som...
2
Svar
23
· Visningar
15 553
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp