Bukefalos 28 år!

Hund i bil - vad gäller?

Yrja

Trådstartare
Det pratas om att man måste ha hunden i bur i bilen nuförtiden (annars blir det 1500kr i böter), men jag hittar ingen information som konkret säger att man måste det. Så jag undrar: Finns det en regel som säger att man måste ha hunden antingen i bur eller bakom lastgaller? Är det tillåtet att använda bilsele med bälte? Är det tillåtet att sätta fast hunden i vilken sele som helst? Får man fästa selen/bältet på valfritt sätt?

Jag har hunden i bagageutrymmet, vi har inget lastgaller och även om det är trångt att komma över nackstöden så går det. Står dom ens emot en 30kg-hund vid en krock?

Vi kan inte ha hundbur, då får vi inte in barnvagnen. Lastgaller skulle kanske gå att hitta, eller så kunde vi sätta fast hunden med bälte, men i bagageutrymmet finns ju inga såna bältesgrejer som man kan knäppa en sele i. Får man då fästa bältet på annat sätt?
 
Sv: Hund i bil - vad gäller?

Jag har alltid min hund i en bur bak i bilen men en dag hade jag sambons bil som inte är en kombi och då fick hunden sitta i sätet. Då var det poliskontroll och polisen sa inget förutom "vilken söt hund!!"
Så jag antar att det inte är några problem ;)
 
Sv: Hund i bil - vad gäller?

Får du in barnvagnen med halvbur? Takbox? För du måste nog se till att hunden är förankrad på ett sätt så den inte flyger framåt vid krock, särskilt om du har barn i bilen... Och att ha hund och barnvagn i samma utrymme känns sådär. Det är för lätt hänt att hunden skadas om den får barnvagnen över sig. Jag tror nog att de flesta mekaniker kan sätta fast ett lastgaller som förankras ordentligt i tak och botten. Och då kan du ha mellanvägg och grind på hundens sida.
 
Sv: Hund i bil - vad gäller?

Barnvagnen är faktiskt förankrad. :angel: Den sitter fast i ett nät som finns monterat i bagageutrymmet. En bur skulle göra det svårt att få in och ut vagnen, man måste ställa in den och sen vinkla upp den på sida när den står i bagaget - ffa nu när vi ska få in två hundar i bagageutrymmet. Vagnen är ju sällan med på resan samtidigt som hund men det måste vara möjligt. Däremot hittade jag nu en hundgaller/lastgaller som endast täcker just vid nackstöden så att last och hundar inte flyger fram.

Vad är bäst? Galler eller bälte? Vi ska som sagt få hem hund nr 2 snart, vad är bäst då? Riskerar de inte att trassla in sig i selarna? Går det ens att ha sele i bagageutrymmet? Det är ju billigare att köpa två selar, och ett galler känns inte lika säkert för hundarna, men att binda hundarna i selar känns inte så bra när de delar utrymme. Eller det kanske går att fästa selarna på varsin sida så att de inte kan trassla in sig eller fara på varandra vid en krock?

Hur gör alla ni andra? Ni med många hundar? Hundar och barnvagn?
 
Senast ändrad:
Sv: Hund i bil - vad gäller?

Min hund sitter på golvet vid framsättet:angel: Är mindre risk att han har ihjäl oss där än i bagagen. Nu letar jag dock ny bil och en riktig kombi så då ska både barn och hund få plats där bak. Då blir det en bur i modell mindre till vovven och så håller jag tummarna för att allt får plats.
 
Sv: Hund i bil - vad gäller?

Har ibland trängt in han i fram men han ser bara förtvivlat på mig och undrar vad han gjort för att fötjäna det. Han är för stor för att få plats där. Nä, nu har vi beställt ett galler. Kommer på måndag. :)
 
Sv: Hund i bil - vad gäller?

Jag har inget konkret att ge dig, men min pappas sambos vännina fick böter för lös hund i bilen. Kan det vara så att hunden räknas som "löst föremål" och går under den lagen? Själv använder jag bilbur inne i baksätet ( har ingen kombi), det var precis den gick in till en ca 15 kilos hund. Förra hunden hade jag lös i baksätet ( 30 kg), men inser klart fördelarna med att ha bur och en säker transport för både lag, hund och mig själv.
 
Sv: Hund i bil - vad gäller?

Jag har för mig att hunden räknas som last, och som all annan last så måste den vara säkrad under körning enligt lagen. Dom flesta poliser verkar dock inte bry sig, men man kan få böter.
Det är lastgaller, bur eller bälte som gäller om man ska vara laglig.
 
Sv: Hund i bil - vad gäller?

Jag vet inte om man får böter om hunden är lös i bilen. Förmodligen håller inte nackstöden om du tvärnitar/krockar utan hunden kommer som en projektil genom bilen. Dessutom så har polisen rätt att skjuta hunden vid en olycka för att rädda människan. Om en ruta går sönder så är en chockad hund lös ute och springer, kan bita andra. En chockad hund som blir kvar i bilen kan bita både dig och barn om den är såpass chockad att den inte vet vad den gör.

Absolut bör hunden åka i bur, antingen i bagaget eller baksätet. Då är du dessutom säker på att hunden är kvar i bilen om något händer. Visst kan den åka i sele, men då ska den göras fast ordentligt i t ex säkerhetsbälte. Den ska vara en speciell sorts sele. Vanlig sele typ spårsele håller inte.
 
Sv: Hund i bil - vad gäller?

Halvt KL

Men, kan man få böter för handväska, matkassar, ryggsäck osv som man lägger i baksätet också då? Måste man förankra ALLT sånt? :eek:

Ingen aning, men jag vet att tex större saker ska sitta fastspända så de inte far runt i bilen vid en krock/ hastig inbromsning.

En handväska eller ryggsäck är ju oftast inte jättetung och ställer till med så mycket skador. En hund på ca 30 kilo är nog betydligt värre att få i nacken än en handväska;)
 
Sv: Hund i bil - vad gäller?

Ingen aning, men jag vet att tex större saker ska sitta fastspända så de inte far runt i bilen vid en krock/ hastig inbromsning.

En handväska eller ryggsäck är ju oftast inte jättetung och ställer till med så mycket skador. En hund på ca 30 kilo är nog betydligt värre att få i nacken än en handväska;)

Du har då inte skådat min handväska :angel:
Vet du vart gränsen går? Är gränsen baserad på vikt? Gäller samma vikt på mjuka objekt som på hårda? jag får ju hellre ett kg bomull i huvudet än ett kilo betong.
 
Sv: Hund i bil - vad gäller?

Kan berätta att jag har en kompis kompis som avled efter ha fått hunden över sig vid en krock, den 3-månader gamla bebisen och sambon klarade sig utan några skador alls.

Så det finns mer anledningar än böter att sätta fast hunden
 
Sv: Hund i bil - vad gäller?

Du har då inte skådat min handväska :angel:
Vet du vart gränsen går? Är gränsen baserad på vikt? Gäller samma vikt på mjuka objekt som på hårda? jag får ju hellre ett kg bomull i huvudet än ett kilo betong.

Ha,ha vad har du i den (handväskan), nyfiken bara;)?

Alltså jag vet ingenting om reglerna alls, bara att pappas sambo sa att hennes väninna fått böter för lös hund i bilen. Jag visste inte heller att det var en lag, utan trodde det var en rekomendation att ha hunden fastspänd/i bur. Vi pratade om det i samband med att jag själv skaffade bur till bilen inför mitt hundköp i november.

Vad som gäller för lösa föremål vet jag inte heller, bara att det inte får förekomma i allt för stor utsträckning. Kanske får man tänka lite själv på sunt förnuft om hur man lastar? Kanske inte är så smart att lasta något vasst eller tungt bakom sig. Vet också att du ska ha fri sikt och inte får skymma bakåt med tex kartonger eller möbler ( tänker på flytt).

Men nu är jag nyfiken på var man får reda på hur det EGENTLIGEN är med denna lag. Var kan man hitta den och läsa vidare? Någon som vet?
 
Sv: Hund i bil - vad gäller?

Kan du inte ha bur i baksätet då?

Nu var inte frågan ställd till mig, men jag har en schnauzer ( mellanstorlek ) på ca 15 kilo, och har en bur i baksättet. Det var gränsfall att buren gick in genom bildörren, och gränsfall till att hon kan sitta upprätt i den buren nu. Har man en större hund kan jag direkt säga att det inte funkar med en bur i baksätet. Hade själv en över 30 kilos klump innan, och hon var ( tyvärr) lös i baksätet pga att ingen bur funkade och jag inte hade råd att byta bil.
 
Sv: Hund i bil - vad gäller?

Nej. Har två barnstolar bak och ena hunden är stor, den andra är valp men blir stor. Har beställt ett galler nu. Åker inte en meter med hunden förrän det är monterat. Vill unte riskera att nån får en hund över sig. Nu har vi inte tänkt krocka med som ngn sa kan det ju faktiskt vara skillnad på liv o död för passagerare.
 
Sv: Hund i bil - vad gäller?

Kan berätta att jag har en kompis kompis som avled efter ha fått hunden över sig vid en krock, den 3-månader gamla bebisen och sambon klarade sig utan några skador alls.

Så det finns mer anledningar än böter att sätta fast hunden

Precis! En hund liksom en människa utan bälte är en livsfara för de andra i bilen, och för det behöver du liksom inte krocka i 110km/h. Nackstöden håller knappast vid krock. Har sett en hemsk film på en man utan bälte som krockar och han verkligen slängs omkull överallt i heeeela bilen. Är ju så med allt som är löst.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Så. Det lutar åt att jag trots allt kommer behöva köpa bil igen. Inte bums. Men inom inte allt för avlägsen framtid. Av alla tänkbara...
2
Svar
28
· Visningar
2 238
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 287
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 896
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 469
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp