Bukefalos 28 år!

Hund i bil - vad gäller?

Sv: Hund i bil - vad gäller?

Oj, det kan vara allt ifrån bara det nödvändiga till innehållet igår:

Nödvändigheter (mobil, nycklar m.m)
Bra att ha grejjer (3 krämer, kamera, solglasögon, kalender osv)
Innehållet i pojkvännens handskfack i bilen. Då var alltså HELA handskfacket tokfullt (bland annat en reservdel till bilen) och allt det innehållet hamnade i min handväska. Utöver detta trycktes 2 redbull och en snickers ner.

Jag känner mig ofta som trollkarlen i "Svärdet i stenen" med mitt väskinnehåll. Eller kanske Hermione i Harry Potter, näst sista filmen eller om det va sista..
Men jag är fanimej alltid redo! :D


Ang resten av ditt inlägg, fri sikt bak måste man aldrig ha. Det räcker med att du ser ut genom sidorutorna. Men jag är också nyfiken på mer detaljerade bestämmelser! :bump:
 
Sv: Hund i bil - vad gäller?

kl

Foldern från NTF var visserligen från 2008 men det står en hel del i den med om man orkar öppna och läsa, bland annat vad polisen säger i frågan. Just denna mening kan eventuellt vara inaktuell, men jag har inte hittat någon specifik lag nu heller där just hund i bil regleras:

Även om det inte finns någon specifik lag kring just transport av hund i bil ska den djurskyddslag som finns följas. Lagen om hur last ska förankras kan också tillämpas enligt polisen.

Värta att notera är att en 2 kg liten chihuahua vid en krock i 90 kh/h väger 256 kg där den far omkring i bilen...

Det är också vikitgt att välja rätt bur till den bil man har, så att buren själv inte riskerar att skada baksäte och eventuella passagerare där vid krock.
 
Sv: Hund i bil - vad gäller?

kl
Försäkringsbolagen kan vara griniga med att betala ut ersättning för hunden eller skador som orsakas av hunden om den inte är ordentligt säkrad.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Så. Det lutar åt att jag trots allt kommer behöva köpa bil igen. Inte bums. Men inom inte allt för avlägsen framtid. Av alla tänkbara...
2
Svar
28
· Visningar
2 238
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 287
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 899
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 469
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp