Bukefalos 28 år!

Stötdämpning

E

Egonson

Pga. diverse småblessyrer med framknäna (se tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=695070 ) behöver nu min häst ngn form av stötdämpande beslag på sina framtassar.

Funderar lite på att prova Öllövskor fram och ET sa även att dessa var bra, men en av våra hovisar har sagt att det är skitskor som slits ut på några veckor bara :confused:
Är det verkligen så illa? Har för mig att det finns distansare som rider milavis utan att slita ut skorna mer än vanliga skor?

Annars, vad finns det för sulor som är stötdämpande? Har sett att Mustad har, men jag vet inte om hela sulor är nåt alternativ?

Barfota är ej aktuellt så de tipsen går bort direkt, tyvärr.
 
Sv: Stötdämpning

Öllöv gillar INTE jag, då det slår för stumt 'stopp' på t ex asfalt eller hård grusväg utan grus. Så det är inte vad jag skulle prova för knän.

När valacken skulle ha stötdämpning för knäna fram blev det PG. Har du funderat på det? Nu fungerade det tyvärr inte alls på valacken, han avskydde PG:t, men finns ju ett otal hästar som fungerar utmärkt med PG.
 
Sv: Stötdämpning

Okej.
Nej PG har jag inte funderat på faktiskt. Har inte kommit så långt än riktigt :p
Ska kika lite på det.
 
Sv: Stötdämpning

En fråga till. Har sett att t.ex Mustad har som sagt dämpande sulor, Strider New heter dom.
Men kan man ha hela sulor året runt :confused: Måste inte sulan och strålen få "andas" också, eller är det ok att alltid ha hel sula om man stoppar i tjärdrev, eller har på vanlig tjära under sulan?
Vart kan man få tag på tjärdrev? Hovis har inte.

Man kanske kan ha stödtämpande hela sulor på sommaren och så snöslor på vintern? På vintern när det är hårt så rider vi ju knappt fortare än skritt ändå.
 
Sv: Stötdämpning

Det går bra att ha sulor året om om bara hästen har hovar som tål det.

Tjärdrev har bland annat Odal/granngården.

Men jag skulle prova PG först och främst, innan ev stötdämpande sulor etc (PG är ju också helsula, men jag tror mer på PG-konceptet än vanlig sula + sko)
 
Sv: Stötdämpning

Min hovslagare förkastar helt det här med sulor för stötdämpning annat än av själva sulan, alltså då hästen är ytligt sulöm, annars menar han att det är bortkastat.
Jag är benägen att hålla med efter ett års användande ( mot hovis råd ) av sulor runtom för att se om det kunde verka stötdämpande och därmed hjälpa min häst som har problem med känsliga leder.

Jag har också provat utan sulor lika lång tid opch resultatet är +-0, dvs ingen skillnad.
 
Sv: Stötdämpning

Sulor mellan hov och sko är inte spec stötdämpande. Däremot fördelar de trycket lite mera. PG beslag med silikon mellan plåtsulan och hoven fungerar bättre som stötdämpare, och är även tryckfördelande. PG skon har ca 12 mm plast/gummi mellan marken och hoven. Gummiskon har väl max 4 mm plast/gummi.
 
Sv: Stötdämpning

Har aldrig provat PG beslag men blir det inte väldigt klumpigt för hästen? Jag är kanske helt ute och cyklar så jag hoppas att du ursäktar att jag ställer frågan!

Hur länge kan hästen gå med dessa beslag och kan den ridas/köras som vanligt?
 
Sv: Stötdämpning

Jag har en liten fråga till. Ang Öllövsskon, mest av nyfikenhet, är det svårare för hovis att lägga på än en vanlig järnsko? Skor man på ngt speceillt sätt med dessa skor?
 
Sv: Stötdämpning

Den är absolut inte klumpig.
Hästen kan arbeta precis som vanligt - eller bättre då.
Det är ju liksom det som det går ut på.
De dubbade vintersulorna är helt underbara och ger toppengrepp samt att man slipper snöklampar.
Skoperioder som vanligt.
För min häst så håller PG-skorna mellan 3-4 skoningar.
Sulorna längre än plattan.
 
Sv: Stötdämpning

Jag har en liten fråga till. Ang Öllövsskon, mest av nyfikenhet, är det svårare för hovis att lägga på än en vanlig järnsko? Skor man på ngt speceillt sätt med dessa skor?

Och så har jag en fråga till :D Om någon vet svaret så släng gärna fram det!

Om man har hela sulor och fyller under med tjärdrev, kan man ha tjärdrev + sulor typ alltid eller måste man ha utan ibland?
Tjäran torkar ju ut hovarna lite som bekant så jag funderade lite på detta.
 
Sv: Stötdämpning

Det finns hästar som upplever PG:na som klumpiga, så det beror på häst med. Min valack fungerade de ju inte alls på, han avskydde dem.

Men det är fler hästar som tycker PG är prima än som avskyr, så det är definitivt värt att prova.
 
Sv: Stötdämpning

Ja, vi får väl ta och se om vi kan fixa PG då. Får spåna vidare, får ju bli till nästa skoning om en månad sisådär för hon är nyss nyskodd. Ska ändå ta't lugnt nu när det kan bli fruset i marken när som helst.
 
Sv: Stötdämpning

Har aldrig provat PG beslag men blir det inte väldigt klumpigt för hästen? Jag är kanske helt ute och cyklar så jag hoppas att du ursäktar att jag ställer frågan!

Hur länge kan hästen gå med dessa beslag och kan den ridas/köras som vanligt?

Lite tyngre än järnsko kanske men inte mycket. "plåten" är ju av aluminium. Rätt utfört kan den ha den här typen av sko livet ut. Alltså ingen tidsgräns om inget spec inträffar.
 
Sv: Stötdämpning

Jag har en liten fråga till. Ang Öllövsskon, mest av nyfikenhet, är det svårare för hovis att lägga på än en vanlig järnsko? Skor man på ngt speceillt sätt med dessa skor?

Det kan jag inte svara på.. Jag har aldrig (på 15 år) behövt dem.

*skickar frågan vidare*
 
Sv: Stötdämpning

Hästen kan arbeta precis som vanligt - eller bättre då.

Så här är farligt att svara eftersom det är högst individuellt hur hästar svarar på olika beslag. Det som är perfekt på den ena är kass på nästa häst..

Skoperioder som vanligt.
För min häst så håller PG-skorna mellan 3-4 skoningar.
Sulorna längre än plattan.

Aluminiumplåten brukar mattas ut helt enkelt, eller så lossnar de fastnitade muttrarna.. Tråkigt
 
Sv: Stötdämpning

Och så har jag en fråga till :D Om någon vet svaret så släng gärna fram det!

Om man har hela sulor och fyller under med tjärdrev, kan man ha tjärdrev + sulor typ alltid eller måste man ha utan ibland?
Tjäran torkar ju ut hovarna lite som bekant så jag funderade lite på detta.

Under en sula blir det sällan eller aldrig för torrt.. Fukten som kommer innifrån hoven har ju ingenstans att ta vägen liksom utan fuktar bara på mer och mer. Alltså, oftast inga problem med uttorkning under en sula.
 
Sv: Stötdämpning

Ok. Tack för svaret :bow: Kan vara bra att veta om hon ev inte kan ha PG.
 
Sv: Stötdämpning

En sak att tänka på är att det kan vara kontraindikativt att använda
PG vid ledproblem i karpus eller kota. Pga att PG beslag har ett ruggigt grepp. = tvärstopp = hård stöt = ont.
 

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 723
Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
2 682
Senast: Aliche
·
Hästvård PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes.. Fick inte riktigt ihop någon bra rubrik, men det gäller valacken. Han fick ju på...
2
Svar
33
· Visningar
2 625
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 338
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp