Stofamiljer

S

Sophie

Finns det något allmänt sätt man brukar skriva stofamiljer på? Brukar man ställa upp de på något vis eller gör man aldrig sådant?
 
Om du menar inom halvblod så brukar man sätta ut stofamiljens nummer inom parentes efter namnet på stoet, tex Ramona (36). Ibland står det F och 1-6 och det är Flyinges stofamiljer. De andra stofamiljerna numreras 1-50 har jag för mig. En del stofamiljer uppkallas efter stamstoet. Tex stofamilj 36 som vi har ovan kallas Amuratha-familjen. Ibland kan man även uppkalla familjen efter ursprungsgården, tex Widtsköfvle-stammen (kommer dock inte ihåg vilket nummer denna har).
Jag vet att det finns de som har gjort stamträd på stofamiljerna, men det finns nog inga officiella sådana att tillgå. Men det ska komma ut en bok om svenska halvblodens stofamiljer av en tjej som brukade vara här på Buke mycket förut. Vi får väl se när den kommer.
 
Jo jag vet hur hon brukar lägga upp de stammarna. Men om jag nu skulle vilja lägga ut en stostam så skulle jag vilja veta om det finns något system som brukar användas, jag vill inte kopiera någon annans system som hon kanske har hittat på själv, det är det som är problemet. Så därför undrar jag om det finns något system som är "allmänt känt" eller om jag måste försöka att hitta på något eget sätt. Vilket kanske inte är det lättaste att få det snyggt och smidigt :)
 
hej, med detta ämnet..
ville jag fråga om just detta med stofamiljer.
tillhör alla ston en familj?
var i kontakt med en häst som ägaren fött upp själv, och dens mammor oxå rätt långt tillbaka i tiden. han sa att hon tillhörde en stostam. hur vet man det?
mamman heter ursa stofamilj (47)
nån som vet var den uppstod?
hur uppstår en stofamilj och vem bedömer det?
/jenny
 
Alla ston tillhör inte en stofamilj!

En stofamilj uppstår när ett sto får flera döttrar i aveln, som i sin tur får flera döttrar som i sin tur får flera döttrar.
 
Det finns en bok från 70 talet som heter "Våra stofamiljer" där alla stofamiljerna och dess ursprung är noga beskrivna.
 

Liknande trådar

Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
779
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 135
Senast: Roheryn
·
Hemmet Efter att vi råkat ut för att diskmaskinen inte funkat i vår lokal - och upptäckt att det berott på att föregående hyresgäst stängt...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 018
Senast: starcraft
·
Småbarn Jag och maken är lite nya i förskolevärlden och ställer oss nu frågan om det är kutym att man som förälder köper nåt till barnets...
2
Svar
26
· Visningar
1 684
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp