StÖÖv !!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hillan_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 565
Sv: StÖÖv !!!

Vist är det kul med sådana hästar, jag har i alla fall en klar fördel och min sådan är vit, så det syns i alla fall inte på håll mer än att som sagt utrustningen tyglar mm har en viss tendens att bli snyggt vita. Skulle inte vilja drömma om hur jobbigt det var om det var den svarta som var sådan.....

Nu när det blir vinter och kallt och vi börjar använda täcken på våra hästar så blir detta tyvärr resultatet. Visst det kan vara andra orsaker oxå men täcket gör ju så att hästen inte kan bli ren när den rullar sig utan stänger ju allt inne. Skulle jag vara du så skulle jag försöka att undvika ha täcke på hästen dom dagar det är plusgrader ute för då fryser den inte, isf får du kanske ge lite mer grovfoder...det är då vad jag skulle ha gjort om jag nu tycker att det är så hemst med mkt stöv. Sen kan man ju borsta...i evigheter..men prova att inte ha täcke på den för jämnan, kan nästan lova att det blir bättre!!! Jaa eller så får du helt enkelt blodera hästen :D Lycka till!!!

Senast ändrad:

Jag tvättar min häst efter varje ridpass med varmt vatten. Blir inget stöv. Har 5 hästar nu utan stöv mer än lite vitt.

Vist är det kul med sådana hästar, jag har i alla fall en klar fördel och min sådan är vit, så det syns i alla fall inte på håll mer än att som sagt utrustningen tyglar mm har en viss tendens att bli snyggt vita. Skulle inte vilja drömma om hur jobbigt det var om det var den svarta som var sådan.....

Haha!!! Min är nästan svart, fast jag har ju alltid velat ha en skimmel så jag låtsas att han är det under vintern;) .

Såvitt jag vet är det fullständigt naturligt att en häst har stöv, det är ju hudavlagringar.
Stövet försvinner aldrig helt, men ju mer man ryktar och ju renare hästen blir desto vitare blir stövet.

Immer

En fråga bara:
Har ni naturborst på ryktborstarna? det gör nämligen stor skillnad eftersom syntetborstarna bara yr runt stöv och dam och det dras tillbaka till hästen igen. Naturborstar är absolut 100% ett måste!:bump:

En fråga bara:
Har ni naturborst på ryktborstarna? det gör nämligen stor skillnad eftersom syntetborstarna bara yr runt stöv och dam och det dras tillbaka till hästen igen. Naturborstar är absolut 100% ett måste!:bump:

alltså jag har ju typ hundra borstar :angel: men jag kan väl säjja att hälften är av naturborstjag använder iaf en syntet och två naturborstar dagligen en vanligt lte hårdare att ta bort skit med sen en ryktborste mä naturborst och sedan en super mjuk getborste haha :)

Dammsug hästen vetja.

Om det svaret var till mej, så förstår jag inte varför.
Mina hästar har visserligen stöv, men det är fullt normalt att en häst har det.
Dammsuga skulle jag aldrig få för mej att göra när det finns borstar.

Immer

En fråga bara:

Dom bästa borstarna är ju som som man har och skurar golv med tycker jag. Man får fram en himla fin glans med dom.

Om det svaret var till mej, så förstår jag inte varför.
Mina hästar har visserligen stöv, men det är fullt normalt att en häst har det.
Dammsuga skulle jag aldrig få för mej att göra när det finns borstar.

Immer

Nej det var inte riktat till dig. Om man är allergisk eller har en häst med intorkad lera så är det toppen att damsuga. Det blir inte ett stort dammåln runt en hela tiden då. Mina älskar när jag har på massage borsten på damsugaren.
Varför skulle du aldrig få för dig att damsuga din häst? Är den känslig för ljud?

KL:
ökad mjällbildning kan bero på fettbrist bla,och svamp.

vanligt mjällschampoo kan då fungera.

men stöv är helt naturligt o dte ökas på så fort man stänger inne hästen i täcken etc.

nu med den hr värmen är dte ju få hästar som behöver täcken,mina är utegångare o jag sätter inte täcke förrändet bärjar bli riktigt kallt.
de har kort päls ändå,torkar snabbt.

riktigt kallt är under -10..
svarta hästar är jag dessutom supernoga med att ta av täckena på på dagarnna så fort det går,för tillförseln av D-vit.

Jaghar ju hästar som måste glänsa i sitt jobb o det jg brukar göra är att jag ryktar i stort sett aldrig.

skall de jobba så tvättar jag av dem ordentligt,pälsglansar dem o släpper ut dem utan täcke ign eftersom det inte behövs.

jag tvättar dem mothårs i bla flank,kors o rygg.

när jag sedan avstövar så använder jag en ryktborste och en blöt handduk.kramar ur handduken,bortsr pälsen mothårs,lger på handduken o dänger tillme d-baksidan-av ryktborsten,dvs som man piskar en matta ungefär.

därefter så bortsra jag mothårs,tar en microduk o gnuggar.
bortsar igen o upprepar handduken.

väl ute på banorna så har jag aldirgmed mer än ryktborsten,en gummiskrapa o så fårskinn o microduk

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 076
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 736
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 332
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur