Stor blodmask och byta stall.

Bukefalos 30 år!

Det blev grönt ljus!
Ska avmaska henne när hon kommer å hon ska gå i egen liten hage i 7 dagar som mockas dagligen. Sen avmaskning inom 6 månader igen och sen test innan betet nästa året. Låter de rimligt ?:)=
Det låter precis som de rekommendationer jag fick av min veterinär 👍🏻

Det blev grönt ljus!
Ska avmaska henne när hon kommer å hon ska gå i egen liten hage i 7 dagar som mockas dagligen. Sen avmaskning inom 6 månader igen och sen test innan betet nästa året. Låter de rimligt ?:)=
Så länge det gått minst 6 månader sen avmaskning innan testet låter det utmärkt
Grattis till nya stallplatsen :)

Det blev grönt ljus!
Det låter rimligt. En i vårt stall hade stora blodmasken i sin hage. Ingen annan hage var smittad. Det är bara den smittade hagen (som du inte står i längre) som skulle behöva vila i två år. Hästen klarar sig fint på ett avmaskningsprogram som du skrivit ovan.

Har flyttat hästen nu och hon går i egen hage och blev avmaskad och daglig mockning 4-5 dagar. Idag ringer stallägaren SVA igen och pratar med en veterinär som heter Matilda som säger att de inte är säkert att släppa ihop hästarna förens PCR-test till våren. Att min häst ska avmaskas i oktober igen, hon blev avmaskad 25/08. Sen avmaskas i feb igen och ta PCR test i mars. Så min häst ska stå ensam i liten hage som ska mockas dagligen i 6-7 mån. Stallägaren sa hade jag vetat detta hade ni inte fått flytta hit. Jag blir så ledsen för SVA har sagt de ska va säkert om man håller avmaskningsintervallerna. Men nu säger de på SVA att de finns liten risk då avmaskningen tar inte alla stadier av larver om de finns i tarmen.

Ska ringa SVA idag å fråga igen, hur de kan ge ett svar sen skrämma upp stallägaren när hon ringer...

Jag pratade med veterinären nu som ska ringa upp stallägaren igen... Var inte riktigt så som hon hade sagt som stallägaren sen förmedlade till mig.. Sålänge man sköter avmaskningen så ska de inte smitta oavsett stadie på larverna..

Liknande trådar

• Stor mage vs överviktig
  • Lösning stallplats
  • Stora blodmasken
  • Häst ”besatt” av annan häst.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat