Sv: stor buk!!
nu har jag räknat på 7 kg hö. 1 kg lusern, 0.5 kg korn och 0.5 kg krafft protein. det blir 7.6 kg TS.
Detta låter bättre, men varför är du så rädd för att ge mer hö?
7 kg är fortfarande snålt

Många unghästar går på fri tillgång! Du behöver inte oroa dig så mycket för att hästen din ska bli tjock av för mkt hö, det är främst kraftfoder hästarna blir feta av.
Som exempel kan jag säga att mitt hbl på 158 cm gick på 6 kg hösilage när jag köpte henne (å hösilage innehåller ju mer vatten än hö, om hösilaget innehöll ca 40& vatten (ganska vanligt) var det lika mycket som att ge 4,5 kg hö....

Då arbetades hon minst 2 tim/dag och fick till detta 1,5 kg kraftfoder, ingen uträkning där inte med andra ord.....
När jag köpte henne hade hon en enorm buk!

Alla sa att hon var "tjock" och hon såg inte ut som nåt typiskt exempel på proteinbrist-häst med stor buk och supertunn över rygg och rumpa.
Men när jag då köpte henne och höjde grovfodret, hon fick väl runt 10 kg hö/dag eller mer (nästan fri tillgång nattetid) blev buken bara mindre och mindre!

Jag red väldigt lätt ridning första månaden och hon vilade också några veckor. Men hon blev bara "smalare" och smalare"!
Vad jag försöker säga dig är att jag tror benhårt på att de flesta stora hästar I TRÄNING blir övht inte feta på ett normalt hö med bra balans mellan protein och energi. Våga prova! 7 kg är fortfarande lite, det är ju bara 0,5 kg mer grovfoder än innan räknat med halmen..
Låt din unghäst vara häst. Det frigörs ett lugnande ämne i hjärnan på hästen när den tuggar med sänkt huvud. Har du märkt att hästar som får inte grovfoder ofta blir rastlösa och nervösa i stallet, börjar kanske tugga på inredningen tom?
Kollar man på ts-halten, alltså torrsubstansen foder när man tagit bort vattnet, skulle 7 kg hö ge din häst 5,88 kg. Väger hästen runt 500 kg brukar man säga att
MINIMIGIVAN för en vuxen häst är runt 1,5 kg ts per 100 kg häst. Alltså 1,5 * 5= 7,5 kg ts! Det finns också dem som räknar på lägre minimigiva, men jag tror stora instanser som SLU räknar 1,5 kg minst, gärna 2 kg ts/100 kg häst (skulle innebära
Du har alltså en unghäst som inte ens får minimigivan.
1,5 kg ts/100 kg häst innebär 9 kg hö, 2 kg ts/100 kg häst innebär 12 kg)
Skulle du vilja leva på ens minimigivan, om du var ung, hungrig och växande tonåring??
Min häst som hade stor buk och alla trodde var "tjock" och bara fick 6 kg grovfoder går idag på 12-14 kg hösilage, kall vintertid runt 15 kg och har jättefin kropp! Klart hon blir lite rund om hon vilar flera månader, men det är ju en helt annan sak. Hon rids inte ens fullt, man kan nog kalla det nåt mellan promenadridning och normalt arbete och håller sig urfin. Jag har gett upp att räkna på nån slags mall för att en häst på 500 kg, med normalt arbete ska ha ex 80 MJ/ dag, för dessa tabeller stämmer sällan på
individer som alla är olika. Å jag har erfarenheten att grovfoder kan man ge rejält med innan det lägger sig på hullet. VÅGA PROVA!
Det viktiga är att du har en bra kvot, alltså skit i om du får 80 MJ eller 120 MJ bara kvoten är minst 6 dvs 6 gånger så mkt protein som energi, gärna ännu högre på unghäst uppåt 7 el mer, alltså säkra proteinintaget per energi, sen kan du bjuda på ordentligt med hö!
Tänk på hästens mentala hälsa också, de är ju som sagt gjorda för att tugga nästan hela dygnet.
Kul att du vill ha tips och tar åt dig
Foder är en hel vetenskap, men det är roligt att man aldrig blir fullärd tycker jag!