Stor hund, som inte fäller, (eller iaf fäller mkt lite)

Briard!! Lång päls som måste borstas regelbundet men som sagt vad så fäller dem inte. Är en mkt aktiv bruks/vallhund som måste arbeta.
Tyvärr så måste du gå lite på vad du ska ha hunden till och inte bara päls anlag. Då får du kanske välja bland små och mellan hundrarna oxå.
 
Vet inte riktigt men Softisarna anses ju "allergivänliga" så det är möjligt att de inte fäller på samma sätt. Vi har en Coton och han fäller nästan inget alls, de har ingen underull.
 
Jag håller med martina:
Tyvärr så måste du gå lite på vad du ska ha hunden till och inte bara päls anlag.
Vad vill du att din hund ska ha för egenskaper?? Vad har du tänkt göra med din hund?

Varför vill du inte ha en pudel? Bara undrar eftersom jag själv är fast i pudelsvängen (har en 2årig huligan) efter att ha fått slå ihjäl mina fördomar om pudel som löjlig tanthund i hemska frisyrer.

/Anna
 
Ville bara ha lite förslag på lite större hundar som inte kräver så mycket pälsvård. :)

Så, tack för förslagen!
 
Eurasier fäller massivt två gånger om året och sen knappt alls. Fast de är långhåriga har de päls som inte tovar sig även om man inte borstar ut den mer än kanske en gång varannan vecka. Kanske kunde vara nåt? *tipsar glatt om*
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 156
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 479
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 155
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 009
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp