Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då har Helga i dag gjort MH tillsammans med lite halvsyskon och andra hundar från uppfödaren. Över lag var det som vi förväntat oss. Undantaget var att vi förväntat oss mer nyfikenhet på skramlet samt full jakt och gripande på båda försöken på trasan.
Hon hade svårt att fokuser lite på dessa momenten när TL stod för nära. Hon ville hellre leka med TL och drog dit en lov. Skramlet undersökte hon dock ståendes i det :D
Vi hade nog också förväntat oss lite voffande på spökerna när de kom nära men hon tyckte mest de var lite småintressanta.

Men kontentan är en Socialt öppen, explosiv, orädd hund med utmärkta bett och avreaktioner utan aggressioner :up:

qgWUCMM.jpg
 
För er som inte läst min tråd om belgisk vallhund så ska jag ev ta en terv på prov. Han har precis gjort mh med en femma på skott vilket gör mig väldigt tveksam.. Har ni några andra tankar om hans MH?
3mdyymu0vipg0k2oya5k1xzy_3230796_20180902032_mh_B_1.png


3mdyymu0vipg0k2oya5k1xzy_3230796_20180902032_mh_B_1_kent.png
Tror han tävlade rally när jag var funktionär! Vad lustigt :)
 
För er som inte läst min tråd om belgisk vallhund så ska jag ev ta en terv på prov. Han har precis gjort mh med en femma på skott vilket gör mig väldigt tveksam.. Har ni några andra tankar om hans MH?
3mdyymu0vipg0k2oya5k1xzy_3230796_20180902032_mh_B_1.png


3mdyymu0vipg0k2oya5k1xzy_3230796_20180902032_mh_B_1_kent.png
Ett i mitt tycke fint MH, men just en 5:a på skott hade gjort mig rejält tveksam, framförallt om jag bott i närheten av skjutbana eller i tätort med risk för fyrverkerier. Def inget att avla på. Skotträdda hundar är ett helvete :cry: har en skotträdd hund i min närhet, att se honom på nyårsafton gör mig helt förstörd då jag tycker så fruktansvärt synd om denna helt paniskt livrädda hund.

Vet du hur han i vardagen reagerar vid skott/fyrverkerier/höga ljud? En skotträdd hund behöver inte vara ett problem, det beror på hur din vardag i övrigt ser ut, tycker jag.
 
Appropå skott. I dag pangades det någonstans nära MH-banan. Inte så att det small högt men tydliga knallar på håll. Intressant inslag under passiviteten som ingen av hundarna brydde sig ett dugg om.

Min blandrastik (RIP) hade brytit ihop. Sån skilnad det är att äga en skottfast mot en skotträddhund.
 
Ett i mitt tycke fint MH, men just en 5:a på skott hade gjort mig rejält tveksam, framförallt om jag bott i närheten av skjutbana eller i tätort med risk för fyrverkerier. Def inget att avla på. Skotträdda hundar är ett helvete :cry: har en skotträdd hund i min närhet, att se honom på nyårsafton gör mig helt förstörd då jag tycker så fruktansvärt synd om denna helt paniskt livrädda hund.

Vet du hur han i vardagen reagerar vid skott/fyrverkerier/höga ljud? En skotträdd hund behöver inte vara ett problem, det beror på hur din vardag i övrigt ser ut, tycker jag.
Tack för svaret :) jag har pratat med ägaren innan mh och hon upplever inga problem i vardagen. Dock bor hon lite off så jag vet inte hur han reagerar på fyrverkerier, men det ska jag fråga om. Jag själv bor inte vid skjutbana men i en mindre stad så fyrverkerier förekommer ett par gånger per år.
 
Ni med tikar, om de är i höglöp på dagen för bph/mh, genomför ni det ändå? Eller kan det bli ett missvisande "baseline" på något sätt? Jag har aldrig haft tik förut så vet inte om hormonerna brukar påverka deras sätt att vara eller inte.
Löptik får gå BPH, och jag stod i situationen att jag hade inbokat BPH under just höglöpet. Jag frågade dock cirka en vecka innan om det fanns möjlighet att vänta med att göra BPH:et då de hade fler datum senare, och eftersom det var okej valde jag att vänta till ett tag efter löpet. Hade jag inte haft den möjligheten så hade jag gjort BPH:et då skillnaderna mellan hur hon är i löp och hur hon är annars är väldigt små (lite mindre matintresse).
 
Gjorde ju BPH på Podrick igår, så tyckte att det var lite intressant att jämföra.
Det är ju två Welsh Corgi Cardigan.
bph.jpg


Största skillnaden är att Ebbot inte alls är intresserad av främmande personer, vilket syns rätt tydligt :p
Podrick är glad i allt och alla.

Ebbot drar igång på tusen cylindrar i leken, han morrar och snackar och gillar både att kampa och att springa runt själv med leksak.
Podrick har också högt lekintresse, men vill gärna leka med en och försöker klura ut vilken lek man vill leka. Kan därför uppfattas som något eftertänksam.

Ebbot är framme direkt och undersöker överraskning och skrammel, utan att reagera särskilt mycket på dem.
Podrick skuttar iväg något steg vid dessa moment, men kommer sedan och undersöker. Med lite stöd utav mig vid överraskningen (när jag tar ett steg framåt), och helt själv vid skrammel.
Ingen utav hundarna visar kvarstående oro, utan kommer över det snabbt.

Vid skotten så blev Ebbot rätt paff vid första skottet och ryckte till så han tappade balansen, därav hög siffra på skottaktivitet. Han fick dock en 4:a på trygghet.
Podrick i sin tur klippte lite med öronen typ, sedan var det bra. 4:a på trygghet där också.


Så allt som allt så tycker jag att deras BPH beskriver deras personligheter rätt tydligt.
Ebbot är ju polisen här hemma och är rätt så allvarsam. Han är lite utav en "allt eller inget"-personlighet. Folk han känner står högt i kurs, andra ignorerar han. Envis som synden och vet alltid bäst själv.

Podrick är väldigt mycket happy-go-lucky. Han gillar allt och alla, och är väldigt mån om att förstå vad andra menar. Känslig och kvick, men otroligt positiv och har därmed positiva förväntningar på det mesta.
Är lite mer analyserande än Ebbot, som mest går på känsla.
 
Vår hund ska gå BPH inom kort, och fick ett pm där det står att man ska vara medlem i SKK. Mailade tillbaka och undrade om det räknas ifall man är medlem i SBK, fick till svar att det är okej om det är SKK-anslutet.

Så här säger min brukshundsklubb där jag är medlem "Du som redan är medlem får information direkt från SBK när ditt medlemskap skall förlängas (årsvis) och du betalar då direlt till SBK (inte till Tomtens BHK)"

Kollar jag på SBKs hemsida, så säger de :"Svenska Brukshundklubben är en ideell medlemsorganisation för aktiva hundägare, specialklubb i Svenska Kennelklubben och frivillig försvarsorganisation. "

Så med andra ord borde jag inte behöva teckna medlemskap i SKK, utan SBK räcker ? Jag tolkar det som så, men känner att jag inte vill riskera att bli bortplockad från listan då jag bokade platsen redan i mars/april.
 
Vår hund ska gå BPH inom kort, och fick ett pm där det står att man ska vara medlem i SKK. Mailade tillbaka och undrade om det räknas ifall man är medlem i SBK, fick till svar att det är okej om det är SKK-anslutet.

Så här säger min brukshundsklubb där jag är medlem "Du som redan är medlem får information direkt från SBK när ditt medlemskap skall förlängas (årsvis) och du betalar då direlt till SBK (inte till Tomtens BHK)"

Kollar jag på SBKs hemsida, så säger de :"Svenska Brukshundklubben är en ideell medlemsorganisation för aktiva hundägare, specialklubb i Svenska Kennelklubben och frivillig försvarsorganisation. "

Så med andra ord borde jag inte behöva teckna medlemskap i SKK, utan SBK räcker ? Jag tolkar det som så, men känner att jag inte vill riskera att bli bortplockad från listan då jag bokade platsen redan i mars/april.
Jag är bara medlem i SBK och Collieklubben, och har alltså inte något medlemskap direkt till SKK och för oss räckte det när vi gjorde BPH för ca två år sen.
 
Vår hund ska gå BPH inom kort, och fick ett pm där det står att man ska vara medlem i SKK. Mailade tillbaka och undrade om det räknas ifall man är medlem i SBK, fick till svar att det är okej om det är SKK-anslutet.

Så här säger min brukshundsklubb där jag är medlem "Du som redan är medlem får information direkt från SBK när ditt medlemskap skall förlängas (årsvis) och du betalar då direlt till SBK (inte till Tomtens BHK)"

Kollar jag på SBKs hemsida, så säger de :"Svenska Brukshundklubben är en ideell medlemsorganisation för aktiva hundägare, specialklubb i Svenska Kennelklubben och frivillig försvarsorganisation. "

Så med andra ord borde jag inte behöva teckna medlemskap i SKK, utan SBK räcker ? Jag tolkar det som så, men känner att jag inte vill riskera att bli bortplockad från listan då jag bokade platsen redan i mars/april.
Är medlem i Sagik och när jag frågade skulle det räcka och då borde ju Sbk fungera också. Jag har dock inte gjort Bph ännu.
 
Det en sant! Glömde det, tävlingslicens behövs för blandras.

Varför skulle du ha glömt nämna det, det efterfrågades inte :)
*kl*

När vi ändå pratar BPH med blandras så går det inte missa att hunden kräver tävlingslicens eftersom den ska anges vid anmälan, den ska anges vid betalning samt på pm.et som kom i veckan så står det att tävlingslicensen ska kunna styrkas på plats. Om man nu missat att de behövs när man läser på om BPH :) Tävlingslicens fås som nämns i tråden utav SKK mot en-gångs kostnad på 565 kr :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 594
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 122
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp