Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eijas MH spindel, faktiska värden.
MH faktiska värden Eija.png
 
Nu är det länge sen jag höll på med BPH så jag kommer inte riktigt ihåg allt.

5 på skottaktivitet och 1 på skottosäkerhet innebär?
 
Nu är det länge sen jag höll på med BPH så jag kommer inte riktigt ihåg allt.

5 på skottaktivitet och 1 på skottosäkerhet innebär?
Borde inte förekomma på samma hund. Aktivitet handlar om en positiv känsla och osäkerhet är negativt. Kan kolla exakta definitioner när jag kommer hem.
 
Nu har Jarla gjort MH på morgonen. Rätt nöjd. Hon var lite ofokuserad så den nyfikenhet vi är vana att se var lite dämpad. Kan bero på att hon nyss bytt ägare.
De hade en hel del strul med utrustningen vid jakten så först på fjärde försöket släpptes hon på. Då hade hon tappat fokuset och hoppade istället i den damm som fanns 5 m från släppandet och tog sig ett bad :meh:

På skotten upphörde hon med aktiviteten och ville till skytten. Hon har ju tränat skydd och när pisken ljuder så är hon inställd på att gå upp i aktivitet och skälla mot figuranten.

Omdömet från beskrivaren blev nyfiken och helt orädd hund, socialt öppen med bra avreaktioner, god kamplust och bra gripanden och inga hotbeteenden och villig att lösa uppgifterna utan stöd från föraren. I morgon är det dags för nästa hund.
20180721_123507.jpg
 
Healey gick MH i tisdags. Det var 30 grader varmt och hon kändes rätt ofokuserad och lite loj men på det hela taget gjorde hon bra ifrån sig. Jag hade förväntat mig lite mer lek och kamp, inte minst på avståndsleken, och mer jakt/föremålsintresse. Däremot räknade jag med de låga siffrorna på nyfikenhet på dumpe och skrammel men också att hon skulle avreagera på ett vettigt sätt. Slutligen var det skönt att hon var totalt skottfast även om aldrig reagerat på skott tidigare.
Nu jobbar vi vidare i brukset, hon är en fruktansvärt rolig hund att träna med! :)

MHprotokoll.jpg
 
Borde inte förekomma på samma hund. Aktivitet handlar om en positiv känsla och osäkerhet är negativt. Kan kolla exakta definitioner när jag kommer hem.
5 på skottaktivitet, det antar jag är på spindeldiagrammet? De går ju inte högre än 5, och anger att totala antalet kryss i aktivitet sammanlagt är minst 5 (enkelt förklarat, klicka på den lilla i-symbolen så får du mer info).

3 på aktivitet efter skott är
Rör sig aktivt -trampar runt, kan hoppa/studsa

Här är en hund som verkligen är igång, som verkligen har en stor positiv förväntan till skottet.

Utöver kryss i ”aktivitet efter skott” så kan man sätta kryss på ljud (också kopplat till positiva känslor), och istället för ”tid till kontroll” så anger man ”tid till aktivitetskontroll” på en 5-gradig skala där 5 är efter mer än 60 sekunder.
 
Hur tänker ni kring ålder på bph? Just nu är min hund anmäld till bph i höst på ett av de sista tillfällena innan vinter uppehåll, då är hon precis 12 månader. Nästa gång det drar igång är hon 19 månader. Jag anmälde till hösten eftersom jag tänkte att hon skulle hamna inom 12-18 månaders spannet, men är det dumt tycker ni att gå med en så ung hund som med stor sannolikhet kommer ha en släng av spökålder?
 
Hur tänker ni kring ålder på bph? Just nu är min hund anmäld till bph i höst på ett av de sista tillfällena innan vinter uppehåll, då är hon precis 12 månader. Nästa gång det drar igång är hon 19 månader. Jag anmälde till hösten eftersom jag tänkte att hon skulle hamna inom 12-18 månaders spannet, men är det dumt tycker ni att gå med en så ung hund som med stor sannolikhet kommer ha en släng av spökålder?
Vad säger uppfödaren? En del hundar är ganska omogna vid 12 mån, men det syns ju att de är unga när de gör det. För de flesta är det en lagom ålder.
 
Vad säger uppfödaren? En del hundar är ganska omogna vid 12 mån, men det syns ju att de är unga när de gör det. För de flesta är det en lagom ålder.
Uppfödaren säger att hennes hundar har varit väldigt spökiga vid 12 månader.
Jag misstänker att jag kan förvänta mig kraftigare flykt om jag gör det vid 12 månader jämfört med 19 månader? Men resten av resultaten borde inte bli så annorlunda?
 
5 på skottaktivitet, det antar jag är på spindeldiagrammet? De går ju inte högre än 5, och anger att totala antalet kryss i aktivitet sammanlagt är minst 5 (enkelt förklarat, klicka på den lilla i-symbolen så får du mer info).

3 på aktivitet efter skott är
Rör sig aktivt -trampar runt, kan hoppa/studsa

Här är en hund som verkligen är igång, som verkligen har en stor positiv förväntan till skottet.

Utöver kryss i ”aktivitet efter skott” så kan man sätta kryss på ljud (också kopplat till positiva känslor), och istället för ”tid till kontroll” så anger man ”tid till aktivitetskontroll” på en 5-gradig skala där 5 är efter mer än 60 sekunder.

Tack för att du kollade upp det. Det är alltså en hund med positiva tankar kring skott och ingen skotträdsla om jag fattar det rätt.
 
Jag var ju hos @Voff i helgen och gjorde också MH i söndags. Vilket gick fint! Dock tror jag att jag skulle tagit ut och låtit henne rasa av sig eller kört lite uppletande innan för hon var lite överspeedad och hade hög förväntan på lek hela tiden:angel::D

Men det gick fint och fick kommentaren "enda felet med den här hunden är att det inte är jag som äger den." Av Reino :D Det blev man ju inte ledsen över!
 

Bifogade filer

  • IMG_6982.JPG
    IMG_6982.JPG
    312,4 KB · Visningar: 78
Jag var ju hos @Voff i helgen och gjorde också MH i söndags. Vilket gick fint! Dock tror jag att jag skulle tagit ut och låtit henne rasa av sig eller kört lite uppletande innan för hon var lite överspeedad och hade hög förväntan på lek hela tiden:angel::D

Men det gick fint och fick kommentaren "enda felet med den här hunden är att det inte är jag som äger den." Av Reino :D Det blev man ju inte ledsen över!

Han stolpade faktiskt fram till oss i tron om att vi var uppfödare redan efter avståndsleken och undrade om hon kunde vara till salu. Han gillade henne helskarpt :up:
Känn dig hedrad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 661
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 142
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 275
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp