Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är inte så insatt i MH:n, men en tik som jag funderar på att ställa mig i kö på valp hos, har ett syskon med detta MH:t.

Visa bifogad fil 19955
Tycker ni att femman på rädsla för spöket är något att oroa sig för?
Läser jag det rätt om hunden följer upp med att själv ta kontakt med spökena när ägaren pratar med dem?

Detta syskonet är den enda hunden i kullen som har gjort MH, men jag har jagat med tiken och jag gillar den väldigt mycket.

Personligen skulle jag faktiskt inte oroa mig. Hunden går ju fram till spökena även om den behöver hjälp och väl där tar den kontakt utan några överdrifter. Sedan leker den precis lika mycket som i början vilket tyder på att den inte verkar ha lagt på sig något alls. I övrigt är det ju ett väldigt trevligt MH.
 
Jag är inte så insatt i MH:n, men en tik som jag funderar på att ställa mig i kö på valp hos, har ett syskon med detta MH:t.

Visa bifogad fil 19955
Tycker ni att femman på rädsla för spöket är något att oroa sig för?
Läser jag det rätt om hunden följer upp med att själv ta kontakt med spökena när ägaren pratar med dem?

Detta syskonet är den enda hunden i kullen som har gjort MH, men jag har jagat med tiken och jag gillar den väldigt mycket.
Jag hade inte brytt mig om det faktiskt. Den verkar ju social i övrigt och inte ha problem med att avreagera så. Vad är det för ras? :)
 
Det hade jag inte hakat upp mig på.
Personligen skulle jag faktiskt inte oroa mig. Hunden går ju fram till spökena även om den behöver hjälp och väl där tar den kontakt utan några överdrifter. Sedan leker den precis lika mycket som i början vilket tyder på att den inte verkar ha lagt på sig något alls. I övrigt är det ju ett väldigt trevligt MH.
Jag hade inte brytt mig om det faktiskt. Den verkar ju social i övrigt och inte ha problem med att avreagera så. Vad är det för ras? :)

Tack för snabba svar!
Jag tycker också att det ser trevligt ut i övrigt, men då kan jag släppa den där femman :) Tiken är supertrevlig, jagar som tusan och verkar väldigt stabil, så så sett är jag inte särskilt orolig.

Det är en jaktlabbe :)
 
Jag är inte så insatt i MH:n, men en tik som jag funderar på att ställa mig i kö på valp hos, har ett syskon med detta MH:t.

Visa bifogad fil 19955
Tycker ni att femman på rädsla för spöket är något att oroa sig för?
Läser jag det rätt om hunden följer upp med att själv ta kontakt med spökena när ägaren pratar med dem?

Detta syskonet är den enda hunden i kullen som har gjort MH, men jag har jagat med tiken och jag gillar den väldigt mycket.

Jag hade inte brytt mig ett dugg eftersom hon avreagerar som hon ska.
 
Det låter som att jag får anmäla mitt intresse på en valp ur en kommande kull :D Det ligger långt fram dock, tiken är 2,5 och ägaren vill vänta åtminstone något år med att para henne.
Det största felet jag noterat hittills är att hon är svart och inte ens verkar bära gult, men färgen är ju något man kan kompromissa med. Inte ett så stort problem, alltså.
 
Jag hoppas på att min hane ska kunna gå i avel i framtiden. Han har fin stamtavla och har redan som 6 månader gammal fått fina lovord. Men! Under förutsättning att han klarar MT. Har ni ”tränat” era unghundar på de olika momenten? Förberett dem på något vis? :)
 
Aha okej! Hos dobermann tror jag de flesta gör det gamla. Har nog inte hört om någon som gör nya faktiskt.

Samma hos boxer och Boxerklubben röstade väl emot införandet av det nya om jag inte minns fel. Min uppfödare var/är väldigt emot det i alla fall. Jag tror att för boxer handlade det delvis om att ett byte igen gör att vi får börja samla material att jämföra med på nytt och det tar ju längre i en liten ras. Så vi gjorde så klart det gamla, ville även ha titeln.

Blev dock lite fundersam på om Boxerklubben verkligen gjorde rätt eller ej i att rösta emot efter att ha pratat lite med hon som jag tränar mest för, som är väldigt för det nya (men så är hon också schäferuppfödare). Jag känner dock fortfarande att jag inte har fått superkoll på vad skillnaderna blir, men nu blir det ju inte aktuellt att göra det nya också eftersom han är över fyra.
 
Jag hoppas på att min hane ska kunna gå i avel i framtiden. Han har fin stamtavla och har redan som 6 månader gammal fått fina lovord. Men! Under förutsättning att han klarar MT. Har ni ”tränat” era unghundar på de olika momenten? Förberett dem på något vis? :)

Nej, naturligtvis ingen momentträning. MT ska ju visa hundens egenskaper, inte något inlärt.
Däremot kommer ju en del saker naturligt i och med vanlig träning, t ex att jag kampar med mina hundar och att de hör skott lite då och då.
 
Jag hoppas på att min hane ska kunna gå i avel i framtiden. Han har fin stamtavla och har redan som 6 månader gammal fått fina lovord. Men! Under förutsättning att han klarar MT. Har ni ”tränat” era unghundar på de olika momenten? Förberett dem på något vis? :)
Nej ingen momentträning på så sätt, men jag lät honom kampa med andra mer inför MT - mest för att det blir så sällan annars. (Tror dock det hade kvittat, han har så mycket kamplust ändå) och så lät jag folk hantera honom lite extra eftersom det enbart är jag som hanterar honom annars.
 
Jag hoppas på att min hane ska kunna gå i avel i framtiden. Han har fin stamtavla och har redan som 6 månader gammal fått fina lovord. Men! Under förutsättning att han klarar MT. Har ni ”tränat” era unghundar på de olika momenten? Förberett dem på något vis? :)

Nu kanske jag blandar ihop dig med någon annan, men det var väl inte en bruksras du hade köpt :)? MT får ju endast bruksraser (samt schnauzer&pincher) göra.
 
Samma hos boxer och Boxerklubben röstade väl emot införandet av det nya om jag inte minns fel. Min uppfödare var/är väldigt emot det i alla fall. Jag tror att för boxer handlade det delvis om att ett byte igen gör att vi får börja samla material att jämföra med på nytt och det tar ju längre i en liten ras. Så vi gjorde så klart det gamla, ville även ha titeln.

Blev dock lite fundersam på om Boxerklubben verkligen gjorde rätt eller ej i att rösta emot efter att ha pratat lite med hon som jag tränar mest för, som är väldigt för det nya (men så är hon också schäferuppfödare). Jag känner dock fortfarande att jag inte har fått superkoll på vad skillnaderna blir, men nu blir det ju inte aktuellt att göra det nya också eftersom han är över fyra.
Förstår dig!

Hade jag haft råd och tid hade jag kanske gått nya med, men jag orkar inte riktigt faktiskt ;)
Vissa saker verkar bättre med nya, andra verkar samma typ. Jag vet inte, jag är väl inte jätteimpad - men jag är väl lite färgad av vad som sagts inom klubben så jag har väl inget att backa upp det med.
 
Tänkte inte ens på vem jag svarade! Det är ju helt korrekt, men jag funderar på om inte @Sofie.S tänker på MH?


Så kan det ju säkert vara :) .

@Sofie.S , oavsett om det är MH eller MT, så nej, momenten ska man inte träna på eftersom man vill se hur hunden själv agerar och löser momenten, MH med en så grön hund som möjligt och MT med en hund som har mognat och fått lite mer livserfarenhet. Detta är ju viktigt att veta inte bara för individen och ägaren utan även för uppfödaren och för rasens vidareutveckling.

Däremot så är det ju som skrivits innan, vissa saker tränas automatiskt från tidig ålder om man ex har tävlingsplaner, så som kamp/lek, skott, hantering (för ex vetbesök/utställning/budföring osv.)
 
Jag hoppas på att min hane ska kunna gå i avel i framtiden. Han har fin stamtavla och har redan som 6 månader gammal fått fina lovord. Men! Under förutsättning att han klarar MT. Har ni ”tränat” era unghundar på de olika momenten? Förberett dem på något vis? :)

Jag har blandras så får bara göra BPH. Men nej, vi tränar inte på momenten eftersom det är hans riktiga reaktion jag vill se. Däremot så lever vi ett aktivt liv som innebär olika miljöer, gå på olika material och olika ljud. Men försöker faktiskt undvika de ljud, händelser och redskap som förekommer på BPH utav just den anledningen att jag vill se hans spontana reaktion där.

Jag hoppas inte att någon tränar in momenten, köper jag en brukshund någongång i framtiden så vill jag lita på att resultatet är pålitligt för hunden. Skulle inte bli förvånad dock om det fuskas inom detta, läser ibland om hundklubbar som ber personen låta bli MH-redskapen.
 
Jag hoppas på att min hane ska kunna gå i avel i framtiden. Han har fin stamtavla och har redan som 6 månader gammal fått fina lovord. Men! Under förutsättning att han klarar MT. Har ni ”tränat” era unghundar på de olika momenten? Förberett dem på något vis? :)

Nejnej. Man tränar inget inför MT. Och det behövs bara 300p av 600 möjliga för att få godkänt. Det får de flesta hundar ihop om de inte har en direkt brist som att inte klara hanteringen eller är skotträdda.
 
Jag hoppas på att min hane ska kunna gå i avel i framtiden. Han har fin stamtavla och har redan som 6 månader gammal fått fina lovord. Men! Under förutsättning att han klarar MT. Har ni ”tränat” era unghundar på de olika momenten? Förberett dem på något vis? :)

Om det är MH som du menar så är det inget test utan en beskrivning. Så det finns inget "godkänt" eller "klarar" MH.
Så länge hunden inte bryter ihop mentalt i form av rädsla, stress el aggression i något moment så att man tvingas avbryta så är det okej sas.
Nej, man tränar inget på det heller :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 661
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 142
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 275
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp