Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi gör ett litet inhopp i den här tråden... Mycket mycket stolt matte! :up::D:heart

IMG_5255.jpg
 
Jag skrev ju här för ett år sedan om min hund som gjorde BPH men som jag avbröt för att han tyckte halvgubben var så obehaglig. Han avreagerade inte inom tiden så testledaren rekommenderade att jag skulle avbryta.

Här om dagen arrangerade rasklubben en BPH-dag så jag tänkte att vi testar igen nu när han kommit ur spökperioden och är ett år äldre. Och den här gången gick det bättre! Han tyckte fortfarande att halvgubben var läskig och ställde sig på rejält avstånd men när jag ropade på honom kom han springades tillbaka i full fart och nosade därefter på gubben. Skramlet reagerade han också på men inte lika mycket. Underlaget var läskigt vid första övergången men sen gick det bra. Närmande person var superkul tyckte han och pussade personen som bar overall i hela ansiktet :)

Testledaren menade att han när han blir skrämd söker sig till mig och är nöjd med att stå bakom mig men han har inget intresse av att faktiskt "ta tag i" det han blivit rädd för. Utan så länge han får vara med mig är han nöjd och då spelar inte omgivningen så stor roll. "Han tycker om sin matte väldigt, väldigt mycket" :angel:. Det stämmer bra. Han är inte särskilt nyfiken utan är som mest nöjd när han får sitta i mitt knä och har inget större intresse av att undersöka allt runt omkring.

Däremot känner jag inte riktigt igen rädslan han uppvisade vad gäller halvgubben. Jag såg ju inte vad han gjorde men enligt testledaren flydde han, dvs. vände bort blicken och sprang bort från gubben. Så har han aldrig gjort i vardagen utan bara då för ett år sedan och nu i helgen igen. Så visst, han kanske är lite ängslig och/eller lättskrämd men det är ingenting som påverkar vår vardag som tur är :)
 
Gamla, vill ju ha titeln så. Ger mig inte så mycket att göra nya heller än känner jag innan många gjort det, plus att jag är lite grinig på det efter att sbk slarvade bort halva klubbens motion angående nya mt. :mad:

Okej.
Hos Schäfer gör de flesta det nya numera :)
 
Okej.
Hos Schäfer gör de flesta det nya numera :)
Aha okej! Hos dobermann tror jag de flesta gör det gamla. Har nog inte hört om någon som gör nya faktiskt.

Har inte så stor koll på vad som skiljer dem åt eg, men jag minns att iaf de insatta angående mentalitet i vår ras ansåg att även om tanken var rätt att lägga mer fokus på nerver så blev det tvärt om med det nya. (Det var det SDKs motion ska ha handlat om)
 
Aha okej! Hos dobermann tror jag de flesta gör det gamla. Har nog inte hört om någon som gör nya faktiskt.

Har inte så stor koll på vad som skiljer dem åt eg, men jag minns att iaf de insatta angående mentalitet i vår ras ansåg att även om tanken var rätt att lägga mer fokus på nerver så blev det tvärt om med det nya. (Det var det SDKs motion ska ha handlat om)

Tvärtom? Minns du hur de motiverade det? Jag har suttit med när nya MT presenterades på SBK och tyckte att presentationen ganska tydligt visade nya MT:s fördelar med en förskjutning i poäng från kamplust till nervfasthet.
 
Tvärtom? Minns du hur de motiverade det? Jag har suttit med när nya MT presenterades på SBK och tyckte att presentationen ganska tydligt visade nya MT:s fördelar med en förskjutning i poäng från kamplust till nervfasthet.
Jag minns inte helt, men det var något med att när de räknade faktiska poäng så blev kamplusten ändå mer betydande än nervfasthet.
Kan se om jag kan hitta texten om det igen. Jag fick en muntlig genomgång av det hela på ett medlemsmöte för 2 år sedan så jag är lite dimmig på detaljerna.
 
Jag minns inte helt, men det var något med att när de räknade faktiska poäng så blev kamplusten ändå mer betydande än nervfasthet.
Kan se om jag kan hitta texten om det igen. Jag fick en muntlig genomgång av det hela på ett medlemsmöte för 2 år sedan så jag är lite dimmig på detaljerna.

Skulle vara intressant att se texten. :)
 
Aha okej! Hos dobermann tror jag de flesta gör det gamla. Har nog inte hört om någon som gör nya faktiskt.

Har inte så stor koll på vad som skiljer dem åt eg, men jag minns att iaf de insatta angående mentalitet i vår ras ansåg att även om tanken var rätt att lägga mer fokus på nerver så blev det tvärt om med det nya. (Det var det SDKs motion ska ha handlat om)
Största skilnaden är väl att på nya har man bantat ner leken lite som jag kan tycka tog lite väl stor plats och bla lagt till ett uthållighetsmoment på att jobba fram ett föremål.
Häromkring körs inte gamla MT längre och fler verkar gå ifrån dem.

Personligen föredrar jag det nya med tanke på vår avelsinriktning. Föremålsintresset framgick dåligt på det gamla.
 
Största skilnaden är väl att på nya har man bantat ner leken lite som jag kan tycka tog lite väl stor plats och bla lagt till ett uthållighetsmoment på att jobba fram ett föremål.
Häromkring körs inte gamla MT längre och fler verkar gå ifrån dem.

Personligen föredrar jag det nya med tanke på vår avelsinriktning. Föremålsintresset framgick dåligt på det gamla.
Här nere verkar man mest köra gamla med när jag letade MT, och de dobbisar jag känner till har gjort gamla.
Men som sagt, jag är eg mest intresserad av titeln.
 
Det är så sjukt dumt nu när vi har två MT som båda är officiella men där bara den ena ger titeln. Tala om rörigt.

Men det står ändå under tävlingsresultat. Om hunden har både GK exteriör och klarat MT så står det Korning 2 precis som innan :)
 
Jag är inte så insatt i MH:n, men en tik som jag funderar på att ställa mig i kö på valp hos, har ett syskon med detta MH:t.

mh labbe.JPG

Tycker ni att femman på rädsla för spöket är något att oroa sig för?
Läser jag det rätt om hunden följer upp med att själv ta kontakt med spökena när ägaren pratar med dem?

Detta syskonet är den enda hunden i kullen som har gjort MH, men jag har jagat med tiken och jag gillar den väldigt mycket.
 
Jag är inte så insatt i MH:n, men en tik som jag funderar på att ställa mig i kö på valp hos, har ett syskon med detta MH:t.

Visa bifogad fil 19955
Tycker ni att femman på rädsla för spöket är något att oroa sig för?
Läser jag det rätt om hunden följer upp med att själv ta kontakt med spökena när ägaren pratar med dem?

Det är den enda hunden i kullen som har gjort MH, men tiken har jag jagat med och jag gillar den väldigt mycket.

Det hade jag inte hakat upp mig på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 595
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 051
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 141
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 251
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp