Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Insåg igår att jag kommer få hoppa över min hunds kullMH. Uppfödaren verkar ha tänkt att det ska göras i vinter, och då är min tik över 18 månader. Jag vill ju bidra till statistiken såklart, så jag får leta upp ett eget.
Så himla tråkigt och konstigt att de gör MHt så sent. :(
Verkligen underligt. Vill uppfödaren medvetet utesluta hela kullen från statistiken?
 
Verkligen underligt. Vill uppfödaren medvetet utesluta hela kullen från statistiken?

Nej, det tror jag egentligen inte. Utan jag tror att det är någon slags "de mognar sent"-tänk som flera skrivit om i tråden för Broholmer.
Jag uppfattar det som att hon ser det som att det inte är så bråttom. Kullen före min hund har inte gjort sitt ännu, och de är över 18 månader nu.

Jättetråkigt i alla fall tycker jag, men vill då göra vad jag kan för att min hund ska hamna rätt.
 
Nu har jag anmält mig! P.g.a. olika anledningar kommer det att bli gjort när hund är c:a 21 månader. Lite för sent, men bättre än inget resonerar jag. :)
Var något otydlig, är BPH jag ska genomföra. Är inne på hunddata, hur gör man för att se tidigare hundars BPH i spindeldiagram?
Kollade igenom lite statistik, sedan 2010 har 617 Bedlingtonterriers fötts, sammanlagt har 40 startat i BPH.
Kollar man HD och ED så är det min hund och en annan hund som har röntgats sedan 2010. Inget som prioriteras direkt, men jisses vilken liten ras det är!

Edit: Efter lite letande insåg jag att det är en fördel att scrolla, så hittade spindeldiagrammet!
 
Senast ändrad:
Nano kommer göra BPH efter 18 månader av den enkla anledningen att jag inte fick göra det tidigare, anmälde mig och blev kontaktad och de sa att de vill ge företräde för några som skulle tävla i apell och nästa datum är först i maj och då är hon väl nästan 19 månader.
 
Nano kommer göra BPH efter 18 månader av den enkla anledningen att jag inte fick göra det tidigare, anmälde mig och blev kontaktad och de sa att de vill ge företräde för några som skulle tävla i apell och nästa datum är först i maj och då är hon väl nästan 19 månader.

Vad dumt tänkt av dom. Inte så smart att prioritera att folk ska få tävla än att få fler hundar som bidrar till statistiken.
 
Var något otydlig, är BPH jag ska genomföra. Är inne på hunddata, hur gör man för att se tidigare hundars BPH i spindeldiagram?
Kollade igenom lite statistik, sedan 2010 har 617 Bedlingtonterriers fötts, sammanlagt har 40 startat i BPH.
Kollar man HD och ED så är det min hund och en annan hund som har röntgats sedan 2010. Inget som prioriteras direkt, men jisses vilken liten ras det är!

Edit: Efter lite letande insåg jag att det är en fördel att scrolla, så hittade spindeldiagrammet!

När jag gick med min bedlis var vi ett gäng som gick samtidigt och då var det inte många som hade gått före alls. Men jo, det är helt klart en liten ras :D
 
När jag gick med min bedlis var vi ett gäng som gick samtidigt och då var det inte många som hade gått före alls. Men jo, det är helt klart en liten ras :D
Vad kul! Jag "grämmer" mig lite att det blev så sent, helst ska man gå senast vid 18 månader.
Men glad att vi kommer iväg på det överhuvudtaget. :)
 
Vad kul! Jag "grämmer" mig lite att det blev så sent, helst ska man gå senast vid 18 månader.
Men glad att vi kommer iväg på det överhuvudtaget. :)
Olle var nog 14 månader tror jag när vi gick. Däremot hade ju stackaren lite lång frisyr så han såg inte leksaken som kastades iväg så där fick han låga siffror. Har aldrig mött en bedlis som är så otroligt glad i att leka som honom så det kändes "surt" att han inte såg den men på det stora hela spelar det ju ingen roll.
 
Olle var nog 14 månader tror jag när vi gick. Däremot hade ju stackaren lite lång frisyr så han såg inte leksaken som kastades iväg så där fick han låga siffror. Har aldrig mött en bedlis som är så otroligt glad i att leka som honom så det kändes "surt" att han inte såg den men på det stora hela spelar det ju ingen roll.
Ja, jag tycker det ska bli kul att få "veta" lite mer om min hund.
 
Ja, jag tycker det ska bli kul att få "veta" lite mer om min hund.
Ja det var det. Jag hade aldrig varit på bph tidigare så det var himla spännande att få se hur det går till, och hur olika hundar reagerar. Vi var 5 olika bedlisar som gick samtidigt, så vi fick se en del variation även inom rasen.

I höst ska jag gå mitt första mh på unghunden, det ska också bli spännande. :)
 
Ja det var det. Jag hade aldrig varit på bph tidigare så det var himla spännande att få se hur det går till, och hur olika hundar reagerar. Vi var 5 olika bedlisar som gick samtidigt, så vi fick se en del variation även inom rasen.

I höst ska jag gå mitt första mh på unghunden, det ska också bli spännande. :)
Ja det kan jag tänka mig! Hade gärna sett när fler beddlisar gjort testet.

MH känns lite mer "allvar" än BPH men det är säkert nyttigt det med, och få se andra (?) sidor av din hund.
 
Ja det var rätt lyxigt med tanke på det lilla antalet att kunna gå flera samtidigt. Synd inte fler gör det med sina hundar, tror det hade varit nyttigt.

Jag håller med, men unghunden är av annan ras (riesen) så där gör man MH istället för BPH så det blir spännande att få gå ett MH och lära sig hur det fungerar också.
 
Vad kul! Jag "grämmer" mig lite att det blev så sent, helst ska man gå senast vid 18 månader.
Men glad att vi kommer iväg på det överhuvudtaget. :)
Det är verkligen ingen panik med några månader hit eller dit. Åldern kommer stå med i protokollet och det är det viktiga. Det finns en mängd omständigheter som kan påverka resultatet och det är bättre med mätbara omständigheter (ålder, väderlek etc) än de som man bara kan gissa sig till (sådant som rör uppfostran och träning, nervositet t ex).


Den som tänkt göra BPH i år och inte har anmält sig än kan dock behöva vara beredd på att köra en bit. Det är redan fullbokat på flera platser.
 
Nu har jag bokat MH för Asni i slutet av Juli, får se om vi får plats eftersom det är ett uppfödar-MH. Hon kommer vara ca 14 månader. Nu får vi hoppas att hon inte löper eller är skendräktig då 😅
 
Hur många brukar det vara som gör MH samtidigt? Typ 8 på en dag?
Det är 5 anmälda till det jag anmält oss till, så jag hoppas hoppas hoppas vi får plats!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 538
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp