Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har anmält lille Måndags-ex till BPH - hoppas, hoppas att han får gå hela

(det är inte en hund utan ett litet vilt djur från skogen. De kommer aldrig att tro mig när jag säger att han normalt är skottfast:o Fast å andra sidan bor vi i Vilda västern längst gröna linjen men långt från Grönviksvägen)
 
Hur kan platserna gå åt innan de har lagts ut, om det inte är ett uppfödar-mh?

Det står folk på kö innan platserna släppts typ, tror dock att nu när de börjat lägga ut platserna på SBK tävling så fungerar det kanske(?) bättre då man måste in och anmäla aktivt innan var det typ kölista innan det ens fanns platser. Vet att min uppfödare klagade på att hon inte fått plats på MH med mer än en av sina hundar genom åren då bruksraserna har förtur.
 
Det står folk på kö innan platserna släppts typ, tror dock att nu när de börjat lägga ut platserna på SBK tävling så fungerar det kanske(?) bättre då man måste in och anmäla aktivt innan var det typ kölista innan det ens fanns platser. Vet att min uppfödare klagade på att hon inte fått plats på MH med mer än en av sina hundar genom åren då bruksraserna har förtur.
Nej, brukshundarna har ju förtur eftersom de måste ha MH för att tävla bruks, eller avlas på, och för att SBK är den klubb som har avelsansvaret för de raserna. Om man tycker att MH är ett vettigt test för sin icke-bruksras, bör man driva frågan i sin rasklubb så att den börjar anordna mh.

Vill du verkligen komma med på ett MH, skulle jag rekommendera dig att anmäla till så många provtillfällen du har råd med. När provdagen väl närmar sig så händer det ofta att det blir återbud. Är du beredd att starta med kort varsel (kvällen före eller samma morgon) är chansen stor att du blir inringd till något av MH:na du anmält till.

Prioriteringsreglerna är dessutom helt transparenta, ingen kö-lista där inte. Se Särskilda Regler för Mentalbeskrivning Hund, regel 13.
 
Nej, brukshundarna har ju förtur eftersom de måste ha MH för att tävla bruks, eller avlas på, och för att SBK är den klubb som har avelsansvaret för de raserna. Om man tycker att MH är ett vettigt test för sin icke-bruksras, bör man driva frågan i sin rasklubb så att den börjar anordna mh.

Vill du verkligen komma med på ett MH, skulle jag rekommendera dig att anmäla till så många provtillfällen du har råd med. När provdagen väl närmar sig så händer det ofta att det blir återbud. Är du beredd att starta med kort varsel (kvällen före eller samma morgon) är chansen stor att du blir inringd till något av MH:na du anmält till.

Prioriteringsreglerna är dessutom helt transparenta, ingen kö-lista där inte. Se Särskilda Regler för Mentalbeskrivning Hund, regel 13.
Innan BPH så krävdes MH för alla hundar för att få tävla i bruksgrenarna. Som bekant får alla SKK reggade hundar tävla i bruksgrenarna förutom skydd.
 
@Liran som sagt så ids jag inte ens anmäla då jag vet hur prio ordningen är, jag fick inte ens plats på BPH:t jag anmälde mig till i jätte-god tid då de av förklarliga skäl lät hundar som skulle starta i appellklass ha förtur så min hund kommer göra BPH i maj då hon hunnit bli strax över 18 månader. Har dock sagt att de kan ringa mig om de får återbud i sista minuten det tidigare datumet.
 
Nej, brukshundarna har ju förtur eftersom de måste ha MH för att tävla bruks, eller avlas på, och för att SBK är den klubb som har avelsansvaret för de raserna. Om man tycker att MH är ett vettigt test för sin icke-bruksras, bör man driva frågan i sin rasklubb så att den börjar anordna mh.

Jag förstår inte varför du känner ett behov av att ständigt återupprepa denna information? Vi är inte dumma i huvudet. Vi har koll på vad MH är och vad det används till, trots att vi har icke-bruksras.
 
Det står folk på kö innan platserna släppts typ, tror dock att nu när de börjat lägga ut platserna på SBK tävling så fungerar det kanske(?) bättre då man måste in och anmäla aktivt innan var det typ kölista innan det ens fanns platser. Vet att min uppfödare klagade på att hon inte fått plats på MH med mer än en av sina hundar genom åren då bruksraserna har förtur.
Uppfödaren har inte funderat på att anordna kullMH/BPH då? Om hen nu verkar vilja utvärdera sina kullar? :)
 
Jag som aktiv i en rasklubb (bruksras) blir lite fascinerad över både valpköpare och uppfödare som anser att det är någon annans ansvar att fixa plats på MH åt deras hundar/uppfödningar. Det har ringt och skrivit flera stycken till rasklubben som tycker det är rasklubbens jobb att se till att de får en plats på ett MH med sin hund. Det krävs liksom personer som engagerar sig och genomför arrangemangen, sällan drar det in särskilt mycket pengar till klubben heller.

Om man istället hör av sig och säger att man vill arrangera ett MH och att det ska vara för en viss ras eller en viss uppfödare så är det nog mycket troligt att det kan ske. Jag har hört brukshundsklubbar som är intresserade av att arrangera uppfödar-MH och ras-MH men då måste de få veta det TIDIGT. De flesta vet ju ändå 1-1,5 år i förväg att de äger eller har fött upp hundar som bör genomföra MH så man har ganska gott om tid på sig att kontakta klubbar eller sköta arrangemanget. Vi har uppfödare i rasen som genomför MH på så gott som 100 % av de hundar de har fött upp, de bokar in det ganska snart efter att valparna är födda och skaffar sig kontakter så de kan genomföra arrangemanget men såklart i en ras/lokal klubbs namn. De låter inte på att någon annan gör "jobbet" för att deras valpar ska utvärderas.

Vill man som valpköpare vara säker på att få plats på MH får man se till att köpa valp av en uppfödare som arrangerar kull/uppfödar MH. En ganska enkelt fråga att ställa till uppfödaren man är intresserad av att köpa valp ifrån.

Jag antar att samma kan appilceras på BPH.
 
Jag som aktiv i en rasklubb (bruksras) blir lite fascinerad över både valpköpare och uppfödare som anser att det är någon annans ansvar att fixa plats på MH åt deras hundar/uppfödningar. Det har ringt och skrivit flera stycken till rasklubben som tycker det är rasklubbens jobb att se till att de får en plats på ett MH med sin hund. Det krävs liksom personer som engagerar sig och genomför arrangemangen, sällan drar det in särskilt mycket pengar till klubben heller.

Om man istället hör av sig och säger att man vill arrangera ett MH och att det ska vara för en viss ras eller en viss uppfödare så är det nog mycket troligt att det kan ske. Jag har hört brukshundsklubbar som är intresserade av att arrangera uppfödar-MH och ras-MH men då måste de få veta det TIDIGT. De flesta vet ju ändå 1-1,5 år i förväg att de äger eller har fött upp hundar som bör genomföra MH så man har ganska gott om tid på sig att kontakta klubbar eller sköta arrangemanget. Vi har uppfödare i rasen som genomför MH på så gott som 100 % av de hundar de har fött upp, de bokar in det ganska snart efter att valparna är födda och skaffar sig kontakter så de kan genomföra arrangemanget men såklart i en ras/lokal klubbs namn. De låter inte på att någon annan gör "jobbet" för att deras valpar ska utvärderas.

Vill man som valpköpare vara säker på att få plats på MH får man se till att köpa valp av en uppfödare som arrangerar kull/uppfödar MH. En ganska enkelt fråga att ställa till uppfödaren man är intresserad av att köpa valp ifrån.

Jag antar att samma kan appilceras på BPH.

Exakt så!!

Uppfödare/hundägare som argt hör av sig till rasklubb/hemmaklubb nån månad innan det är tidsmässigt dags att göra MH med senaste kullen, och tycker att ”NI måste fixa MH till min/a hundar”, såna finns det ju tyvärr gott om... vad hände med egenansvar, särskilt för uppfödare som vill ha kull-MH?

Som du skriver, det är ju inte någon svårighet för en uppfödare att boka kull-MH på en MH bana (minst) ett år innan det ska ske. Man vet ju när valparna är i rätt ålder liksom...

Jag vet uppfödare som vid leverans av valpen lämnar med datum för när kull-MH ska ske, då har valpköparna gott om tid att se till att kunna vara med det datumet :up: .
 
Uppfödaren har inte funderat på att anordna kullMH/BPH då? Om hen nu verkar vilja utvärdera sina kullar? :)

Tror hon försökt men att intresset varit svagt från valpköparna tyvärr. Har inte så stor koll då hon inte haft så jättemånga kullar sen jag köpte Nessie och nu verkar hon ha fastnat i vänstervarvsträsket på sistone.
 
@Wingates Nanos uppfödare har lagt ut och frågat om folk var intresserade av BPH och fick en del svar men då hon inte återkommit om tid så vet jag inte hur/om det blir. Eftersom vi har 6 timmar enkel resa dit så har jag inte anmält intresse, det är lite väl långt om man kan göra BPH:t på närmare håll.
MH skulle kunna vara kul att göra bara för att jämföra mot aussien då de påstås vara väldigt lika förutom storleken, än så länge är det inte så himla mycket resultat det finns att jämföra med mot andra Mas då de blev godkända som ras förra året. Rasklubben ska anordna BPH:n på fem olika ställen i landet även om datumen inte verkar klara än så det kanske trillar in lite mer resultat under året :).
Sen så är Nano lite av en ytterligheternas hund så jag har ingen aning om hur resultatet blir vare sig hon gör MH eller BPH, ena dagen kan hon skälla ut löv för att nästa dag stå ute i åskväder och vara helt oförstående till att matte tycker att hon ska komma in när blixtarna slår ner alldeles för nära för att matte ska ta sig ut och hämta hundeländet.

Jag har inte klagat utan mer konstaterat hur det är, jag vet att de hade uppe i klubben om att man kunde anmäla intresse om man ville hjälpa till på MH eller BPH men tänkte att jag skippar det i år då jag ska vara TL i lydnad och kanske även bli TL i agilityn men kan absolut tänka mig att hjälpa till lite längre fram. Hade kanske klagat om jag ställt upp som funktionär i ur och skur själv på varje prov och inte fått tid själv men tänker mig att det troligen hade löst sig iallafall i det läget.
 
Man kan ju också gå ihop ett gäng som och själv ta kontakt med beskrivare och testledare och kalla ut dem till sin klubb. Om det är så himla svårt att få platser så borde det finnas många som söker test.
Man tänker nog lite snävt om man bara tittar på de tillfällen som officiellt planeras. Det går ju att skapa tillfällen med.
 
Jag som aktiv i en rasklubb (bruksras) blir lite fascinerad över både valpköpare och uppfödare som anser att det är någon annans ansvar att fixa plats på MH åt deras hundar/uppfödningar. Det har ringt och skrivit flera stycken till rasklubben som tycker det är rasklubbens jobb att se till att de får en plats på ett MH med sin hund. Det krävs liksom personer som engagerar sig och genomför arrangemangen, sällan drar det in särskilt mycket pengar till klubben heller.

Om man istället hör av sig och säger att man vill arrangera ett MH och att det ska vara för en viss ras eller en viss uppfödare så är det nog mycket troligt att det kan ske. Jag har hört brukshundsklubbar som är intresserade av att arrangera uppfödar-MH och ras-MH men då måste de få veta det TIDIGT. De flesta vet ju ändå 1-1,5 år i förväg att de äger eller har fött upp hundar som bör genomföra MH så man har ganska gott om tid på sig att kontakta klubbar eller sköta arrangemanget. Vi har uppfödare i rasen som genomför MH på så gott som 100 % av de hundar de har fött upp, de bokar in det ganska snart efter att valparna är födda och skaffar sig kontakter så de kan genomföra arrangemanget men såklart i en ras/lokal klubbs namn. De låter inte på att någon annan gör "jobbet" för att deras valpar ska utvärderas.

Vill man som valpköpare vara säker på att få plats på MH får man se till att köpa valp av en uppfödare som arrangerar kull/uppfödar MH. En ganska enkelt fråga att ställa till uppfödaren man är intresserad av att köpa valp ifrån.

Jag antar att samma kan appilceras på BPH.
Exakt så!!

Uppfödare/hundägare som argt hör av sig till rasklubb/hemmaklubb nån månad innan det är tidsmässigt dags att göra MH med senaste kullen, och tycker att ”NI måste fixa MH till min/a hundar”, såna finns det ju tyvärr gott om... vad hände med egenansvar, särskilt för uppfödare som vill ha kull-MH?

Som du skriver, det är ju inte någon svårighet för en uppfödare att boka kull-MH på en MH bana (minst) ett år innan det ska ske. Man vet ju när valparna är i rätt ålder liksom...

Jag vet uppfödare som vid leverans av valpen lämnar med datum för när kull-MH ska ske, då har valpköparna gott om tid att se till att kunna vara med det datumet :up: .

Jag förstår inte riktigt relevansen till de inlägg som skrivits? Det är väl ingen av oss som söker BPH/MH just nu som "argt" hört av sig till någon klubb och krävt plats? :confused:
 
Jag förstår inte riktigt relevansen till de inlägg som skrivits? Det är väl ingen av oss som söker BPH/MH just nu som "argt" hört av sig till någon klubb och krävt plats? :confused:

Hela tråden handlar om MH/BPH/MT och det gör mitt inlägg också. Mitt inlägg var inte riktad till någon särskild här. Men jag känner igen lite av tongångarna kring att det är "omöjligt" att få en plats från hur det kan låta inom min egna rasklubb. Jag har själv fått prata med några upprörda valpköpare som inte lyckats få plats på MH och som uttalat säger att "vi" borde fixa det åt dom. Då får jag försöka förklara att det krävs att någon engagerar sig, ofta är det uppfödare som fixar för sina egna kullar men det går jättebra för någon annan också att dra ihop ett MH också och att det sker ibland inom rasklubben. Frågan är bara vem "någon" är? Verkar som om flera har samma erfarenheter kring detta och det är ju intressant.
 
Hela tråden handlar om MH/BPH/MT och det gör mitt inlägg också. Mitt inlägg var inte riktad till någon särskild här. Men jag känner igen lite av tongångarna kring att det är "omöjligt" att få en plats från hur det kan låta inom min egna rasklubb. Jag har själv fått prata med några upprörda valpköpare som inte lyckats få plats på MH och som uttalat säger att "vi" borde fixa det åt dom. Då får jag försöka förklara att det krävs att någon engagerar sig, ofta är det uppfödare som fixar för sina egna kullar men det går jättebra för någon annan också att dra ihop ett MH också och att det sker ibland inom rasklubben. Frågan är bara vem "någon" är? Verkar som om flera har samma erfarenheter kring detta och det är ju intressant.

Jag sitter i styrelse för både rasklubb och brukshundklubb, så visst delar jag erfarenheten, men jag uppskattar inte insinueringarna om att det skulle vara så jag menar när jag påpekar att det är svårt att få plats. Jag är instruktör, kursadministratör, styrelsemedlem, sitter i utbildningsgruppen och är allmän funktionär med allt vad det innebär. Jag har även, vid flera tillfällen, påpekat att jag gärna utbildar mig till MH-figurant. Så de tongångar du tycks "känna igen", överensstämmer inte med mitt faktiska engagemang.

Kände mig nödgad att påpeka detta, eftersom jag inte tillhör den kategori människor du beskriver (det gör t ex inte @Bulldoozer heller, som också är engagerad på sin brukshundklubb). Ändock är det fortfarande trist att det är så svårt att få plats.
 
Senast ändrad av en moderator:
Hela tråden handlar om MH/BPH/MT och det gör mitt inlägg också. Mitt inlägg var inte riktad till någon särskild här. Men jag känner igen lite av tongångarna kring att det är "omöjligt" att få en plats från hur det kan låta inom min egna rasklubb. Jag har själv fått prata med några upprörda valpköpare som inte lyckats få plats på MH och som uttalat säger att "vi" borde fixa det åt dom. Då får jag försöka förklara att det krävs att någon engagerar sig, ofta är det uppfödare som fixar för sina egna kullar men det går jättebra för någon annan också att dra ihop ett MH också och att det sker ibland inom rasklubben. Frågan är bara vem "någon" är? Verkar som om flera har samma erfarenheter kring detta och det är ju intressant.
Men som enskild valpägare (och kanske första gångs-köpare av brukshund) är det inte "bara" att dra i gång ett MH. Man vet som regel inte vad det är eller hur det går till.

Här handlar det också om vad som ligger i rasklubbens intressen - vill man att hundarna ska testas för rasens skull, då kanske man bör fundera på att anordna i rasklubbens regi eller hitta ett sätt att stötta de valpköpare som vill gå (t.ex. genom att sätta dem i kontakt med varandra, banor e.dy.l.) Detta även om man anser att valpköparna är oföretagsamma idioter. Att många hundar går MH kanske är ett bra sätt att gynna rasen långsiktigt och då bör det kanske vara prioriterat för en rasklubb. (Särskilt om man ska gynna en bruksras som börjar bli känd för svajig mentalitet)

Ser man inget värde i MH utom för den enskilda hundägaren, då är det absolut inga problem att säga att den som vill gå bör fixa själv.
 
Jag sitter i styrelse för både rasklubb och brukshundklubb, så visst delar jag erfarenheten, men jag uppskattar inte insinueringarna om att det skulle vara så jag menar när jag påpekar att det är svårt att få plats. Jag är instruktör, kursadministratör, styrelsemedlem, sitter i utbildningsgruppen och är allmän funktionär med allt vad det innebär. Jag har även, vid flera tillfällen, påpekat att jag gärna utbildar mig till MH-figurant. Så de tongångar du tycks "känna igen", överensstämmer inte med mitt faktiska engagemang.

Kände mig nödgad att påpeka detta, eftersom jag inte tillhör den kategori människor du beskriver (det gör t ex inte @Bulldoozer heller, som också är engagerad på sin brukshundklubb). Ändock är det fortfarande trist att det är så svårt att få plats.

Som sagt så tänkte jag inte på någon särskild alls här i tråden när jag skrev mitt inlägg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 620
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 108
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 309
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 267
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp