Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en fundering.
Asni är ju extremt känslig för synintryck när det kommer till människor, men gjorde ett bra MH och brydde sig inte alls om överraskningen och var inte speciellt intresserad av spökena heller. Det förvånar mig inte, för hon bryr sig inte om random grejer som står ute, om det flyger förbi en plastpåse, drar förbi ett rådjur etc. Däremot om hon ser en människa så brakar helvetet lös. Aldrig om hon går in på café, hon har varit monterhund på stockholmsmässan, är på tävlingar utan problem, reagerar aldrig då. Det är endast när det dyker upp enstaka människor. På MH är det ju ändå en grupp människor, och då bryr hon sig inte. Hade det däremot bara varit jag och testledaren, utan publik, då är jag tämligen säker på att hon inte gjort ett så fint MH som hon gjorde.

Denna typ av mentalitet är ju något jag skulle vilja undvika. Jag vill ju ha en hund som jag kan utbilda till räddning, och då måste ju hunden kunna hantera att plötsligt se en ensam människa. Hur ska man kunna se om hunden har några såna problem via MH/BPH/MT? Går det ens? Jag vill verkligen inte ha en till Asni (oavsett hur mycket jag älskar henne). Det måste vara extremt jobbigt för henne att inte ens kunna se någon på vår parkering utan att gå in i försvar.
Vad menar du med "brakar helvetet lös"?
 
Det är det som är grejen, hon stänger inte av. Hon är social och glad och vill leka, inga problem alls. Hon har ett fint MH.

Kan du beskriva hennes reaktioner? Är det liksom kul att få en reaktion, är hon rädd och vill att de ska sticka, går det att avleda, vad gör hon om hon får hälsa fast hon beter sig illa? Det låter ju märkligt att hon skulle vara riktigt sur på folk bara för att de kommer en och en om hon är genuint tillgänglig i övrigt mot okända., om det inte bara är ofog typ "det är kul att skrämmas".
 
Kan du beskriva hennes reaktioner? Är det liksom kul att få en reaktion, är hon rädd och vill att de ska sticka, går det att avleda, vad gör hon om hon får hälsa fast hon beter sig illa? Det låter ju märkligt att hon skulle vara riktigt sur på folk bara för att de kommer en och en om hon är genuint tillgänglig i övrigt mot okända., om det inte bara är ofog typ "det är kul att skrämmas".
Nej hon är inte sur, bara rädd. Hela raggen reser sig, hon morrar, skäller, får hon komma fram så ränner hon runt i cirklar och fortsätter vara upprörd och undviker kontakt.

Står det en människa i hissen när dörren öppnas så hör hela huset att vi är påväg ut. Hon morrar hela vägen vi delar tid i hissen med någon, och söker sig in mellan mina ben eller ställer sig upp mot mig för att söka trygghet.

Samtidigt är hon ju också världens keligaste. Om jag träffar någon hon inte känner som sover över hos mig så ligger hon och gosar med dem, men så fort de går iväg själva så är hon där och morrar och försöker nypa dem i hälarna.

Hon är väldigt svår att beskriva. En hund man behöver träffa för att förstå, typ.
 
Nej hon är inte sur, bara rädd. Hela raggen reser sig, hon morrar, skäller, får hon komma fram så ränner hon runt i cirklar och fortsätter vara upprörd och undviker kontakt.

Står det en människa i hissen när dörren öppnas så hör hela huset att vi är påväg ut. Hon morrar hela vägen vi delar tid i hissen med någon, och söker sig in mellan mina ben eller ställer sig upp mot mig för att söka trygghet.

Samtidigt är hon ju också världens keligaste. Om jag träffar någon hon inte känner som sover över hos mig så ligger hon och gosar med dem, men så fort de går iväg själva så är hon där och morrar och försöker nypa dem i hälarna.

Hon är väldigt svår att beskriva. En hund man behöver träffa för att förstå, typ.

Då skulle jag ändå säga att det är nåt med tillgängligheten i grunden. Hon är inte trygg med folk bara för att hon verkar lugn när hon är med en grupp av människor. Att hon söker sig till en person som sover över kan vara en överlevnadsstrategi typ "bäst att bli vän med fienden" eftersom personen redan är i hennes space och hennes revir.
 
Då skulle jag ändå säga att det är nåt med tillgängligheten i grunden. Hon är inte trygg med folk bara för att hon verkar lugn när hon är med en grupp av människor. Att hon söker sig till en person som sover över kan vara en överlevnadsstrategi typ "bäst att bli vän med fienden" eftersom personen redan är i hennes space och hennes revir.
Ja, hon är väldigt osäker. Det råder det inga tvivel om. Min fråga är inte 'vad är fel med Asni', det vet jag redan, min fråga är hur man kan undvika sån mentalitet i framtiden, när den här sortens osäkerhet aldrig talas högt om. Förutom jag då.
 
Ja, hon är väldigt osäker. Det råder det inga tvivel om. Min fråga är inte 'vad är fel med Asni', det vet jag redan, min fråga är hur man kan undvika sån mentalitet i framtiden, när den här sortens osäkerhet aldrig talas högt om. Förutom jag då.

Jag tycker att en duktig beskrivare borde fångat upp det på MH eller MT. Men visst, verktyget är trubbigt och det finns bara ett antal siffror att välja bland. Sen är det väl en fråga om valpköparens insats i att prata med folk, träffa hundens släktingar osv. Jag tycker också att det vore en jättebra fråga att driva genom rasklubben, det finns säkert många som är intresserad av en sån fråga och har erfarenhet av problemet. Jag tycker själv att jag hör ofta om aussies som har tillgänglighetsproblem oavsett om det synts på MH eller inte, och jag har inte ens rasen.
 
@Fisherling har du lagt ut hennes MH här? Eller vill dela med dig av det nu? Det är ju många här som är pålästa och kunniga på mentalitet och MH/MT som kanske ser något i hennes MH som ger en ledtråd.
 
Jag tycker att en duktig beskrivare borde fångat upp det på MH eller MT. Men visst, verktyget är trubbigt och det finns bara ett antal siffror att välja bland. Sen är det väl en fråga om valpköparens insats i att prata med folk, träffa hundens släktingar osv. Jag tycker också att det vore en jättebra fråga att driva genom rasklubben, det finns säkert många som är intresserad av en sån fråga och har erfarenhet av problemet. Jag tycker själv att jag hör ofta om aussies som har tillgänglighetsproblem oavsett om det synts på MH eller inte, och jag har inte ens rasen.
Det är ett aktivt ämne inom rasklubben med aussies som har 5 på kontakt men 1 på hantering. Asni faller dock inte inom den ramen.
cq44pa5p1trdlykkxlvp4fhq_3304034_20191027045_mh_B_1.png

cq44pa5p1trdlykkxlvp4fhq_3052216_20160618046_mh_B_1.png

Asni, och sen Tinja för jämförelse.
Fascinerande nu när jag tittar på dem sida vid sida.
 
@Fisherling har du lagt ut hennes MH här? Eller vill dela med dig av det nu? Det är ju många här som är pålästa och kunniga på mentalitet och MH/MT som kanske ser något i hennes MH som ger en ledtråd.
Skickade precis in det. Har för mig att jag lagt upp det innan, men kommer inte ihåg.

Kommer väldigt tydligt ihåg hur jag förväntade mig att Asni skulle rusa iväg på jakten, för hon är så impulsiv. Men nope, hon sprang rakt bakåt och flörtade med publiken istället. Det kan dock blivit påverkat av att min mor var med.
 
Det är ett aktivt ämne inom rasklubben med aussies som har 5 på kontakt men 1 på hantering. Asni faller dock inte inom den ramen.
cq44pa5p1trdlykkxlvp4fhq_3304034_20191027045_mh_B_1.png

cq44pa5p1trdlykkxlvp4fhq_3052216_20160618046_mh_B_1.png

Asni, och sen Tinja för jämförelse.
Fascinerande nu när jag tittar på dem sida vid sida.

Det finns ju en del skillnader i deras MH-protokoll, kanske de största på avståndsfiggen och på spökena, som ju kan skvallra om vilken inställning hunden egentligen har till folk. Sen har ju Asni 3: or rakt igenom på första kontakten medan Tinja har en 4:a. Så ja, jag tycker en kan se en del varningstecken i Asnis MH-protokoll som en som valpköpare skulle vilja titta närmre på, även om det som helhet ser helt okej ut. Kontakten, avståndsfiggen, dumpen och spökena är där jag skulle titta mest om jag skulle vilja undvika en otillgänglig hund.
 
Det finns ju en del skillnader i deras MH-protokoll, kanske de största på avståndsfiggen och på spökena, som ju kan skvallra om vilken inställning hunden egentligen har till folk. Sen har ju Asni 3: or rakt igenom på första kontakten medan Tinja har en 4:a. Så ja, jag tycker en kan se en del varningstecken i Asnis MH-protokoll som en som valpköpare skulle vilja titta närmre på, även om det som helhet ser helt okej ut. Kontakten, avståndsfiggen, dumpen och spökena är där jag skulle titta mest om jag skulle vilja undvika en otillgänglig hund.
Jag trodde jag hade en video på FB men det hade jag inte, eftersom min mor filmade så får jag be henne om den igen. Avståndslekens nyfikenhet var faktiskt det enda momentet som jag inte tyckte hon fick rättvis poäng på, för hon stod under lydnad. Jag släppte henne, och hon tittade sig mest omkring, som om hon inte fattade vad hon skulle göra. Testledaren sa då åt mig att ge henne frikommando, vilket jag gjorde, och då sprang hon direkt till figgen. Så samtidigt som jag tycker att det blir missvisande så hade ju Tinja vid det laget fattat att 'aha, det här är en aktivitet, och släpper matte mig får jag göra vad jag vill' och fick ju då 5 på nyfikenhet i det momentet. Hon stod under lydnad i jakten, var väldigt stolt över sig själv :p Men sen fattade hon liksom att hon inte behövde göra det.
 
Det är ett aktivt ämne inom rasklubben med aussies som har 5 på kontakt men 1 på hantering. Asni faller dock inte inom den ramen.
cq44pa5p1trdlykkxlvp4fhq_3304034_20191027045_mh_B_1.png

cq44pa5p1trdlykkxlvp4fhq_3052216_20160618046_mh_B_1.png

Asni, och sen Tinja för jämförelse.
Fascinerande nu när jag tittar på dem sida vid sida.

Jag kan inte se några diagram, har det blivit något fel? 🙂
 
Ang hennes reaktion/vakt så kanske mer styrning skulle hjälpa att rama in henne så hon kan lämna över det till dig? Mitt nytillskott var extremt reaktiv med fula utfall hos tidigare hemmet, men det är helt borta med lite omlagd träning och att jag helt enkelt gjorde klart att det var mitt jobb.
Det där har jag funderat på en del, hur gör man egentligen för att visa hunden att ”det är mitt jobb”?

Min hund är himla enkel och jag har egentligen aldrig behövt ”styra upp” henne men skulle egentligen önska att hon kunde vara lite mer avslappnad när vi möter andra hundar som spänner sig eller när hon varnar och inte slutar fast jag säger till.
Jag är inte särskilt auktoritär som person och känner mig så klumpig när jag ska försöka vara det mot hunden.
 
Det där har jag funderat på en del, hur gör man egentligen för att visa hunden att ”det är mitt jobb”?

Min hund är himla enkel och jag har egentligen aldrig behövt ”styra upp” henne men skulle egentligen önska att hon kunde vara lite mer avslappnad när vi möter andra hundar som spänner sig eller när hon varnar och inte slutar fast jag säger till.
Jag är inte särskilt auktoritär som person och känner mig så klumpig när jag ska försöka vara det mot hunden.

Det tycker jag också är jättesvårt, men precis innan Breeze gick bort fick tröga matte äntligen lite insikt i det hela. Beroende på hund kan det vara så enkelt som hur man placerar kroppen. Att försöka placera sig framför eller snett framför hunden kan hjälpa, även att bara hålla en handflata framför hunden som ett "stopp, här tar jag över" tecken. Vi hann bara börja öva lite på folk och inte hundar, så det var ju lättare (folk ville han bara fram till), men om jag kunde sätta honom lite snett bakom mig så hjälpte det mycket. Winter tänkte jag börja jobba med nu att respektera en handflata som ett stopptecken, så att jag kan backa honom vid min sida även när vi går.
 
Är det verkligen så konstigt att en hund reagerar kraftigare om det bara är en människa kontra att gå på stan där det är massor med människor? I synnerhet om hunden har en del vakt i sig. Jag märker det på min malle om jag går i elljusspåret sent på kvällen (mot att gå på stan). Men det gäller att styra upp situationen, och då är det inget problem. Detsamma gäller i trapphuset.

Man måste säga till hunden vad som är OK eller inte. När hunden vet vad som gäller så blir de (enligt min erfarenhet) lugnare.

Nu känner jag inte din hund, men spontant låter det som att den behöver styrning och mer tydlighet från din sida.
 
Är det verkligen så konstigt att en hund reagerar kraftigare om det bara är en människa kontra att gå på stan där det är massor med människor? I synnerhet om hunden har en del vakt i sig. Jag märker det på min malle om jag går i elljusspåret sent på kvällen (mot att gå på stan). Men det gäller att styra upp situationen, och då är det inget problem. Detsamma gäller i trapphuset.

Så är det med alla intryck. Min tränare pushar mig alltid att träna lydnad på torget nära oss men att göra det på kvällstid. Då kommer det folk lite då och då, inte en massa folk hela tiden, och det är en svårare störning. Om hunden får en massa av samma intryck (hundar eller människor eller ljud) kan den oftast inte fokusera på allt och då blir det oftare att den väljer bort störningen. Men om det dyker upp en människa eller en hund med lite mellanrum blir det en mycket större retning.

Att hunden "stänger ner" en del inför en massa intryck är inte alls fel. Tänk om vi försökte fokusera på varje människa vi möter? Det skulle bli kaos i hjärnan, så det är en överlevnadsmekanism. Jag fastnar själv ibland i att min hjärna tar in för mycket intryck, t.ex i en matvaruaffär, och det är inte kul.
 
Ja, hon är väldigt osäker. Det råder det inga tvivel om. Min fråga är inte 'vad är fel med Asni', det vet jag redan, min fråga är hur man kan undvika sån mentalitet i framtiden, när den här sortens osäkerhet aldrig talas högt om. Förutom jag då.

Min första kelpie hade sådan osäkerhet. Han agerade inte lika mycket på sin osäkerhet i "större sällskap" än om han träffade på en enda person som han misstänkte ville interagera med honom. Han fjäskade dock istället för att morra osv. Han var också den som satt i knäet och gosade med gästerna här hemma. Han ville ha kontroll och försöka sig om att de "gillade" honom. Den trygga hunden jag har kan lika gärna gå och lägga sig i ett annat rum när vi har gäster.

Utifrån siffrorna på MH:t kan man inte se denna osäkerhet men absolut syns osäkerheten på filmerna.

Jag vill inte heller råka ut för denna typ av osäkerhet igen hos en hund. Det är inte helt lätt men jag försöker lära mig så mycket som möjligt om linjer och kan se att vissa linjer oftare har social osäkerhet än andra. Jag tittar på MH-spindlar för hela kullar och inte individer. Massor av nörderi helt enkelt. Se många hundar från olika linjer IRL. Fråga dem som träffar fler hundar av rasen än mig som jag vet har liknande tankesätt om mentalitet. Tyvärr tycker jag att det sällan syns särskilt mycket på MH, ofta är "beteendet" inte helt befäst vid så ung ålder.

Tyvärr pratas det allt för sällan högt om den typen av problem tror jag. Som ägare skäms man för sin hunds beteende och tyvärr vill många uppfödare "dölja" den typen av problem. Det kan skyllas på en massa olika saker men sällan generna.
 
Det finns ju anledningar till att brukshundar bör utvärderas både med MH och MT, för att se hur hunden utvecklats från den första beskrivningen som (förhoppningsvis) gjorts när hunden är ung och grön, och sen till mentaltestet när hunden blivit äldre och mer erfaren.
 
Det finns ju anledningar till att brukshundar bör utvärderas både med MH och MT, för att se hur hunden utvecklats från den första beskrivningen som (förhoppningsvis) gjorts när hunden är ung och grön, och sen till mentaltestet när hunden blivit äldre och mer erfaren.
Ja, och jag upplever också att just biten med social osäkerhet kommer fram ”bättre” eller tydligare på MT än MH.
Det är alltid intressant att jämföra kullens MH med MT sedan, just för att se utvecklingen också :)
@Fisherling har du gått MT med Asni? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 538
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 206
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp