Stora bumlingtråden...aka kallblod

Jag har också bumlingar. Nordsvenska brukshästen Od 2101 är rid och körkamrat sen 6 år tillbaka.
grevag%C3%A5rden-1024x576.jpg
48337150_593925924391959_6333573372722544640_n-1024x576.jpg
Visa bifogad fil 44365
Ååh vilken stilig karl! :love::love::love: Jag är svag för kallblod, nordsvenskar särskilt men din kille är ju riktigt läcker :love:
 
Var köper men ens sele till ardenner? Hur vet man vilken storlek?
Gillar din bumling.

Själv har jag en bukett med bumlingar i olika åldrar här hemma. Nordsvenska bruks bumlingar.

Lokselar finns nytillverkade för rejäla pengar. Rejäla pengar vad avser lokselar, är samma pris som för en hyfsad sadel alltså kring20.000 - 25.000 kronor i runda slängar. Och så behöver man huvudlag, baksele och tömmar också.
Det finns några lokala sadelmakerier som gör selar, och så finns det också ett par större sadelmakerier.

På den tiden Tärnsjö marknadsförde lokselar, så hade de en jättebra mät-tabell utlagd på nätet. Jag vet att jag sett en "kopia" någonstans på nätet, men hittar den inte i brådrasket.

Välrenomerade företag som säljer körutrustning, har ofta storlekar till Ardenner också vad avser icke lokselar, men det är endast ett fåtal som säljer lokselar.
B****s har faktiskt hyfsat bra selar, men inte lokselar.

Ofta så skaffar man begagnade lokselar, och lämnar dessa till en lokal selmakare för utbyte och komplettering.
Lokorna och bågdäckel har i det närmaste evigt liv om de sköts, det är lädret som blir dåligt.
De flesta varianterna av lokselar är väldigt justerbara, så det det väsentligaste, om man ska ha en loksele, är rätt storlek på lokor. Till Ardenner är väl 34" det vanligaste .
Skulle någon "rem" vara för lång eller kort, så byter man ut den.
 
Jag skaffade en bumling för strax över ett år sedan efter att min Welsh cobtant fick tas bort och jag sålde unghästen.
IMG_20191124_111559_257.jpg

Min goa Asta som är typ Nordsvensk bruks. Står okänt i passet och har haft typ 8 ägare i hennes 12åriga liv, från början köpt av en hästhandlare som föl så går inte hitta vad hon är exakt tyvärr.
 
Jag skaffade en bumling för strax över ett år sedan efter att min Welsh cobtant fick tas bort och jag sålde unghästen.
Visa bifogad fil 44421
Min goa Asta som är typ Nordsvensk bruks. Står okänt i passet och har haft typ 8 ägare i hennes 12åriga liv, från början köpt av en hästhandlare som föl så går inte hitta vad hon är exakt tyvärr.
Oj så fin! Vilken tråkig resa att hon fått vandra runt så mycket, jag hoppas att ni trivs ihop så att hon får stanna. :love:
 
Ofta så skaffar man begagnade lokselar, och lämnar dessa till en lokal selmakare för utbyte och komplettering.
Lokorna och bågdäckel har i det närmaste evigt liv om de sköts, det är lädret som blir dåligt.
Tyvärr förstörs även träet härnere av mask (strimmig trägnagare) om de inte är förvarade exemplariskt torrt, jag har ett gäng äldre lokselar men de är bara användbara som dekoration numera.
 
Jag skaffade en bumling för strax över ett år sedan efter att min Welsh cobtant fick tas bort och jag sålde unghästen.
Visa bifogad fil 44421
Min goa Asta som är typ Nordsvensk bruks. Står okänt i passet och har haft typ 8 ägare i hennes 12åriga liv, från början köpt av en hästhandlare som föl så går inte hitta vad hon är exakt tyvärr.
Vilken goding :love: Ser ut att kunna vara en nordsvenskkorsning? Tycker kroppsformen påminner lite om något annat, men kan inte riktigt komma på vad.
 
Tyvärr förstörs även träet härnere av mask (strimmig trägnagare) om de inte är förvarade exemplariskt torrt, jag har ett gäng äldre lokselar men de är bara användbara som dekoration numera.
Tråkigt!

Jag har köpt flera, i grunden fina, gamla arméselar på lantbruksauktioner för en spottstyver (20-50 kr).

Lokor och däckel har varit fina, medan det mesta av lädret har bytas ut.

Dammiga och skabbiga har de varit, men idag, med nytt läder, så används de istället.
 
Jag red igår för första gången. Det gick ju inte snabbt. Det gick ofantligt långsamt. Aldrig varit med om ett sånt stort djur som går så sakta. :D

Nä, får de bestämma själva så går det inte så snabbt. Trots att jag har små pigga fjordhästar så är de till naturen långsamma i skritt. Då ska man veta att mina har 9 och 10 på skritten och de är fantastiska på att röra sig.
Idag var jag t.ex ute med min ena i vagn. Han taktade de första 10 minutrarna för han var så pigg och glad. När han sedan äntligen kunde ta skritt gick det så långsamt att man blir galen.

De måste lära sig att man även kan gå snabbt i skritt vilket jag tränat mina i. Det får dock inte bli överilat bara för att det ska gå snabbt.
I skogen med timmer får de gå långsamt om de vill. Där har vi inte bråttom.
 
Jag har tyvärr bara änglabumlingar nuförtiden, men OJ vad jag blir hästsjuk av den här tråden! :love:
När jag först flyttade över till UK var drömmen att importera en nordsvensk bruks, ett sto. Kanske, kanske när jag vinner på lotto.

Jag vill ändå dela med mig av en bild på min sista "bumling" Ruben. En kallblodig travare visserligen, men en rätt rejäl sådan. :heart Särskilt om sommaren. ;)
998223_1394458097440148_849834862_n.jpg
 
Senast ändrad:
Nä, får de bestämma själva så går det inte så snabbt. Trots att jag har små pigga fjordhästar så är de till naturen långsamma i skritt. Då ska man veta att mina har 9 och 10 på skritten och de är fantastiska på att röra sig.
Idag var jag t.ex ute med min ena i vagn. Han taktade de första 10 minutrarna för han var så pigg och glad. När han sedan äntligen kunde ta skritt gick det så långsamt att man blir galen.

De måste lära sig att man även kan gå snabbt i skritt vilket jag tränat mina i. Det får dock inte bli överilat bara för att det ska gå snabbt.
I skogen med timmer får de gå långsamt om de vill. Där har vi inte bråttom.
Nämen detta var så långsamt att om inte jag drev som en galning så stannade han. Jag har alltså fått träningsvärk av att skritta runt på ridbanan. SKRITTA! Att få honom i trav var en omöjlighet. Men det kommer!
IMG_20200122_173557.jpg
 
Nämen detta var så långsamt att om inte jag drev som en galning så stannade han. Jag har alltså fått träningsvärk av att skritta runt på ridbanan. SKRITTA! Att få honom i trav var en omöjlighet. Men det kommer!Visa bifogad fil 44437

Jag skulle tro att ni behöver lära känna varandra bara. Nästan alla kallblod jag haft göra med har haft vad di gamle kallar "bra gångfot" som i "riktig vägvinnande skritt". :)
De enda som vikt från normen var en riktigt gammal ridskolefjording och en av mina lånebruksare som var lite väl rak i vinklarna och hade knäproblem. Inga fel på bjudningen egentligen, han råkade bara ta ponnysteg fast han var stor.
Jag tror han vill ut i skogen! ☺
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 087
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp