Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora diskussionstråden

Ja det är nog försvinnande få och jag skulle säga aldrig när det gäller lite yngre hingstar. Det här gäller i så fall äldre hingstar som kanske är veka individer i sej själva och den ustrålning de har haft har handlat om att de är hingstar.
Jag har haft en hingst som jag fick då den var ca tio år och vi valde att inte kastrera pga den risken eftersom han var en känslig och i grunden rätt vek individ. Just pga risken vad det skulle innebära. Men efteråt var det bara dumt. Den hingsten dog delvis pga detta. Han skadade sej allvarligt för att han hoppade och for runt av upprördhet över stona under betäckningssäsong dvs på våren. Det hade med all sannolikhet inte hänt om han inte varit hingst.

Jag tror att det annars är mest människor som vill se det där hingstiga och tycker att dom tappar livsgnistan för att dom inte har det beteendet, vaket, vaktande, showande och kråmande och som dom kan hålla på. Men för hästen är det lugnare utan det.

Delvis KL
Intressant det där med hingstar och dess beteende. Vissa är ju väldigt hingstiga och har svårt att stå i närheten av ett sto osv. Sen finns det de som har flera hingstar brevid varandra i stallet, som rids med ston osv utan minsta problem. Hur de är uppfostrade avgör mycket.

Vissa instinkter kan vi aldrig träna bort. Och en del hingstar har mer av dem än andra.
Vi hade ju flertalet som var betydligt lugnare än den som slog sönder sig. Vi hade också en som fick stå i en tom stalldel för att han vrålade och for runt som en besatt så fort någon annan häst klev in i den delen.
Vi hade blandat ston, valacker och hingstar i stallet. Och samtliga var så välhanterade att de gick att rida/köra sto/hingst blandat. Annars kunde de ju inte köras i lopp.
Vi hade också en liten hingst som var totalt gay. Han stod bredvid ston. Han sket helt i dem. Men gick en häst av hankön förbi kunde han gå igång rejält på både det ena och andra sättet. Gick inte att ha boendes bredvid valack. Han uppvaktade och hade sig.

Ja naturligtvis är hanteringen av hingstar viktig. Men hur dom uppför sej mot boxgrannar eller i hagen kan du aldrig påverka med uppfostran. Till viss del kan du förstås påverka det genom att välja hagkompisar/boxgrannar som håller hingsten på plats. Men inte genom hantering.

Ja naturligtvis är hanteringen av hingstar viktig. Men hur dom uppför sej mot boxgrannar eller i hagen kan du aldrig påverka med uppfostran. Till viss del kan du förstås påverka det genom att välja hagkompisar/boxgrannar som håller hingsten på plats. Men inte genom hantering.

Jag har aldrig påstått att man kan påverka allt med hanteringen. Jag ville bara påpeka att hur hingstar hanteras också spelar roll.

Sv: Samlad trav...

Som jag skrev tidigare - menar Bent också att detta är samlad trav?

Bents häst är 4-5 år gammal på filmen. Jag skulle tro att det är El Blanco, trots att det står Caradura. Den senare är mycket mörkare än idag.

Ja, min 8-åring brukar jag kalla för unghäst. Mest för att hon fortfarande är väldigt valpig och skranglig. Men hon tar sig :cool:
Bomarbete är skitbra för stora klumpiga hästar. de får styrka o lär sig vad de har alla ben;)

de behöver tränas i unga år för att inte bli valpiga hela livet- starka o smidiga kusar:banana:

Varför rider han med stång på en då 4-5åring?
Säger han anledningen?

Och klättring i skogen, och maximerad utevistelse i flock i kuperade hagar är också bra.
Jag gör det bästa möjliga för att hästen ska bli stark och hållbar, tro mig.

Bent vill nog helst rida alla sina hästar på stång. Men innan hästen är redo att gå på blank stång kompletterar man med ridkapson, den fungerar som tränsbett.

Fast kentaurintrycket kommer kanske högre upp i klasserna, vilket man kan se bl a då Carl rider OS. :) Det vore jättejätteroligt att se ett AR-ekipage som kommit till kentaurstadiet - för det måste väl finnas?

typ kl

Nu har jag kollat på båda filmsnuttarna och jag tycker dels lite som Immer, Bents häst är inte speciellt utbildad, man ser att hästen inte arbetat med dessa övningarna så himla länge, men det är ju ganska okunnigt att skriva som Solis, att man inte får påbörja arbete som man inte redan kan, då kommer man ju aldrig komma nån vart!:)

Okunnigheten ligger hos den som tycker likt Zahlo att man ska pressa en grön på detta sätt trots att den visar tydligt och klart att den ej är redo genom att se både halt och lytt ut. Är det "dressyr för hästens skull"?:confused:

Självklart måste man ställa krav för att utvecklas. Själv hade jag dock bums gått ur en dylik övning när jag känner att hästen inte orkar. Hitta läget och prova igen, men några få steg, går ur osv. För att få hästen med mig och gradvis stärka och bygga upp. I min värld bygger man inte upp en häst genom att kräva och pressa tills hästen tappar både takt och balans och då fortsätta i samma stil. Men Zahlos värld är tydligen en annan...

Så spännande! Du vill inte ge tips? För jag har hittills inte hittat? Jag anser att varken Bent eller de som kommit längst i Sverige klarat sig på en LA (inte jag heller!) - och då blir man lite desillusionerad: när det är tal om "sparka och dra" inom tävlingsdressyr, men det inom AR är markbundet, framtungt och 40.000 ursäkter om smygfilmning, outbildade hästar och fel färg på manteln.

Men då kommer man till frågeställningen om Bent verkligen menar att det är samlad trav som uppvisas, och vad han i så fall tycker om kvalitén på just denna samlade trav... Synd att ljudet inte är med, så att man kan höra hans kommentarer.
Själv undrar jag verkligen om det är samlad trav som han visar upp.

Och, om jag har förstått det rätt, så är just denna häst en av de få (sammanlagt tre stycken) hästar som Bent sålt eftersom kemin inte stämt.

Ja, absolut kan man fundera på om filmaren ifråga missuppfattat. Hade varit bra med ljud (även om min dator är stum som en fisk...;)).

Jag undrar, oavsett vad som skulle visas, varför han ligger kvar i ett tempo där hästen tappar regelbundenheten, varför inte hästen får möjlighet att ta för sig mer framåt och hitta balansen igen. Det ser väldigt krystat ut. (Men kanske gavs förklaring under träningen)

Jag satt nyligen på en intressant middag med en av toppforskarna inom hästens biomekanik på SLU, och vi pratade just om detta med trav och samling. Det har gjorts studier (på traditionella ekipage från den svenska ryttareliten) och man kan där konstatera att det enda som skiljer de olika "travtyperna" åt är just tempot. INGET av ekipagen i studien kunde visa på någon annan skillnad än just tempot när de ombads att rida i arbetstrav och samlad trav.

Forskaren i fråga hade ställt frågan till Bent om denne kunde visa upp en samlad trav som inte bara innebar ett minskat tempo, och Bent hade svarat att han inte visste, utan skulle hem och testa och sedan återkomma.

/Migo
Jag undrar om du inte pratar om studien där man vill se hur mkt skillnad i vikt på fram resp. bakdelen spm man har i olika former o tempon:idea:

Kruxet med dressyr är att man måste he egen balans o inte låta hästen flytta en i avsaktningar eller i framförallt travarbete. Det krävs en vältränad kropp för det, men hur många hobbyryttare går på gym eller rider så många hästar om dagen med den kunskapen.

Jag har först på senare år funnit det där sättet att kunna sitta kvar oavsett o kunna rida hästen- inte åka skumpa med.
Jag FÖR hästen om än osynligt för den oinvigde som inte förstår vilken styrka det krävs. Bålstabilitet o följsamhet.
att det inte gick att komma till så stor ens jämnvikt, men att man åtminstone kan rida hästen i dens balans som den har utan ryttare. 50+.
Tror inte att piaffen var inräknad- vet inte:confused:

Där hade man just en procent för lång o låg o DoR. Gudarna vet hur det ser ut när gemene man sitter upp o rider hästen lång o låg utan att den fortfarande bär en hel del bak o har manken kvar uppe.

Det där med sitsen. Kan man inte rida så syns det på skumpet i ökningarna.

man måste själv rida i uppförsbacke om man vill att hästen ska gå så.
Sitter man fel o inte för o kanske dessutom rider hästen låg o för lång o tittar ner på nacken- ja då hamnar man där- neråt.

man måste själv vara målmedveten o sikta dit man ska o heller inte driva den ur samling som man får vid halvhalter.
nu verkar inte många här rida med benen alls o tyvärr måste man det för att aktivera bakbenen samt att böja den i bålen.
att det ser ut som om man glassar runt är tyvä'rr inte hela sanningen. Hjälperna finslipas i takt med hästens kunskap o styrka- mindre signaler.

hästens bjudning i kombo med ryttarens förmåga med avstämningar är en förutsättning.

Senast ändrad:

Ja, absolut kan man fundera på om filmaren ifråga missuppfattat. Hade varit bra med ljud (även om min dator är stum som en fisk...;)).

Jag undrar, oavsett vad som skulle visas, varför han ligger kvar i ett tempo där hästen tappar regelbundenheten, varför inte hästen får möjlighet att ta för sig mer framåt och hitta balansen igen. Det ser väldigt krystat ut. (Men kanske gavs förklaring under träningen)

Ja, Bent har säkert förklarat vad han gör och varför. Det är det som är nackdelen med smygfilmning, särskilt när inte ljudet kommer med.
Som en jämförelse: Själv skulle jag lätt kunna stå bakom en buske och smygfilma elitryttare som tränar - utan att låta dem ge en förklaring till varför de gör just si eller så.

Axel -varifrån kommer "Ang formen så har man kommit på att hästen sänker bröstryggen om den skjuter fram hakan."? Vem har kommit på det och hur? Det känns ju onekligen så när man rider men finns det alltså belägg för det?
Vet inte, men när jag har tränat för elitryttare så har de sagt att hästen ska komma upp med halsen med början fråpn manken- som ett kvitto på att den kommer från bakbenen över ryggen- välver upp halsen.

Jag såg ut såhär:confused: för jag hade ridit hästen även i lång o låg med näsan framåt- fast det inte var ren avslappning som jag sökte.
Jag jag levde kvar i tron som många andra att det är rätt.

För i samma veva sa de dåtida elitryttarna i D. att hästen fick blodstopp i bröstryggen av en konstant hög form- även om deras bål var med. Bröstryggen var då inte lyft. De red då 20min. låg- troligen rund, i tävlingsform i 20 o sen återigen i 20 låg.
Sen finns det ju inget som säger att man inte kan växla, men våra hästar är nog inte ämnade att gå i ngn hög form då de inte är redo att använda "lyftkranen" via bak på samma sätt.

Men Immer. du som har ridit för denne kan nog då förklara.

Jag frågade mkt när toppryttaren red min, men inte tillräckligt. Det är sådant som jag förstått i efterhand.

Elitryttare har så mkt som de tränat sig till genom enorma mängder träning, så för de är det ngt självklart som är svårt att förklara- naturligt för dem.

I synnerhet vad de gör med sin sits. De kan heller inte lära ut hur man rider med exakt timing. Det är en kä'nsla. när var o hur mkt beroende av varje liten situation.

Ang. smygfilmning. folk rider som regel bäst hemma där hästen inte har ngn distraktion.

Varför anser du att det är smygfilmat?
Bent verkar inte ha ngn invändning eller står det att foto o filmning är förbjudet?

du kan gå in i ridhusen där elitryttarna tränar o se. Första gången jag var på Hogsta var den en riktig euforisk upplevelse vilket jag kan rekommendera.

Senast ändrad:

Men Immer. du som har ridit för denne kan nog då förklara..

Nej, jag kan inte i min vildaste fantasi veta vad han sa i just de minuterna när han visade den hingsten. Kanske sa han att den är spänd, inte går fram och att den försöker komma undan arbete genom att låtsas samla?

Jag frågade mkt när toppryttaren red min, men inte tillräckligt. Det är sådant som jag förstått i efterhand.

Varför anser du att det är smygfilmat?
Bent verkar inte ha ngn invändning eller står det att foto o filmning är förbjudet?.

Ja, det står klart och tydligt att det är förbjudet.

du kan gå in i ridhusen där elitryttarna tränar o se.

Nu har jag långt till Hogsta, men det finns mängder av elitryttare i Skåne också. Även på Bjärehalvön - jag har bara någon mil till den närmsta landslagsryttaren

Så spännande! Du vill inte ge tips? För jag har hittills inte hittat? Jag anser att varken Bent eller de som kommit längst i Sverige klarat sig på en LA (inte jag heller!) - och då blir man lite desillusionerad: när det är tal om "sparka och dra" inom tävlingsdressyr, men det inom AR är markbundet, framtungt och 40.000 ursäkter om smygfilmning, outbildade hästar och fel färg på manteln.

Jag måste instämma och hade gärna sett de exemplen som jämförelse. Men jag har inte heller hittat något:( Däremot är Carl Hester en fantastisk ryttare, och axel tack för den filmen, man kan inte se nog av hans ridning tycker jag:bow: DET är inspirerande, kan inte med mina mest objektiva ögon påkopplade säga att BB med elever nånsin varit det på film tyvärr, (smygfilmat eller ej.)

Men som sagt vore det jättespännande att få se det som du beksriver Rimfaxe, snälla kan du inte leta fram ett exempel!

OK. Jag skulle undra varför man har ngt att dölja, men det är jag det:grin:

Vet att det sades att Flyinge låste ridhuset för utomstående när Kyra red Amiral.

Jag kan tycka att när man förtalar tävlingsdressyr o anser att ens egen metod är så mkt mer rätt för hästen, så borde man kunna stå för att det oxå förevigas.

som Solis skrev så rider man inte en hel diagonal o ökar när hästen inte orkar med det. Man vill ju göra uppgifterna så lätta som möjligt även om det... eller i synnerhet om det är nytt för hästen.

Nä jag har svårt för att man klappar sig för bröstet när man sätter hästen på pottkanten o folk som har köpt att det skulle vara bättre för hästen inte ser detta:confused:
Dessutom kommer ju ökningar sent i den utbildningsskalan eller har han övergett den?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 603
Senast: qitis
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
14 001
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 247
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 745
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Valp 2025