Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

Jag har haft ett städjobb, blev anställd efter att de fått min ansökan och ringde upp samma dag eller om det var dagen efter. :p Ingen tidigare erfarenhet, man lär sig på plats. Maskiner etc går snabbt att lära sig!
Jag skulle skriva i det personliga brevet om det är en viss tidsperiod jag söker jobb.

Knapp

Jag har idag sett en annons på ett jobb som jag VÄLDIGT gärna hade velat ha. Det gäller ett vikariat i en zoobutik, och det hade jag stormtrivts med. :)

Men nu till problemet...erfarenhet av arbete i butik krävs, står det och det är inget jag har tyvärr. Skulle man kunna skriva något i sitt personliga brev som väger upp detta? Och hur skulle man kunna skriva då? Nämnas bör väl också att butiken relativt ofta sökt medarbetare, så jag vet inte om de verkligen är så hårda med kravet egentligen.

Att skriva att man lär sig snabbt (vilket jag iofs. gör) känns så himla uttjatat...

Tips någon?:)

Du har inte haft något arbete som inneburit kontakt med kunder eller människor i allmänhet? Människor i olika åldrar? Någon frivillig sysselsättning som inneburit liknande (suttit i monter, vallokal, hjälp till på ridskola mm)?
Har du haft något arbete/sysselsättning som involverar att sälja in något till människor? (kan vara alltifrån sitta på loppis till att stå i valstuga till att informera potentiella elever om gymnasiet)
något arbete/sysselsättning som involverar att lära dig datasystem?
något arbete/sysselsättning som involverar kunskap om djur och produkter de för i butiken?

Sådant jag skulle trycka på iaf.

Jo, en del av dina frågor har jag redan varit inne på, men inte vissa. Ska ta och fundera igenom dem och se vad jag kan knåpa ihop sedan:)

KL
Nu börjar det ÄNTLIGEN lossna lite i mitt jobbsökande. Igår sökte jag (genom en kontakt) jobb som timvikarie som städare. Blev uppringd en timme senare och intervju bokad till imorgon förmiddag. Sedan hände något ännu bättre idag. Jag har fått en intervju på ett jobb som hör till min högskoleutbildning. Ska på intervju för ett arbete som Miljöinspektör. Jag vill SÅÅÅ gärna ha det. Intervju på tisdag. Det blir min första intervju kopplad till min utbildning så jag vet inte om jag kommer lyckas få jobbet, men det är otroligt stärkande för självkänslan att åtminstone bli kallad på intervju. Dessutom är det ju en väldigt bra erfarenhet. Har bara haft tre intervjuer i mitt liv, så det blir jättekul att ha två intervjuer på mindre än en vecka. Nu känner jag mig lite peppad faktiskt :)

Grattis till intervjuerna! :) Det känns alltid lite bättre när man i alla fall kommer så långt. Jag håller tummarna för att du får jobbet som miljöinspektör!:)

Håller mina med!

Själv gör jag "arbetsträning" på en VVS-butik nu, inte mitt område överhuvudtaget, men lite av en nödlösning. Har bara hunnit vara där två dagar den här veckan och även nästa vecka kommer att bli kort, då jag har några jobbpass inbokade. I helgen kommer jag att jobba som personlig assistent, så jag tror att jag ska ta med min laptop och fila på några ansökningar. Måste hitta ngt stadigvarande arbete nu! Vill inte alls ha arbetsträning i en butik som varken leder till fast arbete där eller på liknande arbetsplatser. Plockar upp varor och inventerar lite, resten kräver utbildning.

Funderar på att byta inriktning helt och utbilda mig till elektriker. Tror det skulle passa mig, dessvärre finns det inget självförtroende alls för studier. Fast nu googlade jag elektriker och då ser det ut som att arbetsmarknaden är svår även för dem. Känner mig totalt över på arbetsmarknaden och ibland vill jag bara lägga mig ned och dö, antingen det eller fortsätta vara bidragstagare i resten av mitt liv (jag är inte alls bitter) :yuck: :arghh: :p. Bajs.

Jag förstår hur du känner dig. Det är precis så jag känner också. Jag har ju ändå gjort som alla tjatar om och utbildat mig vidare på högskola... Men inget jobb hittills för det. Man har känt typ att man lika gärna kan ta livet av sig. Ibland känns det som om det är vad politikerna vill. Då slipper de ju skaffa fram några fler jobb ^^.

Det är bara kämpa på. Jag håller tummarna för att du hittar något. Jobbar du inom personlig assistans så finns det ju fler jobb att söka om man håller utkik. Man kan ju även arbeta som exempelvis ledsagare då.

Hej hopp!

Jag känner att jag också hör hemma här i tråden. Jag har 2 år kvar av min högskoleutbildning så på den fronten är det ingen fara på taket även om jag fasar för den dagen jag står där och måste hitta mitt första "riktiga" jobb där jag kommer stanna ett par år.

Jag söker iaf sommarjobb till sommaren nu i min lilla stad .. det enda som finns är i princip lagerjobb, zZzZ. Jag är djur/naturintresserad så allt på den fronten vore jätteroligt, men det är SÅ svårt att hitta sådant när man är nyinflyttad och inte har en enda kontakt :( När jag bodde i Sthlm innan flytten hade man kontakter överallt vilket underlättade mycket och genererade jobb till höger och vänster.

Jag har ett extrajobb på vårt gym till våren och under sommaren men det behöver inte innebära så mkt timmar, så vore bra att skaffa sig ett riktigt sommarjobb i alla fall plus jobbet på gymmet. Åh. Jag skulle gärna vilja jobba ungefär 4 veckor under sommaren så jag kan läsa iaf en sommarkurs + att jag får lite sommarlov, jobbade precis hela förra sommaren och det genererar ju mycket pengar, men det var rätt segt att gå i skolan hela terminen sedan 10-12v veckors jobb och direkt tillbaka till skolan utan någon ledighet, iaf när min sambo hade semester!

Jag får komma tillbaka till mitt jobb jag hade förra sommaren (där jag även jobbat extra under hösten), meeen jag är är rätt less på grisar hehe. Kultingar är söta men jobbet är TUNGT och SMUTSIGT. Suck. Jag skulle vilja jobba med hästar eller naturvård eller i zoobutik eller liknande.

Åh, nu blev det gnälligt kände jag, haha. Jag känner mig bara lite opepp på att allt hela tiden ska handla om pengar .. kan man inte bara få njuta av livet lite oftare? :D

Senast ändrad:

Lite halvt knapplån på tal om sommarjobb.

Förra sommaren sommarjobbade jag i hemtjänsten, och vad jag förstod hade jag varit välkommen dit i år igen. Jag ser att de lagt ut en annons nu i veckan om sommarjobb där, därför kom jag till att tänka på det.

Hur funkar det om jag skulle fixa sommarjobb där i år igen men sedan hittar ett "riktigt jobb" under tiden nu innan sommarjobbet ska börja? Jag tänker att jag kan ju inte precis låta bli att söka jobb bara för att jag fixat ett sommarjobb, för det är ju ett varaktigt jobb jag helst vill ha. Men om jag får ett sommarjobb och skriver på papper för detta, och sedan lyckas få ett annat jobb under tiden kan jag då komma ifrån sommarjobbet fastän jag skrivit papper där?

Luddigt...hängde någon med?:p

Klart du kan söka andra jobb under tiden! Är det ett riktigt jobb du vill ha så satsa på det men ha sommajobbet som en back-up dock så vet jag inte vad som gäller om du redan skrivit på papper, då antar jag att du får bita i det sura äpplet och jobba sommaren ut alternativt "säga upp dig" från sommarjobbet :) Lycka till!

Men vad gäller då när man "säger upp" sig från sommarjobbet? Nu menar jag innan det ens har börjat i så fall. :)

På sommarjobbet förra året så stod det i mina anställningspapper att det var 2 vikariat jag hade, inte säsongsanställning.

Säg att jag (hypotetiskt nu) skriver på papper för sommarjobbet denna månaden, och att det där i står att jag ska börja i juni. Om jag då hittar ett jobb i april, kan jag då säga upp sommarjobbet då? Det känns ju inte riktigt schysst heller när jag vet att de i så fall räknat med mig, men det är alltså helt okej att göra så?

Jag har jobbat med boendestöd utan utbildning för det. Men då hade jag jobbat mycket med hemtjänst innan vilket är en relevant erfarenhet.
Men både det och ledsagning är ju kommunen som ansvarar för så bara googla fram nr till någon chef där och kolla läget, skulle tro att det alltid finns chans till extrajobb men är det en fast tjänst du är ute efter så tror jag du får mycket svårt att få det utan utbildning eller relevant erfarenhet tyvärr.

Så..nu är jag tillbaka igen.

Vad är det för fel på en när man aldrig lär sig?
Jag har tyydligen ett väldans problem med att hålla ett tempo när jag arbetar. På alla arbetsplatser jag varit på de senaste åren så har jag fått höra att jag bland annat behöver öka mitt tempo. På ALLA ställen! Och jag lär mig tydligen aldrig på att bli snabbare, så vad f** gör jag för fel?! :confused:
Min sambo berättar för mig att jag är näst intill lika dan hemma och han försöker ge mig "tips" på hur jag ska göra för att ex: diska effektivare.. osv.
MEN jag står tydligen kvar på samma ställe o stampar.. Själv tycker jag att jag gör mitt bästa för att bli snabbare men tydligen så måste både armar och ben gå som trumpinnar för att det ska räknas som tempo?
ÄR det så?

Nu har jag precis varit hos AF och gjort en så kallad handlingsplan, där plan A) är att gå på en informationsmöte på Måndag ang. nåt projekt som jag sedan kan välja om jag vill vara med i eller ej. (Vet inte exakt vad det var för något men det visar sig) B) att hitta en praktikplats, helst innan Måndag annars har jag ca en vecka till på mig innan jag får gå in på plan C) som är Arbetsplatsträning (eller vad det nu heter?)

Just nu sitter jag här och är skit ledsen över att jag fick "kicken" från säsongsjobbet och för att jag alldeles nyss tjafsade med sambon ang. mitt tempo och oförmågan att behålla ett jobb. :(
Är kluven över hur jag ska göra?! Ett alt. är att kolla med min förra praktikplats (på konditoriet som jag var på innan jag fick säsongsjobbet) och höra om "min plats" fortfarande finns kvar, men känner mig inte helt säker på om det är rätt val? (Sa aldrig direkt något riktigt "Hejdå" när jag slutade där, då jag var sjuk sista dagen o sen hörde jag inte av mig till chefen nåt efteråt, som jag kanske borde ha gjort för att va sjyst o sådär..) så känns lite lustigt att komma tillbaka dit nu.

Alt.2 hitta en annan praktikplats ?

Alt.3 är kanske att ha den där arbetsträningen för att "lära mig att arbeta som riktigt folk",(med tempo!)
(Om man nu lär sig det på en secondhand butik?)

Alt.4 ?

*kl*

Gick åt helvete med Scania. Nu är jag uppsagd också. Det går bra nu, kompis, det går bra nu..

Tänkte svara på ditt när jag sitter vid en dator, nu ligger jag i sängen..

Har fått en del svar med "Tack för din ansökan, men...". Sökte jobb som Barista på Espresso house idag, de ska öppna här i Sundsvall och sökte 10 st baristor, kan bara hålla tummarna att jag är någon för dem! Utbildning på plats, men jag har ju baristakunskaper genom mitt extraknäck.

KL

Plötsligt händer det! Jag har inte hört ett dugg från något av alla ställen jag har sökt jobb på under tre månaders tid. Så var jag ju på en intervju strax före jul och fick sedan ett mail att de skulle återuppta rekryteringen efter alla helgdagar. I måndags var jag där på en andra intervju och när jag hade kommit hem efteråt så ringde de från ett annat ställe och bad mig komma på intervju på torsdag morgon (igår alltså). När jag stod igår och gjorde mig iordning inför detta så ringer de från ett tredje ställe och ber om en intervju som jag gjorde igår eftermiddag.

Kanske borde köpa en triss? ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka