Stora jobbsökartråden

Själv är jag i en svacka just nu, eller ett svart hål snarare. Avvaktar visserligen svar om en intervju så det står inte helt still men känns ändå hopplöst av någon anledning. Kämpar mig igenom varje ansökan men det är tufft som bara den och gör mig helt utmattad så det blir inte så många som jag hade velat.
Vet känslan...

Mitt enda tips, @Gimlan, är att sluta använda vju. Även om du inte gör det avsiktligt i en rekryteringsprocess är det bra att sålla bort ovanor som kan behöva jobbas med.

Hade jag i min rekryteringsroll sett uttrycket, hade jag sållat bort direkt.

Mitt enda tips, @Gimlan, är att sluta använda vju. Även om du inte gör det avsiktligt i en rekryteringsprocess är det bra att sålla bort ovanor som kan behöva jobbas med.

Hade jag i min rekryteringsroll sett uttrycket, hade jag sållat bort direkt.
Jag har mycket få språkliga ovanor, däremot olika vanor i olika situationer. Att bli mästrad på den här sättet känns rent obehagligt.

Det är ett tips, vilka ovanor man väljer att behålla är ju alltid ett val.
Fast det är ingen ovana, det är en förkortning som jag använder på tex forum, chattar och andra snabba kommunikationsvägar (rätt många använder sig av ett annat språkbruk på sånna ställen). Precis som jag skriver tex utan punkter och aldrig ens skulle använda en förkortning i seriösa sammanhang.

Vad tycker ni om att jobba utan kontrakt vid extrajobb? Hur viktigt är det?

Efter att ha jobbat utan kontrakt vid tidigare tillfälle och nu har kontrakt så är jag helt säker på en sak: aldrig att jag jobbar en enda timme igen utan kontrakt! Det är så mycket lättare att bli blåst/utnyttjad när man inte har kontrakt, det är så mycket skönare att ha på papper vad som verkligen gäller och kunna lita på att allt fungerar som det ska.

Försökte få råd av facket men de vill inte hjälpa mig med råd då jag inte är medlem:down:

Sjävklart inte, det säger väl sig själv?

Det du kan göra är att meddela att du inte jobbar utan någon form av anställningsbevis. Gäller det en kortare anställning är det faktiskt ingen lagstadgad rätt att få ett anställningsavtal.

---
6 C § Senast en månad efter det att arbetstagaren har börjat arbeta skall arbetsgivaren lämna skriftlig information till arbetstagaren om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet. Om anställningstiden är kortare än tre veckor, är arbetsgivaren inte skyldig att lämna sådan information.
---
https://lagen.nu/1982:80

Jag utgår från att @Silversky menar mitt konstruktiva tips om uttryck? Sett ur rektyrteringsansvarigs synvinkel riktat till en arbetssökande.

Eller du anser att jag är mästrande när jag kopierar in lagtext i mitt senaste inlägg? Det är lite svårt att tyda när du inte anger vad du personligen värderar som mästrande - och dessutom tar åt dig av något som uppenbarligen inte var ämnat till dig...

Nej på ett av jobber jag varit på vju på. Bra läge, fel typ av jobb för mig, men det hade ändå varit ett jobb så lite jobbigt är det.

Vjun igår kändes bra, tre kallade, jag var den första i raden. Får besked i slutet av nästa vecka. (Väntar ytterligare ett besked och vju på måndag.)

Det var din ton som jag uppfattade som onödigt otrevligt. Man är inte mindre intelligent för att man ännu inte är lika insatt i hur facket fungerar som du.

Men om du vet att du inte är medlem, hur kan du förvänta dig att organisationen ska hjälpa dig? När du medvetet väljer att stå utanför det de erbjuder (service, förhandlingsmöjligheter etc), är det inte rätt självklart att man inte gratis kan ta del av just den servicen som man betalar för att få ta del av?

Eller är det hela den fackliga organisationens uppbyggnad som du trodde var annorlunda? Det finns mycket info om just fackförbund att läsa in på, en övergripande blick får man här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fackförbund

Senast ändrad:
Lite OT men när jag hade problem med en arbetsgivare gick jag med i facket samma dag, fick mycket hjälp och sen gick jag ur när jag lämnade branschen. De var jättetrevliga trots att jag inte var en "gammal" medlem.

Vi avslutar den delen, men jag vill ändå påpeka att det väl måste vara ett medvetet val att inte gå med i facket. Eftersom det varken finns tvånganslutning eller tvång att stanna kvar i medlemskap. Men jag erkänner att det i vissa fall är väldigt lång och svår process att säga upp medlemskapet.

Sedan kan jag personligen tycka det är lite trist att du inte vill ta till dig ren information utan att t o m Wikipedia ses som en förolämpning.

Det är nog mer sättet du utrycker dig på än Wikipedia länken.

Det här är skitotrevligt:

Men om du vet att du inte är medlem, hur kan du förvänta dig att organisationen ska hjälpa dig?

Den kunskapen är ju inget man får med sig i generna direkt så det är väl klart att inte alla på hela jorden vet det.

Hade du istället skrivit: "Det är så det fungerar, man måste vara medlem för att få hjälp. Här kan du läsa lite mer om det och fundera på om du borde gå med." Och länkat då, så hade det varit lugnt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka