Stora jobbsökartråden

Jag har faktiskt ingen aning. Ska checka det nör jag skriver på papperna!
Annars unnar jag mig semester ändå! :D:o TAAAAAACK!

Semester har du rätt till 25 dagar om du börjar senast sista augusti eller vad det var, jag kan bara anta att du har rätt till obetalda semesterdagar i sommar. Håller tummarna för det!

Jag har faktiskt också rätt till betald semester i sommar, dock bara 12 eller om det var 14 betalda. De ska jag utnyttja, för det har jag aaaaldrig haft!

Suck, fick veta att ett företag som jag sneglat lite på hade uppfyllt sin kvot redan så de kommer inte få stödet som jag annars skulle få med mig. Tror inte att jag blir anställd av dem utan det.
Fast kanske inte skulle skada då de nämnde det i jobbannonsen trots att de borde veta att de har uppfyllt sin kvot ... Hm. Skulle iallafall diskutera lite vidare om det med min handledare i AF vid mötet nästa vecka.

Apropå möte, att det kan ta sån tid att få till ett möte med nån från hörselavdelningen(?) O_o Har iallafall fått lite ledigt då även om obetald sådan :p

Så fick jag nästa veckas schema, och jag har vetat ett bra tag nu att det skulle bli lugnare från mars och framåt. Bara det att jag glömt bort hur stor skillnad det faktiskt blir på alla sätt och vis. Nästa veckas schema är vääldigt slappt och min första tanke var "ÅH så skönt med massor av ledig tid". Sedan insåg jag att det även betyder att det trillar in mycket mindre pengar på kontot i slutet av månaden...

Såå nu måste jag verkligen komma igång med jobbsökningar igen. Jag kommer inte få mindre jobb framöver än nu, så som jag jobbar nästa vecka är vad vi har avtalat, bara det att jag inte hann vara anställd i mer än en vecka innan arbetsgivaren började fråga mig om jag kunde ta "lite" extrajobb och så har det varit i snart ett halvår. Det enda som gör att allt känns lite bättre är att jag snart får en liten löneförhöjning, det kan åtminstone göra så att det inte märks lika mycket att jag jobbar färre timmar...

Kändes lite deprimerande när jag låg i sängen igår natt, grubbel och sånt :( De på AF är ju väldigt stödjande hittills men jag undrade lite när min handledare typ skrattade till när jag pratade om praktikplats inom en viss tidsperiod, som att jag förväntade mig det alltför snabbt. Jag anade väl att det var knepigt men det var inte direkt uppmuntrande att få det bekräftat :grin: Och det är bara om praktikplats, så jobb känns verkligen avlägset. Då börjar jag ju undra om jag någonsin kommer kunna spara ihop pengar till att flytta till eget och få något fast jobb ... vem vill liksom anställa mig?

Ska få gå med i ungdomsprogrammet i april men jag fyller 24 i december så jag får väl det bara i ett halvt år, tyvärr. Sen får jag väl återgå till att leva på mitt handikappbidrag igen om jag inte får någon praktikplats eller jobb :(

Nåja, har iallafall ett möte med en arbetspsykolog på torsdag, får se vad hen säger :grin:

Hur ser erat cv ut, alltså vad har ni med där förutom tidigare arbetserfarenhet?

Jag hittade den här mallen på AF hemsida. Kan man fylla i den lite kort och lämna in utan att skämmas? ;)

Namnl_s.jpg

Kikar in i tråden och skickar grattiskramar till alla som fått jobb och styrkekramar till alla som fortsätter kämpa!

Själv står jag med världens beslutsångest just nu och vet varken ut eller in, känner att jag måste skriva av mig lite för att få klarhet i det hela. Ursäktar för trådkap!
I januari så opererades jag och började samtidigt plugga på distans för sysselsättning istället för sjukskrivning. I början av februari ramlar jag över en superintressant jobbannons för extraarbete en förmiddag/vecka och tänker att det skulle vara ett perfekt jobb nu när kroppen läker, och så kanske man har tur att få fler timmar senare.
Efter velande över huruvida jag ens skulle vara intressant för arbetsgivaren så slängde jag iväg ett mejl, och se på fanders för jag fick jobbet och har jobbat där i ca en månad nu.
Trivs riktigt bra och har fått hoppa in på flera vikariepass sen dess, både hel-och halvdagar. Behovet av någon som kan hoppa in vid behov visade sig alltså tydligt från start.
Men så igår fick jag ett insidertips utav en kollega som jobbar på samma arbetsplats men med andra uppgifter och är anställd hos en "mellanhand", om ett jobberbjudande som hon fått information om från sin arbetsgivare. Detta på annan arbetsplats men med samma mellanhand och samma yrke som hon själv.
Hon tyckte tydligen att jag skulle passa in bra i den rollen och mejlade över dokumentet med information till mig.
Anställningen är på 75%, kortare och bättre resväg, superroliga men säkerligen övertidskrävande arbetsuppgifter, nya och inspirerande arbetsområden, och helt ärligt en mer tilldragande arbetsmiljö för mig då nuvarande jobb är i stadsmiljö och jag är egentligen ingen riktig stadsperson.

Jag kommer nog slänga iväg ett intressemejl i alla fall för att se vart det leder, men.... om jag nu skulle bli erbjuden detta så kommer jag känna mig förfärligt olojal mot nuvarande arbetsgivaren eftersom jag då inte kommer kunna hoppa in vid behov på samma sätt, och kanske inte ens kommer kunna jobba kvar på mitt ordinarie pass om det inte går att lösa på något vis.
Är jag en hemskt egoistisk människa som ens funderar över att söka?
Samtidigt måste jag tänka på ifall jag kommer orka plugga 100% samtidigt som en 75% tjänst? Det är relativt lätta kurser och båda är lagda på distans med det mesta så jag styr över pluggtiden själv, och så är det ju bara vårterminen ut. Men ändå..
Den sista lilla stenen i skon är ju också att jag faktiskt precis kommit in i rytmen ordentligt och börjat lära känna både människor och djur på nuvarande arbetsplats..

Åååååh, jag som får beslutsångest bara av att välja smak på yoghurt i affärn. :nailbiting:
//Cydonia, som har en fallenhet för att nojja över "tänk om"-scenarion.

Jag kommer nog slänga iväg ett intressemejl i alla fall för att se vart det leder, men.... om jag nu skulle bli erbjuden detta så kommer jag känna mig förfärligt olojal mot nuvarande arbetsgivaren eftersom jag då inte kommer kunna hoppa in vid behov på samma sätt, och kanske inte ens kommer kunna jobba kvar på mitt ordinarie pass om det inte går att lösa på något vis.
Är jag en hemskt egoistisk människa som ens funderar över att söka?
Samtidigt måste jag tänka på ifall jag kommer orka plugga 100% samtidigt som en 75% tjänst? Det är relativt lätta kurser och båda är lagda på distans med det mesta så jag styr över pluggtiden själv, och så är det ju bara vårterminen ut. Men ändå..
Den sista lilla stenen i skon är ju också att jag faktiskt precis kommit in i rytmen ordentligt och börjat lära känna både människor och djur på nuvarande arbetsplats..

Om din nuvarande arbetsgivare skulle bli sur på dig för att du söker andra jobb, när du har en så osäker arbetssituation som du har... Ja då är det nog ingen kul arbetsgivare ändå :p De måste ju ha viss förståelse ändå för att alla människor mår bra av ekonomisk trygghet, något som man ju inte har vid "hoppa in vid behov-jobb".

Så ja, SÖK jobbet som du fått nys om. Eventuell beslutsångest tar du itu med senare ;)

Jag vet inte hur jag ska göra... En kollega tog kontakt med mig och frågade om jag inte ville ha hennes schemarad på 50%.
Är mest 7-14 turer så är bra med tanke på dagis, sämre med tanke på att jag inte tycker om att jobba morgon..
Bra att få i alla fall något i månaden säkrat dåligt med tanke på att det är mycket skitsnack i den arbetsgruppen.
Dåligt eftersom jag även arbetar i en annan kommun som jag hellre vill arbeta i men har inte fått så många pass där än att det lönar sig.

(kan också berätta att det är en sju pers som försvunnit från gruppen jag lämnade nu sist, fyra fastanställda och tre vikarier inklusive mig. Ingen bra arbetssituation)

Fick nej från företaget jag var på intervju hos. Det kändes ändå rätt bra för jag var en av fyra utav mer än 200 som gick vidare till intervju, de gillade mig och tyckte att jag hade många bra kvaliteter. Det som saknades var lite mer skärpa i det intervjutekniska. Tråkigt att få ett nej för en sådan sak men samtidigt är det ju något jag kan jobba på tills nästa intervju.

Jag är så TRÖTT på att söka jobb!!!! Och så LESS så jag dör på mitt jobb. Lämnar så löjligt många spontanansökningar till olika ställen och sökt några jobb jag VERKLIGEN vill ha men ändå får jag ingen respons. Orkar inteeeee hålla på mer :(:(:( Jobbat som servitris i snart 3 år på typ 50% (ända sedan studenten) och får typ panik på att jag måste jobba när en dag närmar sig. HATAR att springa som en jävla råtta hela dagarna, ha 30minuters rast även om jag jobbar 12-21 och på den sjukt jävla dåliga lönen. SÅ less så jag dör. Alla helger är det värsta..

Ska på intervju för ett sommarvik. i hemtjänsten idag :nailbiting: Det var längesen jag var på en intervju så vad kan man förvänta sig? Ska man prata lön?

Förvänta dig ett trevligt samtal med ömsesidigt utbyte :D Ärligt, se det mer som ett samtal. De vill se vad du är för filur, du vill se om det är ett jobb du kan tänka dig. Lyssna avslappnad och ställ egna frågor, är mitt tips.

Lön undviker jag gärna, särskilt i första intervjun. Nu är det nog inte troligt att de vill ha löneanspråk av dig, det är nog mer en fråga om vilken nivå du går in på. Och du har nog liten/ingen chans att påverka i det läget, så alltså liten möjlighet till någon förhandling. Bättre att lämna det därhän.

När jag är på förstaintervju försöker jag i det längsta undvika lönesättningsfrågan, eftersom jag främst vill att de koncentrerar sig på min enorma kompetens (:D) snarare än prislappen på sagda kompetens. Sedan är det ju i första intervjun svårt att veta exakt vad jobbet innebär, vilket gör att jag ska prissätta något som jag egentligen inte vet så mycket om. Kan bli rätt fel alltså. Åt bägge hållen.

"Jag vill gärna veta lite mer om tjänsten och fundera över uppgifterna innan jag vågar mig på ett lönesamtal" kan vara en inställning att gå in med när det kommer till just pengar.

Det kommer i ett lite annat läge om jag har ett bra jobb men vill byta för att förhandla upp lönen främst. Då är det ju lättare att gå in med inställningen "får jag inte 42 000 kr i månaden byter jag inte jobb".

Förvänta dig ett trevligt samtal med ömsesidigt utbyte :D Ärligt, se det mer som ett samtal. De vill se vad du är för filur, du vill se om det är ett jobb du kan tänka dig. Lyssna avslappnad och ställ egna frågor, är mitt tips.

Lön undviker jag gärna, särskilt i första intervjun. Nu är det nog inte troligt att de vill ha löneanspråk av dig, det är nog mer en fråga om vilken nivå du går in på. Och du har nog liten/ingen chans att påverka i det läget, så alltså liten möjlighet till någon förhandling. Bättre att lämna det därhän.

När jag är på förstaintervju försöker jag i det längsta undvika lönesättningsfrågan, eftersom jag främst vill att de koncentrerar sig på min enorma kompetens (:D) snarare än prislappen på sagda kompetens. Sedan är det ju i första intervjun svårt att veta exakt vad jobbet innebär, vilket gör att jag ska prissätta något som jag egentligen inte vet så mycket om. Kan bli rätt fel alltså. Åt bägge hållen.

"Jag vill gärna veta lite mer om tjänsten och fundera över uppgifterna innan jag vågar mig på ett lönesamtal" kan vara en inställning att gå in med när det kommer till just pengar.

Det kommer i ett lite annat läge om jag har ett bra jobb men vill byta för att förhandla upp lönen främst. Då är det ju lättare att gå in med inställningen "får jag inte 42 000 kr i månaden byter jag inte jobb".

Ok. Jag är förberedd oavsett ;)

Ställa egna frågor ja... Det är jag så dålig på! Några tips på vad som kan vara bra/intressant att veta? :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka