Stora shoppingtråden III

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska jag köpa en ny syntetsadel med utbytbart koppjärn, eller en begagnad lädersadel i en vidd som passar nu (samma pris)? Gäller en ung islandshäst som garanterat kommer byta form fler gånger. Den fina begagnada lädersadeln han har nu har blivit för trång.

Ska jag köpa en ny syntetsadel med utbytbart koppjärn, eller en begagnad lädersadel i en vidd som passar nu (samma pris)? Gäller en ung islandshäst som garanterat kommer byta form fler gånger. Den fina begagnada lädersadeln han har nu har blivit för trång.
Du får kanske mer för pengarna om du köper en begagnad lädersadel (om det är ett erkänt bra märke) och man brukar kunna sälja dem begagnat för ungefär samma som man köpt dem för om de är väl omhändertagna.
Men huvudsaken är ju att den passar hästen och dig.

Jag hade köpt begagnad lädersadel. Inte säkert du behöver gå så mkt förlust när du byter mellan begagnade sadlar, men en ny syntetsadel lär inte vara värd så mkt om du behöver byta i framtiden igen.

Jag instämmer om beg lädersadel, det ger mindre ekonomisk förlust än att köpa en ny syntet.

Jag hade köpt begagnad lädersadel. Inte säkert du behöver gå så mkt förlust när du byter mellan begagnade sadlar, men en ny syntetsadel lär inte vara värd så mkt om du behöver byta i framtiden igen.
Ja, precis, jag vet. Just nu har jag en äldre Isabell Werth syntet, en i princip bara inriden Thorowgood T8 hopp (delvis syntet) och en äldre Stübben Siegfried som jag inte har någon häst till och bara ligger hemma i tvättstugan och som inte har blivit sålda. Är ganska dålig på att sälja saker. Och så nu har jag också en Top Reiter (av en för mig okänd modell, tror det står NJ? på den) som inte passar längre.

Jag hittade ett amigo bravo 400 gr täcke på second hand för 1300 spänn! Ska hästen vara sjukt frusen och tycka 700 gram är nödvändigt vid minus 5 så behöver jag ha ett 400 gr ombytestäcke. Dels för att kunna preppa annan kombination av täcke och liner för nästa dag om vädret slår om, och dels när han kommer in med blött täcke. (Stallet saknar torkrum tyvärr)

Har du möjlighet att ge den mer grovfoder?
Både ja och nej. Klart att det går, men det är så bra värden i hösilaget och han behöver verkligen inte ännu mer energi. Nej, han får inte kraftfoder just nu. Ändå så kan han inte ha en hel vilodag, då skulle han explodera 😅 Har tyvärr inte möjlighet att köpa halm pga brist på förvaring.

Har köpt ett par teddy fodrade ridbyxor från zaczess och jag är så otroligt besviken.
Fryser rejält om nedre delen av benen för där är det inget foder och dom sitter inte alls bra på mig och jag tror inte att en större storlek skulle lösa det för dom är inte trånga i midjan eller över rumpan men sitter inte bra över låren och vader. Och större storlek finns inte i lager heller så tänkte att jag får stå ut med dessa men klarade inte av att vara ute i dom idag för blev så kall om nedre delen av benen.
Ska prova med andra strumpor men tror inte det kommer lösa problemet.

Har köpt ett par teddy fodrade ridbyxor från zaczess och jag är så otroligt besviken.
Fryser rejält om nedre delen av benen för där är det inget foder och dom sitter inte alls bra på mig och jag tror inte att en större storlek skulle lösa det för dom är inte trånga i midjan eller över rumpan men sitter inte bra över låren och vader. Och större storlek finns inte i lager heller så tänkte att jag får stå ut med dessa men klarade inte av att vara ute i dom idag för blev så kall om nedre delen av benen.
Ska prova med andra strumpor men tror inte det kommer lösa problemet.
De är tighta i lårsen på mig med men sitter iövrigt bra. Har inte tänkt på bensluten mer än precis när jag går ut, har tjocka strumpor

Gick och tänkte på detta med dubbla täcken och att det inte skulle vara varmare. Tror faktiskt att det som menas är att 200+200 inte blir varmare än ett 400. Har ett vagt minne att jag läst det och att det experimentet gjordes för att testa "lager på lager-metoden" som brukar rekommenderas för oss människor för att hålla oss varma.

Gick och tänkte på detta med dubbla täcken och att det inte skulle vara varmare. Tror faktiskt att det som menas är att 200+200 inte blir varmare än ett 400. Har ett vagt minne att jag läst det och att det experimentet gjordes för att testa "lager på lager-metoden" som brukar rekommenderas för oss människor för att hålla oss varma.
Jag har läst nånstans att ett 400g blir varmare än 200+200 för materialet i det undre täcket trycks ihop så luftspalten blir mindre. Ingen aning ifall det stämmer 😁

Jag har läst nånstans att ett 400g blir varmare än 200+200 för materialet i det undre täcket trycks ihop så luftspalten blir mindre. Ingen aning ifall det stämmer 😁
Precis så var det studien menade. Att det undre hoptryckta täcket blev typ motsvarande 50 gram istället för 200 (i ex 200 plus 200)

Men ganska många hästar håller inte med 😅

Ja, nu är det inte -23 längre…(puh!) men nu är jag rustad för kyla.
089F9E2E-A421-41F3-BEA5-87B49374DD9A.webp

Jag köpte en Uhip Ally på mellandagsrean och häromdagen när vi hade -20 var den perfekt att ha under min Urban stretch! Täckbrallor och ordentliga skor. Kunde klä av mig lagom när jag mockade och bara på med en jacka igen när jag gick ut. 👍🏻

Någon som vet vad Hippo’s selen-E innehåller? Har googlat som en tok men inte hittat innehållsförteckning någonstans 🤔 vissa andra innehåller mer än bara det ovan nämnda, tex mangan osv och det vill jag inte ha. Jag vet att biofarmab’s selo-e är ”rent” men var nyfiken på hippo’s pga priset främst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Laga trasig sadelbom
  • Tjurigt sto
  • Slutridet på ett tag
  • Hur hanterar man en annan "duktig" ryttare?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka