Stora shoppingtråden III

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nova börjar bli för stor för mina 130 täcken 🫣
Hade velat köpa ett 50g Rambo (eller amigo med vfront) och sedan ett par liners, men nu blev jag jätteosäker och storlek 140 känns ju väl stort?! Har ett 100g Rambo, måste prova det men har för mig att det inte är mycket mer rymligt.

Visa bifogad fil 179368
Vad är det du inte tycker passar? På bilden ser det ju ut att passa rätt bra förutom kanske aningens kort?

130 är just aningens korta för Zaibas så ”baksidan av låren/rumpan” sticker ut. Tror det har mer med hull (harkel) att göra än rygglängd egentligen. Men 140 blir alldeles för stora överlag så han får ha 130. På summer series har han 140 dock samt på newmarket fleece

Dålig bild men syns lite där om man zoomar
PXL_20251115_112112226_Original.webp

Jättefin ❤️ Varifrån?
Puppy poster. Beställde först från Poster&Paw men så extremt dåliga på att redigera att man blir mörkrädd. Bad då bara om att kedjegrimskaftet skulle tas bort och att täcket inte skulle synas i bild.. efter 6 korrigeringar hade de fortfarande inte lyckats, antar att de använder något auto-klippa-ut program bara. Avbryt ordern och beställde från Puppy poster. Samma sak där - helt värdelösa på att redigera bort något alls.. slutade med att jag betalade en tjej privat för att redigera bort det jag önskade, så att jag kunde skicka in den färdiga bilden till företaget. Då blev det bra tillslut.. men helt galet att man betalar mellan 700 och 1100 för ett porträtt som de bara sätter i något auto-program

Vad är det du inte tycker passar? På bilden ser det ju ut att passa rätt bra förutom kanske aningens kort?

130 är just aningens korta för Zaibas så ”baksidan av låren/rumpan” sticker ut. Tror det har mer med hull (harkel) att göra än rygglängd egentligen. Men 140 blir alldeles för stora överlag så han får ha 130. På summer series har han 140 dock samt på newmarket fleece

Dålig bild men syns lite där om man zoomar
Visa bifogad fil 179378
Ja de är korta och ja det sitter garanterat bättre på en lite mer slimmad modell 🫣
Svanslappen är större på rambotäcket så kanske går den ner lite bättre över baklåret. Men Mini måste ha rambot med vfront för de andra hästarna drar i täcken så är rädd att de får upp tspännen. Men de får inte stå o dra i Novas täcke hur som helst iallafall.

Stallkompisen sa jag skulle prova hennes Bucas storlek 145! 🤣 sa att stora hästar ha 145. Inte småhästar även fast de är tjocka 😁

IMG_2716.webp

Ja de är korta och ja det sitter garanterat bättre på en lite mer slimmad modell 🫣
Svanslappen är större på rambotäcket så kanske går den ner lite bättre över baklåret. Men Mini måste ha rambot med vfront för de andra hästarna drar i täcken så är rädd att de får upp tspännen. Men de får inte stå o dra i Novas täcke hur som helst iallafall.

Stallkompisen sa jag skulle prova hennes Bucas storlek 145! 🤣 sa att stora hästar ha 145. Inte småhästar även fast de är tjocka 😁

Visa bifogad fil 179389
Ja precis sådär blir det på Z med. Men 140 blir för stort i övrigt (jag har bara Amigo Bravo med V-front). Så han får stå ut

I ett fall så hon kanske växer lite till?

Ja precis sådär blir det på Z med. Men 140 blir för stort i övrigt (jag har bara Amigo Bravo med V-front). Så han får stå ut

I ett fall så hon kanske växer lite till?
Jo hon blir ju 4 år i juli så hon bör ju bredda sig(inte bara fläsk… men vet inte när eller om jag får bort det) så vi får se. Kanske hon växer i storlek 140 så småningom. Är ju ingen panik med nya täcken, hon har nästan aldrig täcke förutom eksem, men när hon har sitter det ju på som nu, i flera dygn så vill att det ska sitta bra.

Jo hon blir ju 4 år i juli så hon bör ju bredda sig(inte bara fläsk… men vet inte när eller om jag får bort det) så vi får se. Kanske hon växer i storlek 140 så småningom. Är ju ingen panik med nya täcken, hon har nästan aldrig täcke förutom eksem, men när hon har sitter det ju på som nu, i flera dygn så vill att det ska sitta bra.
Min kunde ha 140 som 3-4-åring men absolut inte nu längre (7 i år). Så hon växer säkert lite till! Mer bredd och muskler gör större skillnad än man tror.

Då tror jag absolut att hon kan växa i 140. Vet du hur det sitter nu?

Z har 140 i HW summer series och i newmarket fleece och skulle inte kunna ha mindre i de två. Och faktiskt har han ett 145 cm ulltäcke från PS som han ärvt som sitter helt okej (används för transport och ”fintäcke”). Så kanske värt prova vännens Bucas? De har dock också 140 cm (dock tycker jag deras passform är dålig på grövre hästar men det kanske skiljer sig mellan deras modeller med)

Min kunde ha 140 som 3-4-åring men absolut inte nu längre (7 i år). Så hon växer säkert lite till! Mer bredd och muskler gör större skillnad än man tror.
Ja två gånger har jag köpt unghästar och en uppsättning täcken till dem. En 4 åring med storlek 145 och en precis inriden 6 åring behövde storlek 140. 4 åringen slutade med storlek 160 och 6 åringen behövde 145 efter ett år. 🤣 Nova är tjock så det är så svårt att uppskatta hur mycket större hon faktiskt kan bli 👀

Då tror jag absolut att hon kan växa i 140. Vet du hur det sitter nu?

Z har 140 i HW summer series och i newmarket fleece och skulle inte kunna ha mindre i de två. Och faktiskt har han ett 145 cm ulltäcke från PS som han ärvt som sitter helt okej (används för transport och ”fintäcke”). Så kanske värt prova vännens Bucas? De har dock också 140 cm (dock tycker jag deras passform är dålig på grövre hästar men det kanske skiljer sig mellan deras modeller med)
Hon känns ju som en så liten häst🙈 men bredd sväljer ju också …
Har 125 XL i Rambo hoody. Köpte ett 130 som var lite långt men ok i bogen så får duga som extra. Har ett Newmarket fleece, ska kolla om det är 125 eller 130 och hur det sitter…
Har inga 140 täcken men en kompis har nog om jag kanske kan prova. Ska testa bucaset, det är om hon sväljer lite längd pga bred bog kanske.
Så har hon ett vanligt fleecetäcke som är storlek 135 och det sitter bra.

Så svårt 🤣 hon klarar sig iår iallafall. Förhoppningsvis slut på snöstorm snart.

Jag har beställt ny hjälm, hittade en BoT på rea (var tvungen efter att både ha ramlat av och slungats ur rockard med hjälmen; har en till som inte har ramlats av i men får inte plats med mössa i den). Har också beställt polar pads och benreflexer. Och så väntar jag på stallboken. Har sedan tidigare också köpt ett 100 g vintertäcke (åker på på måndag då det ska bli kallt) och ett ländtäcke i ull och ett fleecetäcke med islandsflagga och ett träns och en grimma med fluff (är nog tyvärr för liten). Allt detta ligger ouppackat och ej använt, i ett försök att förneka kanske?

Var hittar jag täcken med mer än 400 g? Termometer under täcket har verkligen varit intressant. Innetäcke under 400g höjden inte temperaturen nämnvärt, så vi behöver något ännu varmare. Tips?

Var hittar jag täcken med mer än 400 g? Termometer under täcket har verkligen varit intressant. Innetäcke under 400g höjden inte temperaturen nämnvärt, så vi behöver något ännu varmare. Tips?
Är nog svårt att hitta ett tjockare utetäcke än 400g.
Men det finns ju riktigt tjocka innetäcken. Tex Hw har ju ända upp till 500g med hals.

Fryser hästen eller är det du som tycker att han bör vara varmare? 😊

HW har 550gr super heavy, eller har haft åtminstone. Sen upplever jag skillnad beroende på matrialet närmast hästen. När det är riktigt kallt vill jag ha bomull närmast hästen och inte hal polyester. Rambo heavy 400gr är min favorit. Har minusgrader i stallet ..

Vad vill man ens ha för temperatur under ett täcke?
Ingen aning men hans comforrtemp verkar vara ca 28°.
Hals? Linda benen? Ulltäcke under?
Helhals. Kan inte ha benen lindade i en halvmeter snö.
Är nog svårt att hitta ett tjockare utetäcke än 400g.
Men det finns ju riktigt tjocka innetäcken. Tex Hw har ju ända upp till 500g med hals.

Fryser hästen eller är det du som tycker att han bör vara varmare? 😊
Han skakar när vi tar in från hagen så ja, han fryser.
HW har 550gr super heavy, eller har haft åtminstone. Sen upplever jag skillnad beroende på matrialet närmast hästen. När det är riktigt kallt vill jag ha bomull närmast hästen och inte hal polyester. Rambo heavy 400gr är min favorit. Har minusgrader i stallet ..
Har också minus i stallet så han har samma täcke dygnet runt. Får leta efter det HW. Annars prova med ull under 400g.

Ingen aning men hans comforrtemp verkar vara ca 28°.

Helhals. Kan inte ha benen lindade i en halvmeter snö.

Han skakar när vi tar in från hagen så ja, han fryser.

Har också minus i stallet så han har samma täcke dygnet runt. Får leta efter det HW. Annars prova med ull under 400g.

Dubbla täcken blir rätt tungt men det körde jag det året det var -42C. 150g HW Mio helhals + 300g HW Rambo.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Laga trasig sadelbom
  • Tjurigt sto
  • Slutridet på ett tag
  • Hur hanterar man en annan "duktig" ryttare?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka