Stora smörslaget på Bukefalos (utbruten från Saker som ni fattade sjukt sent)

Jag var nog vuxen när jag fattade att skillnaden på smör och margarin var något annat än smör = det man har på smörgåsen och margarin = det man steker i (eller bakar med).
Haha! När vi var i Finland (förra sommaren) och en släkting frågade "vill ni ha smör eller margarin till smörgåsen?" svarade jag och min bror smör. Vi tyckte att det var en udda fråga, margarin bakar man ju med. Och släktingen tittade lite konstigt på oss som ville ha smör på smörgåsen...

Våra förvånade ansiktsuttryck var inte fina när släktingen kom tillbaka med margarinet (dvs det man bakar med), istället för smöret som vi sa att vi ville ha. Speciellt eftersom vi just sagt att vi ville ha smör.

Det visade sig att de säger smör till det man bakar med och margarin till det man har på smörgåsen :cautious: :D
 
Haha! När vi var i Finland (förra sommaren) och en släkting frågade "vill ni ha smör eller margarin till smörgåsen?" svarade jag och min bror smör. Vi tyckte att det var en udda fråga, margarin bakar man ju med. Och släktingen tittade lite konstigt på oss som ville ha smör på smörgåsen...

Våra förvånade ansiktsuttryck var inte fina när släktingen kom tillbaka med margarinet (dvs det man bakar med), istället för smöret som vi sa att vi ville ha. Speciellt eftersom vi just sagt att vi ville ha smör.

Det visade sig att de säger smör till det man bakar med och margarin till det man har på smörgåsen :cautious: :D

Fast båda har ju i så fall väldigt fel om ni menar att det delas in på det viset.

Smör och margarin är ju två olika livsmedel, med olika innehåll och väldigt olika tillverkningsmetoder. Både smör och margarin finns i varianter att baka med respektive att ha på smörgåsen.
 
Fast båda har ju i så fall väldigt fel om ni menar att det delas in på det viset.

Smör och margarin är ju två olika livsmedel, med olika innehåll och väldigt olika tillverkningsmetoder. Både smör och margarin finns i varianter att baka med respektive att ha på smörgåsen.
Ja, så är det. Men det jag menade var att generellt säger vi (i alla fall min familj/de jag pratar med) smör till sånt man har på smörgåsen och margarin till sånt man bakar med, medan släktingarna säger tvärt om.

Vi har också smör till bakning, men inte samma smör som vi har på smörgåsen och det kallar vi antingen margarin eller "smör till bakning" (oftast det första för att det är kortare att säga) :)
 
Ja, så är det. Men det jag menade var att generellt säger vi (i alla fall min familj/de jag pratar med) smör till sånt man har på smörgåsen och margarin till sånt man bakar med, medan släktingarna säger tvärt om.

Vi har också smör till bakning, men inte samma smör som vi har på smörgåsen och det kallar vi antingen margarin eller "smör till bakning" (oftast det första för att det är kortare att säga) :)
Jag störde mig rejält på min partner med det där. Har jag skrivit smör på inköpslistan så menar jag just smör, inte lätta som han kom hem med då. Han har lärt sig nu men det tog nog 10-15 år :cautious: Margarin är inte människoföda :yuck:
 
Senast ändrad:
Ja, så är det. Men det jag menade var att generellt säger vi (i alla fall min familj/de jag pratar med) smör till sånt man har på smörgåsen och margarin till sånt man bakar med, medan släktingarna säger tvärt om.

Vi har också smör till bakning, men inte samma smör som vi har på smörgåsen och det kallar vi antingen margarin eller "smör till bakning" (oftast det första för att det är kortare att säga) :)

Fast det är nog mer bland er än generellt, det är nog olika.

Min upplevelse är mer att de som tycker att margarin är något ätligt kallar även det för smör. Jag har aldrig hört någon säga margarin om en smörprodukt.

Är i Finland ganska regelbundet och har aldrig tänkt på att någon säger margarin åt smör På smörgåsen. Men de vi umgås mest med där driver iofs restaurang så kanske är mer korrekta än genomsnittet :p
 
Ja, så är det. Men det jag menade var att generellt säger vi (i alla fall min familj/de jag pratar med) smör till sånt man har på smörgåsen och margarin till sånt man bakar med, medan släktingarna säger tvärt om.

Vi har också smör till bakning, men inte samma smör som vi har på smörgåsen och det kallar vi antingen margarin eller "smör till bakning" (oftast det första för att det är kortare att säga) :)
Så säger vi åxå. Vet ingen som säger tvärtom.
 
Så säger vi åxå. Vet ingen som säger tvärtom.

Ni menar alltså att om ni köper smör, Dvs produkten som inte innehåller något annat än just smör, och har texten ”Smör” skrivet över hela paketet så kallar ni det margarin?

Men om ni köper Lätta som inte innehåller något smör över huvud taget och som inte heller påstår sig vara det DÅ kallar ni det smör?

But why? :D
 
Jag störde mig rejält på min partner med det där. Har jag skrivit smör på inköpslistan så menar jag just smör, inte lätta som han kom hem med då. Han har lärt sig nu men det tog nog 10-15 år :cautious: Margarin är inte människoföda :yuck:
Hos oss måste man skriva exakt vad man menar, annars kommer det hem det som står skrivet ;)
Vill man ha Bregott så måste man skriva Bregott, skriver man smör så kommer det hem smör osv...
 
Fast det är nog mer bland er än generellt, det är nog olika.

Min upplevelse är mer att de som tycker att margarin är något ätligt kallar även det för smör. Jag har aldrig hört någon säga margarin om en smörprodukt.

Är i Finland ganska regelbundet och har aldrig tänkt på att någon säger margarin åt smör På smörgåsen. Men de vi umgås mest med där driver iofs restaurang så kanske är mer korrekta än genomsnittet :p
När jag sa "generellt" menade jag typ jag/min familj/de jag pratar med. Inte generellt som hela sveriges befolkning. Fast det var lite oklart såg jag nu :p

Min släkt är ju lite konstig överlag, så det kanske förklarar saken 🤷🏽‍♀;)

Eller så är det som du säger, att man är mer noggrann med orden om man driver en restaurang. Eller så kanske det beror lite på vart i landet man är också (tyvärr kan jag inte säga vart i landet mina släktingar bor för jag har glömt namnet på stället :D) :)
 
Ni menar alltså att om ni köper smör, Dvs produkten som inte innehåller något annat än just smör, och har texten ”Smör” skrivet över hela paketet så kallar ni det margarin?

Men om ni köper Lätta som inte innehåller något smör över huvud taget och som inte heller påstår sig vara det DÅ kallar ni det smör?

But why? :D
För att det är praktiskt! Numer måste jag alltid fråga min sambo ”vilket smör?” om han ber mig hämta smöret, för både smörgåssmöret och steksmöret är ju smör. Sjukt jobbigt. 🙄
 
Ni menar alltså att om ni köper smör, Dvs produkten som inte innehåller något annat än just smör, och har texten ”Smör” skrivet över hela paketet så kallar ni det margarin?

Men om ni köper Lätta som inte innehåller något smör över huvud taget och som inte heller påstår sig vara det DÅ kallar ni det smör?

But why? :D
Vet faktiskt inte varför. Det har alltid varit så och alla jag känner säger så åxå. Men bakar jag med margarin så får det heta margarin. Annars är allt smör :D
 
Tillägg i smördebatten:
använd en och samma produkt till allt så löser det sig.

När jag pluggade nere i Sthlm och bodde i en bararack (ohyes, 4 realz*), vilken hade ett ytterst sparsamt ttilltaget kylskåp i ett av hörnen, lärde jag mig uppskatta lyxen av äkta smör på maratonätna Wasa Husman. Levde på hårdbrö och pannkaka under den tiden. Gemensam nämnare: SMÖR.


* Campus Solna i Huvudsta. Studentboende i 72 baracker på en blockad påfart till Frösundaladen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 693
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 028
Senast: Voeux
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 552
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 792
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp