Bukefalos 28 år!

Stora smörslaget på Bukefalos (utbruten från Saker som ni fattade sjukt sent)

Bregott på mackan och Bregott till stekningen. Kallar både Bregott och smör för smör. (Vilket är ett jättelustigt ord måste jag säga. Som mjölk.)
 
Och jag som tänkte föreslå att bryta ut detta, och döpa tråden till "Saker som ni inte fattar alls".

Smör är just smör och ingenting annat än smör.
Smör går utmärkt att bre på smörgås - även mjukt franskbröd - eftersom en öppnad förpackning förvaras i rumstemperatur. Så gjorde man förr, innan kylskåpet var uppfunnet - så funkar det även idag.

Bregott kan närmast beskrivas som en smör-wannabe.
Det funkar att ha på smörgås, om det inte finns smör att tillgå. Men det gör inte Bregott till smör, trots att det innehåller smör. Förutom rapsolja, innehåller Bregott vatten - faktiskt mer vatten än smör, om man har valt Bregott Mellan. (det ser man tydligt om man brer Bregott Mellan på knäckebröd.)
Människor som köper Bregott köper också vatten med det högsta literpriset i landet.

Margarin är inte smör. På precis samma sätt som Oatlys mjölkersättning inte är mjölk.

Lätta klassas inte ens som födoämne, med sin palmoljeblandning.
Efter att TV-licensen hamnat på skattsedeln, åker före detta TV-licens-tjänstemän runt i landet och lägger sniglar på ögonen åt människor som köpt Lätta.
 
Använder enbart smör till allt numera. Eller nej, kan använda olivolja till vissa saker också ibland.

"Köp smör" betyder att köpa smör. Inget margarinpålägg eller bregott, flora, whatever är smör.
 
Senast ändrad:
Det här är verkligen världens konstigaste diskussion! Margarin är margarin (blä), smör är smör, bregott är bregott; med det lilla undantaget att det i vårt hushåll är underförstått att "köp smör" kan betyda "köp bregott", om vi inte specifikt har diskuterat/planerat bakning, pannkakor eller våfflor: då betyder "köp smör" just "köp smör" :p
 
Ja, så är det. Men det jag menade var att generellt säger vi (i alla fall min familj/de jag pratar med) smör till sånt man har på smörgåsen och margarin till sånt man bakar med, medan släktingarna säger tvärt om.

Vi har också smör till bakning, men inte samma smör som vi har på smörgåsen och det kallar vi antingen margarin eller "smör till bakning" (oftast det första för att det är kortare att säga) :)
I min familj säger vi margarin till margarin och smör till smör... I och för sig tror gag aldrig vi hade smör hemma när jag var liten, det var margarin för hela slanten - det är först långt senare jag klassat margarin som otjänlig som människoföda.
 
Tillägg i smördebatten:
använd en och samma produkt till allt så löser det sig.

När jag pluggade nere i Sthlm och bodde i en bararack (ohyes, 4 realz*), vilken hade ett ytterst sparsamt ttilltaget kylskåp i ett av hörnen, lärde jag mig uppskatta lyxen av äkta smör på maratonätna Wasa Husman. Levde på hårdbrö och pannkaka under den tiden. Gemensam nämnare: SMÖR.


* Campus Solna i Huvudsta. Studentboende i 72 baracker på en blockad påfart till Frösundaladen.

Det är gott men alldeles för hårt för att kunna bre på en macka direkt när man tagit ut det från kylen.
 
Och jag som tänkte föreslå att bryta ut detta, och döpa tråden till "Saker som ni inte fattar alls".

Smör är just smör och ingenting annat än smör.
Smör går utmärkt att bre på smörgås - även mjukt franskbröd - eftersom en öppnad förpackning förvaras i rumstemperatur. Så gjorde man förr, innan kylskåpet var uppfunnet - så funkar det även idag.

Bregott kan närmast beskrivas som en smör-wannabe.
Det funkar att ha på smörgås, om det inte finns smör att tillgå. Men det gör inte Bregott till smör, trots att det innehåller smör. Förutom rapsolja, innehåller Bregott vatten - faktiskt mer vatten än smör, om man har valt Bregott Mellan. (det ser man tydligt om man brer Bregott Mellan på knäckebröd.)
Människor som köper Bregott köper också vatten med det högsta literpriset i landet.

Margarin är inte smör. På precis samma sätt som Oatlys mjölkersättning inte är mjölk.

Lätta klassas inte ens som födoämne, med sin palmoljeblandning.
Efter att TV-licensen hamnat på skattsedeln, åker före detta TV-licens-tjänstemän runt i landet och lägger sniglar på ögonen åt människor som köpt Lätta.
Nej, smör kan inte förvaras i rumstemperatur för den som gjorde det levde för nära Skutskär (och hen var nos-döv för just den lukten)
 
Angående sånt där oätligt smörsubstitut i form av margarin.
Jag har släktingar som bor utomlands, europa, som när jag var liten köpte med sig Lätt & Lagom varje gång de besökte Sverige. Jag begriper inte varför man vill ta med sig den äckliga produkten hem med flyget.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 872
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 119
Senast: Voeux
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 625
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 900
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp