Stora surdegstråden

Pinus

Trådstartare
Saknar en ren surdegstråd här, så jag tänkte att jag startar en!

Jag är själv ganska ny på surdeg och experimenterar mig fram med min rågsurdegsgrund. Det är SÅ roligt ju?! Posta gärna allt möjligt! Favoritrecept, tips och trix och hur ni gör.

Idag har jag bakat Martins dinkelbröd:

http://paindemartin.blogspot.com/2009/10/det-godaste-ta-mig-tusan.html?m=1

Såhär fint (och dessutom sjukt gott!) blev det:
 

Bifogade filer

  • IMG_20221211_194957.jpg
    IMG_20221211_194957.jpg
    307,1 KB · Visningar: 42
20221212_114652.jpg


Jag försöker baka surdegsbröd, det har gått helt okej och riktigt dåligt. Tyvärr lider jag av recept-resistans och kan helt enkelt inte låta bli att höfta :o Nu har jag ett försök med frallor på gång, jäser i låda som synes på golvvärmen. Kommer skippa att kalljäsa, har låtit vätskan och mjölet stå (autolys) i en timme innan starten åkte i. Blir det bra återkommer jag med ungefärligt recept!
 
Visa bifogad fil 107735

Jag försöker baka surdegsbröd, det har gått helt okej och riktigt dåligt. Tyvärr lider jag av recept-resistans och kan helt enkelt inte låta bli att höfta :o Nu har jag ett försök med frallor på gång, jäser i låda som synes på golvvärmen. Kommer skippa att kalljäsa, har låtit vätskan och mjölet stå (autolys) i en timme innan starten åkte i. Blir det bra återkommer jag med ungefärligt recept!
Kul att våga höfta lite ändå ju! Jag är helt tvärtom, måste följa recepten slaviskt 😬
 
Jag kommer hänga i kulisserna här i tråden. Älskar surdegsbak, men är inte jätterutinerad. Haft sjukt bra flyt och bara fått fantastiska bröd. Jag har utgått från ett väldigt basic knådfritt nattjäst recept men anpassat lite för jag bodde med kvarn och vi malde eget mjöl (både vete och korn). Nu har jag en sjukdom som blir värre av bl.a. bröd så jag skippar (för även om jag försöker låtsas att groddade, fermenterade solrosfrön mixade med ägg och ugnsbakade blir ”bröd” så spelar det helt enkelt inte i samma liga även om fermenteringen är kul).
 
Har märkt med mina surdegar att jag måste ha degen fastare än vad jag har med "vanliga" bröddegar. Det är precis som om degen blir blötare under alla de timmar den sedan står och jäser.
 
Bakat två bröd i veckan! Ett från Jan Hedhs bok Bröd (Pain de Campagne traditionelle) och sen Pain de Martins dinkelbröd. Martins blev bäst!

Älskar långsamheten i surdegsbröden - lite som odling tänkte jag igår. Det måste liksom få ta tid.

IMG_20230106_191258.jpg
 
Men alltså hur svårt kan det vara att starta en surdeg? Det luktar unket, och ger man det några dagar blir det mögligt. Har provat tre olika mjölpåsar, så borde inte vara mjölet. Tänkte att det var för kallt, så provade att sätta burken i ugnen med lampan på. Blev varmt och gott, med den enda effekten att det började lukta unket snabbare. Vad gör jag för fel? :arghh:
 
Jag vill vara med på surdegstråd! Bakar oftast i gjutjärnsgryta men håller på att träna på frallor. Har lite svårt att få balansen mellan att de ska bli färdiga i mitten innan de ser ut som kolbitar på utsidan… Har en känsla av att de får en skorpa så snabbt att de inte riktigt hinner fluffa upp sig först?
810AB832-7B02-4F90-8755-7F0DC7B1E2C9.jpeg
 
Men alltså hur svårt kan det vara att starta en surdeg? Det luktar unket, och ger man det några dagar blir det mögligt. Har provat tre olika mjölpåsar, så borde inte vara mjölet. Tänkte att det var för kallt, så provade att sätta burken i ugnen med lampan på. Blev varmt och gott, med den enda effekten att det började lukta unket snabbare. Vad gör jag för fel? :arghh:
Fråga @athena_arabians . Hon är expert :) ! Jag fick surdeg från henne för 2-3 år sedan och den funkar fortfarande fin-fint. Växer och frodas :D !
 
Men alltså hur svårt kan det vara att starta en surdeg? Det luktar unket, och ger man det några dagar blir det mögligt. Har provat tre olika mjölpåsar, så borde inte vara mjölet. Tänkte att det var för kallt, så provade att sätta burken i ugnen med lampan på. Blev varmt och gott, med den enda effekten att det började lukta unket snabbare. Vad gör jag för fel? :arghh:

Hmm... Jag hade testat med en absolut ren glasburk, sköljt den med lite äppelcidervinäger och ställt den över ett element. Vad har du för mjöl? Råg eller vete? Råg är lättare att gå igång och jag använde lite av den när jag drog igång vetesuren.

Absolut bäst är också stenmalet mjöl, det har inte blivit upphettat så alla enzymer etc finns kvar.

När jag drog igång min grundsur (som fortfarande lever) var jag i vårt fältkontor vars kök var enormt varmt så den stod på köksbänken bredvid spisen.
 
Jag vill vara med på surdegstråd! Bakar oftast i gjutjärnsgryta men håller på att träna på frallor. Har lite svårt att få balansen mellan att de ska bli färdiga i mitten innan de ser ut som kolbitar på utsidan… Har en känsla av att de får en skorpa så snabbt att de inte riktigt hinner fluffa upp sig först? Visa bifogad fil 110127

Ser finfint ut! :up:

Har du testat att grädda med en baksten? Jag köpte en pizzasten som jag använder när jag gräddar bröd och tycker det blev mycket bättre.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 933
Senast: mackan
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 157
Senast: Milosari
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp