Störiga saker vi stör oss på, del 44

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Caoimhe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 010
  • Visningar Visningar 91 474

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
OM du kan välja eller inte beror till viss del på vilket synfel du har. Men glasen HAR olika priser beroende på en hel del faktorer, du kan alltså inte säga att de olika kostnader folk får för progressiva glasögon beror på enbart bågen eftersom alla inte har samma synfel och därför inte använder samma glas.

Faktorer kan vara typ av slipning, typ av glas, tjocklek på glas, ev. toning av glas, antireflexbehandling etc. Även om optikern använder en glasleverantör så har den leverantören garanterat flera olika glas.
Ja, självklart kan man välja till antireflexbehandling, toning etc. Men om jag vill ha helt vanliga progressiva glas utan några sådana tillval, så finns det alltså glas av olika kvalitet att välja på? Det visste inte jag. Ingen optiker har sagt det till mig. 😅

Ja, självklart kan man välja till antireflexbehandling, toning etc. Men om jag vill ha helt vanliga progressiva glas utan några sådana tillval, så finns det alltså glas av olika kvalitet att välja på? Det visste inte jag. Ingen optiker har sagt det till mig. 😅
Det beror som sagt på synfelet och förmodligen vilken optiker du använder. Skulle gissa att optikerkedjorna kör med ett par standardglas från sin leverantör och därför inte frågar. (Indirekt blir det ju ingen valmöjlighet i så fall utan de väljer glas utefter ditt synfel vilket genererar olika priser för kunderna).

Poängen är att det inte enbart är bågen som varierar i pris utan även glasen. 🥸

Det beror som sagt på synfelet och förmodligen vilken optiker du använder. Skulle gissa att optikerkedjorna kör med ett par standardglas från sin leverantör och därför inte frågar. (Indirekt blir det ju ingen valmöjlighet i så fall utan de väljer glas utefter ditt synfel vilket genererar olika priser för kunderna).

Poängen är att det inte enbart är bågen som varierar i pris utan även glasen. 🥸
Ok, tror att jag förstår då. Så alltså, med mitt specifika synfel så finns det olika kvalitet på glas att få? Det är alltså bara så att min optiker inte erbjuder det?

Varför det alltid blir klumpar kvar när jag skakat proteinshaken (sån där måltidsersättning /VLCD)
Så sjukt äckligt

Det är så jag brukar göra med antingen salva eller olja, men jag Kan verkligen inte låta bli att snyta mig nästan direkt efteråt, alltså blir det ofta värre ju mer jag duttar. En något fetare salva just innan läggdags kan fungera lite bättre ibland om jag lyckas somna. :)
Funderar om om regelbundna ångbad kan vara en idé... alltså andas in över en balja eller kopp.
Hela andningsapparaten torkade ut på nätterna. Så illa att jag vaknade av det.

Ställde en hink med vatten nära elementet i sovrummet. Det blev påtagligt bättre. Och vattnet i hinken behöver fyllas på, så det gör bevisligen nytta,

Ok, tror att jag förstår då. Så alltså, med mitt specifika synfel så finns det olika kvalitet på glas att få? Det är alltså bara så att min optiker inte erbjuder det?
Olika glas- och plastmaterial har olika brytningsindex, så beroende på material kan man göra olika tunna glas. de är också olika hårda - repar mer eller mindre lätt och är olika svåra att bearbeta

Hittade foldern jag fick från Specsavers:
IMG_9107.webp

Att stänga ett boende är ingen liten apparat. Vad grundar de detta på? Vanskötsel löser man med personalbyte. Olämpliga lokaler, eller vad?
Olämpliga lokaler ja. Det är mest trånga korridorer och jag håller med om att det inte är någon höjdare för de boende, det är trångt och jävligt. Det har de vetat i över 20 år utan att nånting har gjorts åt saken.
De boende påstås inte ha någon uteplats heller enligt den politiker som varit på besök. Hen var tvungen att passera uteplatsen för att öht ta sig in... :grin:
Hen påstår även att de boende mådde bättre när de pga vattenläcka flyttats tillfälligt till ett nedlagt äldreboende i en grannkommun pga att de hade bättre möbler där... Det boendet var tomt innan, de "bättre möblerna" hade de med sig från sitt ordinarie boende. Däremot var det rymligare lokaler och färre boende då.

Hela grejen är så vansinnig. Jag står till fullo bakom att man slår igen och flyttar till bättre, det borde ha gjorts före millennieskiftet, men man kan ju sköta det hela hundra gånger bättre utan ansträngning liksom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat