Störiga saker vi stör oss på, del 45

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 93 871

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du tycks ha lite problem att ta till dig information. Jag har varit tydlig från början med att det egentligen inte är ett fel att ställa sig på en numrerad plats.
Dock, besökaren kan omöjligt veta det. Dessutom spelar det ingen roll kring bedömningen att personen är en idiot.
Det är enbart en idiot som ställer sig på en numrerad plats när det finns mängder av onumrerade platser.

Bonusbarn har samma system, jag ställer mig glatt på ”någons” plats eftersom man får det. Var bonusen som informerade mig om att det är okej, så varför ska jag leta runt när det finns platser även om Åke/Gun-Britt brukar stå där?

Återigen, att det på 14 år har hänt kanske 3-4 gånger att någon har stått på "min" plats är alltså ett skäl till att det inte borde vara så. Det verkar inte riktigt rimligt.
Dessutom, för mig är det fullkomligt obegripligt att ta en numrerad plats när det klart och tydligt finns onumrerade platser. Många sådana dessutom. Det skulle aldrig falla mig in att göra så, just eftersom det är helt orimligt.

Och ni är ju ett antal boende så om det hänt dig 3-4 gånger, så har fenomenet "någon utomstående står på någon boendes plats" hänt fler gånger än så totalt.

Jag hade också blivit en smula irriterad över att någon tar min vanliga plats och jag behövt ta en annan plats, men jag hade inte kallat personen dum i huvudet - det är det som är en otrevlig attityd. Och att ens fundera över att straffa någon genom att parkera in hen, för något som inte ens är felaktigt gjort...det om något är en överreaktion.

Och ni är ju ett antal boende så om det hänt dig 3-4 gånger, så har fenomenet "någon utomstående står på någon boendes plats" hänt fler gånger än så totalt.

Jag hade också blivit en smula irriterad över att någon tar min vanliga plats och jag behövt ta en annan plats, men jag hade inte kallat personen dum i huvudet - det är det som är en otrevlig attityd. Och att ens fundera över att straffa någon genom att parkera in hen, för något som inte ens är felaktigt gjort...det om något är en överreaktion.

Det har alltså hänt 3-4 gånger på 14 år. Det är alltså i snitt en gång vart fjärde år. Då är det uppenbarligen inte ett vanligt bekymmer, ens om det händer lika ofta för alla som bor här.
Jag står för övrigt fast vid min åsikt, den som tar en numrerad plats när det finns massor av onumrerade platser är dum i huvudet. Det finns nämligen ingen anledning att göra det.

Det har alltså hänt 3-4 gånger på 14 år. Det är alltså i snitt en gång vart fjärde år. Då är det uppenbarligen inte ett vanligt bekymmer, ens om det händer lika ofta för alla som bor här.
Jag står för övrigt fast vid min åsikt, den som tar en numrerad plats när det finns massor av onumrerade platser är dum i huvudet. Det finns nämligen ingen anledning att göra det.

Ja, det är inte olagligt att vara otrevlig så självklart får du hålla fast vid det om du vill. I mina ögon är det mer ologiskt att göra sån stor grej av detta, men ändå inte göra något åt det så att det blir som ni vill ha det, utan förvänta er att andra människor ska hitta på era egenpåhittade regler.

Ja, det är inte olagligt att vara otrevlig så självklart får du hålla fast vid det om du vill. I mina ögon är det mer ologiskt att göra sån stor grej av detta, men ändå inte göra något åt det så att det blir som ni vill ha det, utan förvänta er att andra människor ska hitta på era egenpåhittade regler.

Att skriva ett inlägg i en störningstråd är alltså att vara otrevlig och göra en stor grej av det? Käre tid, då har ribban verkligen lagts lågt. Då bör väl iofs hela störningstråden tas bort.
Min gissning är att kommunen inte är så sugen på att sälja marken.
Att inse att en nummerskylt på en parkeringsplats kan tänkas betyda något är inte särskilt mycket begärt. Eller ja, uppenbarligen är det ju för vissa det. Men så länge det handlar om något tillfälle vart fjärde år så är det lätt värt det.

Jag tycker inte det var en särskilt stor grej förrän det började göras till en stor grej här. Jag hade också blivit störd om någon stod på "min" plats och absolut kunnat skriva om det i tråden! Hade lätt kunnat bli tvärsöver om folk börjat ifrågasätta det också. :angel:

Att skriva ett inlägg i en störningstråd är alltså att vara otrevlig och göra en stor grej av det? Käre tid, då har ribban verkligen lagts lågt. Då bör väl iofs hela störningstråden tas bort.
Min gissning är att kommunen inte är så sugen på att sälja marken.
Att inse att en nummerskylt på en parkeringsplats kan tänkas betyda något är inte särskilt mycket begärt. Eller ja, uppenbarligen är det ju för vissa det. Men så länge det handlar om något tillfälle vart fjärde år så är det lätt värt det.

Men skrev du inte tidigare att skylten inte har någon formell betydelse?

Om ni vill ha egen nyttjanderätt till kommunala parkeringar är det väl rimligt att ni hyr dem av kommunen? Det är inte ovanligt att boenden har tyckanden om sitt nyttjande av kommunens parkeringar, men det gör det inte mer rätt för det.

Det som rör till det hela är att det av någon anledning satts upp skyltar som inte betyder något, och antingen kan ni ju ta ner dem eller försöka ändra så att det blir som ni vill ha det. Vem har satt upp skyltarna från första början?

Som jag skrev så förstår jag irritationen över att du inte kunde parkera där du ville, men inte att du kallar den som parkerat enligt reglerna för otrevligheter och övervägde att straffa hen för brottet mot din regel.

Men skrev du inte tidigare att skylten inte har någon formell betydelse?

Om ni vill ha egen nyttjanderätt till kommunala parkeringar är det väl rimligt att ni hyr dem av kommunen? Det är inte ovanligt att boenden har tyckanden om sitt nyttjande av kommunens parkeringar, men det gör det inte mer rätt för det.

Det som rör till det hela är att det av någon anledning satts upp skyltar som inte betyder något, och antingen kan ni ju ta ner dem eller försöka ändra så att det blir som ni vill ha det. Vem har satt upp skyltarna från första början?

Som jag skrev så förstår jag irritationen över att du inte kunde parkera där du ville, men inte att du kallar den som parkerat enligt reglerna för otrevligheter och övervägde att straffa hen för brottet mot din regel.

@Mineur Jag såg vad du skrev men vill bemöta detta i ett sista inlägg.

Jag vet att det rent juridiskt inte är möjligt för mig att be kommunens säkerhetsbolag att sätta en bot på bilen. Det skrev jag också tydligt från början. Det förändrar inte att det är sjukt störigt och faktiskt puckat att stå på en parkering med ett tydligt nummer.
Skyltarna har suttit där så länge jag bott där. Huset köptes för drygt 14 år sedan. Så det är uppenbarligen väldigt länge sen skyltarna sattes upp. Mest troligt är det i de drygt 30 husen ingen som numera vet vem som från början satte upp alla nummerskyltar.
Men du får tycka att det är rimligt och rätt att istället för att stå på en omarkerad plats så ställer man sin bil, fult och snett parkerad dessutom, på en numrerad plats. Jag tycker inte att det är rimligt. Inte på en enda fläck.

Funderar på att beställa en taklampa till vardagsrummet. Om jag köper den från tillverkaren så kan den levereras till ombud. Om jag köper den från en annan sida, där jag har en rabattkod som innebär ca 4000:- rabatt (!), så går det bara att välja hemleverans med hänvisning till att paketet är för stort. Tillägger att båda sidorna anlitar samma fraktbolag (förutom att hemleveransen görs av ett annat bolag än när det skickas till ombud). Amen vad faaaaaen! Jag har ett jobb att sköta ffs (och pendlar) ! :arghh::arghh::arghh:

Funderar på att beställa en taklampa till vardagsrummet. Om jag köper den från tillverkaren så kan den levereras till ombud. Om jag köper den från en annan sida, där jag har en rabattkod som innebär ca 4000:- rabatt (!), så går det bara att välja hemleverans med hänvisning till att paketet är för stort. Tillägger att båda sidorna anlitar samma fraktbolag (förutom att hemleveransen görs av ett annat bolag än när det skickas till ombud). Amen vad faaaaaen! Jag har ett jobb att sköta ffs (och pendlar) ! :arghh::arghh::arghh:

Iofs vill jag inte att de chansar heller - hade ju ett helvete att få min tavla levererad till ombud (frakten köptes till ombud men sen körde det ihop sig på vägen...). Men ÄNDÅ! :arghh:

Måste gå på lägenhetsvisning för att kunna få en lägenhet, den är mitt på dagen en vardag :mad: då jobbar jag :down:
Sen är det hur jag ska kunna bevisa inkomst, A-kassa är okej som inkomst. Men just nu jobbar jag, men vid tillträdet har jag bara tre veckor kvar. Så borde egentligen ringa dem och kolla hur det funkar.

Tanken med lägenhet är att få billigare månadskostnad, den kostar nästan hälften av nuvarande hyra.

Sen är det hur jag ska kunna bevisa inkomst, A-kassa är okej som inkomst. Men just nu jobbar jag, men vid tillträdet har jag bara tre veckor kvar. Så borde egentligen ringa dem och kolla hur det funkar.

Tanken med lägenhet är att få billigare månadskostnad, den kostar nästan hälften av nuvarande hyra.
Skicka in det du tjänar idag, hur det ser ut vid tillträdet är en annan sak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur