Min cykel är sönder... IGEN.
Efter att ha haft det lite stressigt på jobbet och i privatlivet med en massa veterinärbesök för ena katten den här månaden, så tänkte jag skämma bort mig själv lite och ta lite nya hål i öronen. Bokade tid i en studio på andra sidan stan som hade söndagsöppet, hoppar på cykeln och är redo för en 30-minuters cykelresa. När jag har ett par minuter kvar så rasslar det till och det går inte längre att trampa på pedalerna. Jag ser att resåren som följde med cykeln som man kunde använda istället för pakethållaren har gått sönder och har snurrat in sig i bakhjulet runt navet. Efter mycket om och men så lyckas jag äntligen vira loss resåren och kan frigöra däcket. Hoppar på cykeln, cyklar i typ två minuter innan allt brakar ihop igen och pedalerna inte tar överhuvudtaget. Jahaja. Promenerar med cykeln sista fem minuterna till Emporia. Ena handen är helt kladdig med cykelolja.
Ringer en butik som har cykelverkstad, frågar om de kan hjälpa mig. Får veta att verkstaden är stängd idag, men kanske någon av grabbarna ändå hinner hjälpa mig om det är något litet och om de har tid. Jag tar mig upp till tredje våningen, frågar om de har tid. En anställd säger att de kan kika, och är det inget de kan lösa så kan de ta in cykeln så kan ordinarie verkstadsnisse kika på det när de är tillbaka. Jag tar mig ner tre våningar, hämtar cykeln, åker upp med den tre våningar bara för att mötas av en annan anställd som nu säger att de kan inte kolla på den och kan inte heller ta in den då de inte tar emot nya kunder just nu. !?!?!?!!?! Dude.
Efter att mina piercingar var fixade så fick jag ta med mig cykeln på tåget in till centrala stan. Hade kollat upp en verkstad som skulle vara öppen till klockan 18. Promenerar tio minuter bara för att mötas av en extremt söndagsstängd verkstad.

Googlar runt lite mer, hittar en verkstad 15 minuter bort I MOTSATT RIKTNING som har öppet. Den här gången ringer jag och frågar om de har tid för mig. Promenerar dit. De kikar på cykeln och kan konstatera att navet är trasigt. Kostar minst 1 500 kronor att laga, så de rekommenderar mig att gå till märkesverkstaden först för att se om det går på garantin (väldigt snällt av dem

). Märkesverkstaden har stängt.
Jag kan inte lämna cykeln i stan, för då kommer den bli stulen. Får därför promenera hem i FEMTIO MINUTER med cykeln. Pratar med mamma i telefon, hon frågar om jag i alla fall kan hoppa på cykeln i nedförsbackarna hem. Bra idé, men det är bara uppförsbackar hem.
Nu är jag hemma med cykeln. Vet inte hur jag ska lösa det hela eftersom jag pendlar till grannstaden och inte kommer hem förrän tidigast kl. 17.00. Sedan behöver jag promenera med cykeln till verkstaden. Det är en timmes promenad. Kanske hinner jag en hemarbetsdag. Kanske får jag vänta till på lördag med att lämna in den. Då blir det kollektivtrafik hela veckan.
Jag älskar min cykel, men nu har det varit mycket trubbel det senaste halvåret. Och min lugna söndag som bara skulle ha en liten kort utflykt på en timme eller två blev en stressig pissdag.
Tack för att ni har lyssnat på min klagosång.