Storlek balring/foderring?

Bukefalos 30 år!

Shixle

Trådstartare
Känner att det är dags att i år investera i en "riktig" ballösning, istf för det hemmabygge jag har idag, som egentligen va redo att skrotas i förrfjol.. ju mindre precisionsjobb med traktorn ju bättre..

Så har siktet inställt på den från profarma, då den görs i grannbyn, så borde ju slippa fraktavgift 😅
Dock så känns 80cm lite i lägsta laget, med det ska ju va den högre så..

Men blir inte klok på dethär med hur stor diametern ska va 🤔
Dom säger lägg till 30cm på balen, så då mina balar mätte 130cm (125cm hög) nu så borde jag ju ta 160cm. Men det känns ju typ stort? Kollar man på bilderna så sitter de ju typ tight mot ju? Men 140 kanske blir för tight?

Ska även shoppa nät som går lätt på, istf den handknutna modellen jag gjorde, som iofs funkar bra, men är less. Ska va enkelt 🙈

Tanken är att ställa balen på pall, och sen antingen dra på nät å fästa i pallen lr på nått sätt fästa nätet i ringen så det bara ät att lobba över den. Och då även kunna flytta runt den lite i hagen så inte balen hamnar längre å längre ner 😅

Erfarenheter? Nån som har bilder på hur ni gjort? Kommer 80cm funka för 2 pållar på typ 160 som kommer va broddade 🙈

Jag har också Profarmas, min är 180 cm x 80 cm. Jag tycker det är bra att ha en ring som är ordentligt mycket större diameter än balen, även med nät ramlar det ner hö och då har den större chans att hamna i ringen än utanför.
Dessutom vet man inte vad man vill ha den till framöver, ifjol gick mina på fri tillgång på halm istället för hö, och halmbalen fyllde ut ringen.

Förstår inte vad du menar med att flytta runt i hagen så balen inte hamnar längre o längre ner? Balen krymper ihop eftersom, men hästarna når att äta tills det är nästan slut.

Jag har haft Laxens nät, en sån som man trär på balen och drar ihop o stänger. Skulle inte våga på någonting som sitter fast i ringen med någon hemgjord anordning.

Jag har också Profarmas, min är 180 cm x 80 cm. Jag tycker det är bra att ha en ring som är ordentligt mycket större diameter än balen, även med nät ramlar det ner hö och då har den större chans att hamna i ringen än utanför.
Dessutom vet man inte vad man vill ha den till framöver, ifjol gick mina på fri tillgång på halm istället för hö, och halmbalen fyllde ut ringen.

Förstår inte vad du menar med att flytta runt i hagen så balen inte hamnar längre o längre ner? Balen krymper ihop eftersom, men hästarna når att äta tills det är nästan slut.

Jag har haft Laxens nät, en sån som man trär på balen och drar ihop o stänger. Skulle inte våga på någonting som sitter fast i ringen med någon hemgjord anordning.
Blir nog att jag kör på 160, den hade dom då hemma i lager. Och nät 160cm i diameter å höjd. Då ska det fasen va plats i, iaf jämfört med tidigare år (hade den från GG, fick dra med typ hävstång för att få det 3/4 neröver balen...)

Bor på västerbottenskusten, så blir rejält med snö. Så med våra fasta lådor så hamnar tillslut botten typ 40cm lägre än där hästarna står. Och det blir poop mountain där dom hänger. Så tänker att om man kan flytta mellan typ 3 olika ställen så trampar dom dels upp mer av hagen ist för en gång, osså blire jämnare äthöjd hela vintern.

Får se hur jag fäster nätet. Kör jag på samma pall så blire att skruva ringar på den (sånna har jag sen tidigare) så bara hakar där.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka