Storlek/höjd på 05-fölen

lakrits

Trådstartare
Stor fölunge

Hur stora är era fölungar nu?

Min är född 21 april och mäter redan 120cm + över mkh.
Han var stor när han föddes, mätte honom inte då.
Skjuter de iväg i höjden den första tiden för att sedan ta det lite lugnare?
Jag är rädd att han växer för fort men det kanske är när de är åringar som man ska akta sig för att de växer fort?

Han har ganska kraftiga ben så det blir nog en stooooooooor häst när han är klar.
En sa runt 170 cm och en annan 160-165 cm men det återstår att se.

Mamman är 155 cm och pappan är 170 cm.



IM000205.jpg
 
Sv: Stor fölunge

Min kille är född 3 maj, vet ej hur stor han var då, kanske runt 90 cm. Det är en kallblodstravare med relativt små föräldrar, morsan är runt 145 cm och farsan är 153 cm.

Men för en vecka sedan (drygt 6 veckor gammal tror jag) var han iaf ganska prick 115 cm. Han SER grymt stor ut men det är nog mest för att han är rätt ordentligt biffig, rejäl i benstomme och rejäla muskler. Jag antar han kommer hamna runt 150-155 i slutänden.

De ska väl fördubbla sin vikt första månaden, hur mycket de ska växa på höjden vet jag inte. De kan ju skjuta iväg för mycket, iaf lite senare (3-4 mån?), så man får hålla koll.
 
Sv: Stor fölunge

Min fölis är född 27 april och var då 105cm idag mätaer han ca 124cm.
Har även kollat med ett vikt band för ca 2 veckor sedan då vägde han ca 120 kg.(1 1/2 mån) Vi gissade på ca 60 kg som nyfödd
Alla som sett honom tror att det kommer att bli en stor herre i framtiden!
 
Sv: Stor fölunge

Min första fölis för i år var 90 cm när hon föddes 6/5 är nu strax över 1 månad gammal 105cm. Hoppas att hon blir över 130 gärna 135 när hon blir klar, welshponny av cobtyp. mamman 147 och pappan 117
 
Sv: Stor fölunge

Det verkar som om att ett föl kan va precis hur stort/litet som helst när de kommer :)

Våra föl som föddes -98 var 85, 95 resp 105 cm ca...
Alla tre svenska halvblod. Den på 85 cm är idag ca 163 cm, den som va 105 är idag ca 167 cm... Så fast de skiljde 20 cm som föl är det inte många cm som skiljer som fullvuxen...
 
storlek på era föl?

Hur stora är era föl vid 2 månader? ni som har så gamla dvs. (skriv vilken ras)

min lille pojk är 122 cm i manken och 130 över baken (fyller snart 2 mån) han är korsning hbl/vbl travare.

vore kul o jämföra lite!
 
Sv: Storlek/höjd på 05-fölen

Min lilla gulleplutt (halvblod) var vid 10 veckors ålder 122 cm över manken och 129 cm över rumpan.
 
Sv: storlek på era föl?

måste bara be om ursäkt för mitt något konstiga svar, men jag skrev också en tråd om det här men tydligen var denna före så moderatorn la in min tråd som svar. letade verkligen innan jag skrev tråden om det fanns någon liknande.....
nåväl hoppas på fler svar!
 

Liknande trådar

Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 158
Senast: tuaphua
·
Avel Behöver lite hjälp i mina funderingar då jag inte blir klok på någonting. Jag har en 2-årig valack (född maj-09). Han är welsh...
Svar
2
· Visningar
1 563
Senast: A-K.Eng
·
Hästvård Jag har ett Ardennersto på tre år som jag inte trodde skulle växa så mycket mera på höjden då hon vuxit nåt otroligt under sommaren ...
Svar
3
· Visningar
3 593
Senast: Buck
·
Avel Självklart finns det en arvbarhet på storleken. Men tror ni att man kan avgöra storleken på avkomman genom att studera storleken på...
Svar
8
· Visningar
1 123
Senast: Cyllene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp