Hur länge växer en Ardenner?

Bonett

Trådstartare
Jag har ett Ardennersto på tre år som jag inte trodde skulle växa så mycket mera på höjden då hon vuxit nåt otroligt under sommaren , men nu ser det ut som hon är inne i en växtperiod igen .

Är det någon mer som har ardenner och vet hur länge dom egentligen växer på höjden?

Blir lite orolig med tanke på att mitt sto snart är 170 i mankhöjd !
Mamman och pappan är 160 och 165 cm.
 
Sv: Hur länge växer en Ardenner?

Jag har ingen större erfarenhet av Ardenners. Men jag skulle nog tro att din fröken kommer växa en del till. Hästar kan ju växa tills de är runt 5 år iaf. Mest växer de väl innan det, fram tom 4 års ålder ca. Men det är ju inte helt ovanligt att de växer längre än så.
Min 5-åring(halvblod) har växt flera cm i höjd i somras(och bredd).
Generellt brukar väl också fullblod vara snabbare än kallblod i att växa till sig och mogna mentalt.
Att hästarna växer sig större än sina föräldrar är inte heller helt ovanligt.
Jag vet flera som valt små hingstar till sina små ston som senare fått göra sig av med avkommorna då de själva upplevde dem som för stora då de växte "för mycket".
Mina tränare var med om motsatsen och har nu en korsning knabstrupper/Lusitano som är nära 180 hög. Mamma och pappa är båda strax under 160. Han är dock väldigt arbetsvillig och rar. Så det blev en bra häst åt manliga tränaren. Jag var tillfrågad som spekulant. Men kände att det var lite att köpa på sig problem med att hitta utrustning etc till den. När han var 3-4 år och skulle börja ridas in var han för bred för alla deras sadlar, olika märken i x-vid. Man kan ju bara tänka sig hur han skulle bli som fullvuxen/musklad.:crazy::p
 
Sv: Hur länge växer en Ardenner?

Höjden, mellan 4-5år och sen bredden till dom är ca 6år. :)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 183
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp