Föräldrarnas storlek kontra fölets?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet.
Har hört att det är stoets storlek som påverkar fölets mest, men är det verkligen sant? Och om hingsten är stor men mamman liten, kan fölet ändå bli stort när det växt klart? Och kan två större föräldrar få ett föl som sedan blir litet?

Bara för att ta några tydliga exempel. Hur stora skulle ni säga att dessa avkommor borde bli som vuxna?

A: Pappan Tinker, (troligtvis) kring 155 cm. Mamman korsning Connemara/Welsh Mountain, 136 cm.
B: Båda föräldrarna SWB. Pappan 163 cm, mamman 158 cm, morfar 164 cm, mormorsfar 162 cm.
C: Också SWB. Pappan 169 cm, mamman 164, morfar 162 cm, mormorsfar 162 cm (f.ö. samma mormorsfar som ovan ser jag nu).
D: Båda föräldrarna tyska halvblod "av den gamla modellen". 160-165 cm. Samma storleksspann bakom sig.
E: Pappan Shettis, ca. 100 cm. Mamman Welshponny, 132 cm.

Rent logiskt/genetiskt tycker jag de borde vara typ följande (vad de verkligen är, är en annan femma :angel:):
A: D-ponny. Kan bli både mindre och större D, men troligtvis inte större än D pga. den lilla mamman.
B: +/- 160 cm.
C: +/- 165 cm.
D: 160-165 cm.
E: Liten B-ponny runt 120 cm?
 
Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet.
Har hört att det är stoets storlek som påverkar fölets mest, men är det verkligen sant? Och om hingsten är stor men mamman liten, kan fölet ändå bli stort när det växt klart? Och kan två större föräldrar få ett föl som sedan blir litet?

Bara för att ta några tydliga exempel. Hur stora skulle ni säga att dessa avkommor borde bli som vuxna?

A: Pappan Tinker, (troligtvis) kring 155 cm. Mamman korsning Connemara/Welsh Mountain, 136 cm.
B: Båda föräldrarna SWB. Pappan 163 cm, mamman 158 cm, morfar 164 cm, mormorsfar 162 cm.
C: Också SWB. Pappan 169 cm, mamman 164, morfar 162 cm, mormorsfar 162 cm (f.ö. samma mormorsfar som ovan ser jag nu).
D: Båda föräldrarna tyska halvblod "av den gamla modellen". 160-165 cm. Samma storleksspann bakom sig.
E: Pappan Shettis, ca. 100 cm. Mamman Welshponny, 132 cm.

Rent logiskt/genetiskt tycker jag de borde vara typ följande (vad de verkligen är, är en annan femma :angel:):
A: D-ponny. Kan bli både mindre och större D, men troligtvis inte större än D pga. den lilla mamman.
B: +/- 160 cm.
C: +/- 165 cm.
D: 160-165 cm.
E: Liten B-ponny runt 120 cm?

Min hästs föräldrar är 167 och 168, min är drygt 175. Och sent kastrerad. Han såldes pga att han blev för stor för uppfödaren, hon hade inte väntat att få en så stor häst.
 
Har haft en som var e. B-ponny u. Varmblodsmamma (160-ish), den blev 150. Min nuvarande är e. 160-ish u. B-ponny, den blir med största säkerhet c-ponny. Så med mitt klena underlag stämmer tesen att modern påverkar storleken mest.
 
Jag har fött upp två helsyskon som blev ca 168 respektive ca 163 cm. Båda föräldrarna 165 cm, men hingsten har - 2.1 i mankhöjdsblup så det var kanske förväntat med den lilla men inte med den större.

Mitt stos mamma var 169 cm och hennes helsyster var 162 cm. Där vet jag bara att deras pappa var 164 cm.
 
Min Cilla var u ett NF sto, C-ponny och e en xx på 152 cm vet inget mer bakom där, hon blev 151 cm.

Simba u Cilla ovan och e Camilla flamingo z swb som var 172 om jag inte minns helt fel, Simba är 160 cm
 
Intressant att det kan skilja såpass mycket! :up:
Trodde det bara var de 5 exemplen jag listade ovan som skiljde sig så mycket från sina föräldrar. Men det var visst vanligare än jag trodde! :D
Kan också tillägga att de 5 exempelhästarna i mitt första inlägg har följande mankhöjder:
A: 162 cm.
B: 152 cm.
C: 186 cm.
D: 144 cm.
E: 137 cm.
 
Spinoff...

När kan man med säkerhet säga att hästen blir x cm som färdigvuxen (+/- några cm)?

Inom fjordhäst tycker jag så ofta att det står tvärsäkert om storlek i annonserna på föl, men när är en mer rimlig ålder egentligen?
 
Spinoff...

När kan man med säkerhet säga att hästen blir x cm som färdigvuxen (+/- några cm)?

Inom fjordhäst tycker jag så ofta att det står tvärsäkert om storlek i annonserna på föl, men när är en mer rimlig ålder egentligen?

Jag har hört kring 5-6 år för halvblod och 7-9 år på ponny.
 
Spinoff...

När kan man med säkerhet säga att hästen blir x cm som färdigvuxen (+/- några cm)?

Inom fjordhäst tycker jag så ofta att det står tvärsäkert om storlek i annonserna på föl, men när är en mer rimlig ålder egentligen?

Runt åringsåldern kan man ju göra tattarmått eller gå på att de vuxit 90% av sin färdiga höjd.
 
Intressant att det kan skilja såpass mycket! :up:
Trodde det bara var de 5 exemplen jag listade ovan som skiljde sig så mycket från sina föräldrar. Men det var visst vanligare än jag trodde! :D
Kan också tillägga att de 5 exempelhästarna i mitt första inlägg har följande mankhöjder:
A: 162 cm.
B: 152 cm.
C: 186 cm.
D: 144 cm.
E: 137 cm.

Det visar väldigt väl på att det är svårt när man avlar utan att känna till linjerna bakåt och då menar jag en bra bit hur det sett ut - är just att förutspå storleken
 
Det visar väldigt väl på att det är svårt när man avlar utan att känna till linjerna bakåt och då menar jag en bra bit hur det sett ut - är just att förutspå storleken
Ja, och ändå så hävdar så många att det blir si el så. Jag säger att man kan visst sträva på ett visst håll, men ett lotteri är det ändå.
Vet en som gjorde två st helsyskon, den första blev ett nätt litet mörkbrunt sto ca 160 och nästa blev en stor fuxhingst, nära 170. Så det finns verkligen inga garantier.

Det är ju inte alltid stoet påverkar heller, har följande exempel. Fyra avkommor från samma sto, stoet var 158 cm och hade delvis ponny bakom sig.
e. Lemon (som var 172 cm) - sto 160 cm
e. Cardento (171 cm) - hingst ca 167 cm
e. Nactus (170 cm) - hingst 157 cm
e. Uskudar (168 cm) - hingst 168 cm.
Det blev två större och två mindre avkommor....
 
Ja, och ändå så hävdar så många att det blir si el så. Jag säger att man kan visst sträva på ett visst håll, men ett lotteri är det ändå.
Vet en som gjorde två st helsyskon, den första blev ett nätt litet mörkbrunt sto ca 160 och nästa blev en stor fuxhingst, nära 170. Så det finns verkligen inga garantier.

Det är ju inte alltid stoet påverkar heller, har följande exempel. Fyra avkommor från samma sto, stoet var 158 cm och hade delvis ponny bakom sig.
e. Lemon (som var 172 cm) - sto 160 cm
e. Cardento (171 cm) - hingst ca 167 cm
e. Nactus (170 cm) - hingst 157 cm
e. Uskudar (168 cm) - hingst 168 cm.
Det blev två större och två mindre avkommor....

Jag tror att när man känner linjerna bakom och om de ger stort eller litet så kan man i allafall göra en kvalificerad gissning. Individerna betyder rätt lite - det är hur linjerna bakom givit som jag tror man måste känna till för att hyffsat kunna spå om storleken.
 
Min tant är 160cm. Hennes mamma var 161cm. Tanten betäcktes med hingst på 167cm. Avkomman blev 164. Enligt tattarmåttet skulle hon bli 165cm. Var 162 på treårstestet.
skulle tro att det är runt 160 på kusarna bakom tanten. Nån som vet storleken på Lane Court xx och Marino?
 
Min tant är 160cm. Hennes mamma var 161cm. Tanten betäcktes med hingst på 167cm. Avkomman blev 164. Enligt tattarmåttet skulle hon bli 165cm. Var 162 på treårstestet.
skulle tro att det är runt 160 på kusarna bakom tanten. Nån som vet storleken på Lane Court xx och Marino?

Båda var 164 cm.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 160
Senast: iNHALE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 105
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
15 253
Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
15 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp