Storlek på box för 2 st

B

**BORTTAGEN**

Har två minishettisar som går på lösdrift, där finns det ligghall. I vanliga stallet har vi en liten box (+två stora till de stora hästarna) då jag enbart hade en av minishettisarna, denna box är 2*1.6m. Frågan är om jag tillfälligt kan använda denna box åt båda hästarna vissa nätter. Till våren ska en ny liten box byggas, så då har vi 2 boxar.De är ca 80 i mankhöjd och går bra ihopa...
 
Enligt jordbruksverkets bestämmelser ska en box för en A-ponny vara 4 kvadratm. och för två 8 kvadratm.
 
Jag tycker att det låter väldigt litet!
Eftersom 4 kvadrat är minimåttet för EN häst så... :crazy:

Mina två delar box, men då är iofs den ena en stor shettis, den andra är mini, men deras box är 12 kvadrat. Det är betydligt större än vad kravet är, men jag kan inte tänka mig mindre, eftersom ponnyerna ska ha en chans att gå undan varandra. Mina kommer bra överens, men det kan bli lite smågnabb när de ska äta och då tycker jag att det är en självklarhet att de har tillräckligt med plats att undvika varandra.
 
Jag skulle sätta upp en mellanvägg och göra det till 2 tillfälliga spiltor istället. Dels får de gott om plats att lägga sig där också, och om jag förstod dig rätt gällde det bara vissa nätter då och då? Så då kan det ju vara ett bra alternativ. Även om de går bra ihop i hagen så brukar även de bästa kompisar kunna drabba samman då det är dags för mat! Jag skulle inte sätta ihop dem på så liten yta. Hellre binder jag som sagt upp dem i varsin spilta.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 915
Senast: tanten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 657
Senast: Blyger
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 158
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp