Bukefalos 28 år!

Sträckning?

Sv: Sträckning?

Normalt några dagar, men kan säkert ta upp till ett par veckor om det är riktigt illa.
 
Sv: Sträckning?

Om du menar "Gå över" som "kunna använda benet för fullt i hård träning igen", så tja... några veckor. Ungefär 3 kanske. Däremot ska det väl inte ta mer än några dagar innan de slutat halta (förutsatt att sträckningen nu gett hälta).

På Animails hemsida har de en text om sträckningar som är skriven av Anders Hallgren. Han skriver bland annat såhär:
"Det tar mellan tre och sex veckor av konvalescens för att läka en muskelskada helt, beroende på omfattning. Därefter kan man påbörja en försiktig, gradvis belastning under en eller ett par veckor med ständig tillsyn av skadan. Det bör följas av en period med många men korta och lugna promenader, helst i koppel. Jag rekommenderar tillsyn av veterinär eller fysioterapeut, som till exempel massör, naprapat eller annan person med utbildning och erfarenhet av muskelskador hos djur."

Kan tillägga att Wahidah haft flera sträckningar (den sista återhämtar hon sig från just nu..). För henne blir det alltid 1 vecka med bara längre rastningsrundor, 1 vecka med korta promenader och 1 vecka med långpromenader innan jag släpper henne lös själv första gången, ungefär. (hon springer ju mycket när hon är lös). När jag sedan känner mig helt säker på att hon kan springa lös själv utan problem, då först släpper jag henne med hundkompisar och då blir det lugna sådana som inte "pressar" henne nämnvärt. När det fungerar, då först får hon leka med absoluta bästisarna som springer lika galet mycket som hon gör (och därmed triggar henne att springa mer än om hon springer själv).

Man ska vara försiktig med sträckningar. Det är så lätt hänt att de kommer tillbaka och i värsta fall får hunden kroniska muskelproblem eller en rejäl muskelbristning som tar ännu längre tid att läka.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 334
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 067
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 495
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp