Stränga om!

maria85

Trådstartare
Behöver stränga om min nylonsträngade gitarr men har upptäckt att detta med strängar är en hel djungel! :o

Vad betyder low tension, medium tension, high tension osv? Hur vet jag vad jag ska välja?

Jag tycker jag har googlat som en tok men inte blivit något klokare för det, snälla hjälp mig! :bump:
 
Sv: Stränga om!

Tension graden betecknar hur mycket tryck det blir på strängarna, om du är osäker på vad du har för gitarr och vad din hals tål så välj medium tension.

Ett hett tips är att inte ta bort alla strängar på en gång, sadeln brukar vilja poppa av om den inte är limmad på ett vettigt sätt (Vilket den sällan är på billigare gitarrer) så stränga om en sträng i taget, kom ihåg att du sträcker ut strängarna lite och stämmer, sträcka ut, stämma osv osv så "sätter" sig strängarna bättre. Du kan också ta en blyertsstift penna av den typen man klickar ut 05 eller 07 stift och rita lite i spåren på sadeln så glider strängarna bättre och gitarren håller stämningen bättre.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Samhälle Jag ska skicka in hästarnas pass till föreningen och därför behöver jag veta att det kommer fram. Hur fungerar det som förr hette...
Svar
14
· Visningar
885
Senast: Ramona
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 008
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 634
Senast: Saigon
·
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp