Strasser hovarna i hårdare klimat...

Jamtland

Trådstartare
Har läst mycket om strassermetoden, och tycker den verkar vettig. Det jag nu undrar är om någon av er som utövar denna metod har hästar som går "hårt" och hur det fungerar. Med hårt menas typ en travhäst i tävlingskondition. Sen undrar jag även hur det fungerar nu i isgatornas tid, för även om jag har hört argumentet att hovarna blir som sugkoppar så vill jag nog ha en himla bra förklaring och någon som kan bevisa det innan jag tror på att det fungerar bättre än en skodd häst med brodd... :smirk:

Jenny
 
Runt alla läror så så bildas det sekter,med blind tro på allt som sägs.
T.o.m vikingarna på sin tid, var tvungna att sko med broddliknade beslag som halkskydd.
 
Nä, det funkar inte... så, var tanken att sko av och få en hov med bättre fäste på blankis än en med brodd, så kan du nog lägga ner projektet..
Om du däremot vill ha en häst som är säker på foten kan du fortsätta...
Tror säkert att du också går säkrare (om än lite klumpigt) på blankis med ett par broddade slalompjäxor..? men det kanske inte är så mysigt att ha dom dygnet runt.. året runt.
För barfotahästar finns ju gympadojjor med brodd för dom där "omöjliga" dagarna med blankis. (dom är faktiskt färre än man kan tro)
Lycka till!
 
Ja, jag är inne på nått mellanting, att ha hästarna skodda med brodd vintertid (även om det inte är blankis alla dagar så är det ju svårt att veta VILKA dagar det blir) och sommartid så går hästarna som bara nöjesrids barfota. Men ponnyn som tränar trav måste jag nog hålla skodd, hon blir så ömfotad, och går man nästan en mil varannan dag på grusvägarna så tror jag inte det är så mycket annat att göra än att sko.

Jenny
 
Det är ju det som vore så intressant att veta, vad äe blind tro och vad är fakta i just det här fallet. Kan hästar som tränas hårt gå barfota, det är ju inte ett naturligt betende.

Jenny
 
Det finns ju mjuka skor. tex. Hippogrip, både sommar och vinter (m. brodd) som fungerar ypperligt för hästar som travar.
Dom låter hoven utvecklas mer naturligt och är enligt min åsikt att bra alternativ. Dock så kan det vara bra att låta hoven lufta sig i mellanåt eftersom skon ligger tätt mot sulan. :)
 
Är det hummiskor? För det hörde jag häromdagen att hästar som går med gummiskor kan få i sej ett gift från skorna. Tydligen någon som kollat upp sin häst som gått med gummiskor och den hade mycket gift i blodet som den tagit upp från skorna.

Jenny
 
Läste i ridsport att Strassermetoden strider mot djurskyddslagen.
De menar att hästar som inte är vana att gå barfota och gör denna övergång, får ömma hovar och kan bli halta...låter inte skoj, sen menar de att man inte ger hästen något när de har ont...jag blir förvirrad???

Men jag har faktikst hört att det finns hästar som blir halta i upp till ett år, innan hoven hunnit växa ut och bli stark..

Sam
 
Nej,inte på det underlag som en normal häst utsätts för,som rids i varierad terräng,varje dag.
Grus asfalt och sten sliter för mycket,men innomhusridning,och på skogsmark funkar det fint utan skor.
Utan bakskor skulle säkert de flesta hästar klara sig utan.
Vissa raser har genom naturligt urval genom årtusenden utvecklat bättre tillväxt,men våra hästar,behöver säkert lika lång tid på sig,så några skoningsperioder utan skor. räcker inte.
 
Ja, dom är i plast.
Det tycker jag verkar konstigt. Så du menar hästen skulle ta upp gift genom sulan? :confused:
Det skulle jag vilja läsa om.

Det enda jag har sett är att sulan blir lite porös, på samma sätt som när du har vanliga sulor, fast inte lika mycket.
 
Det var gummiskor, ja. Har bara hört det ryktesvägen av en som pratat med "vår" travtränare här i byn. Jag ska höra med honom när jag träffar på karln. Men som jag fattade det så hade mätningar visat att skorna avgav ett giftigt ämne (minns inte vad det hette, ska fråga det också) och det togs upp via hovarna av hästen. Låter ju logiskt, avger skon ett gifitgt ämne så tas det ju upp av hoven.

Jenny
 
Han som de intervjuat (Göran Åkerström, chef för hovslagarskolan i Skara) är ganska positiv till Strassermetoden (som i verkningen inte skiljer särskilt mycket från svenska hovslagares lära). Det han är negativ till är att man inom Strassermetoden är väldigt restriktiv med smärtstillande.

Detta har jag fått bekräftat av en vän som själv pratat med Göran och diskuterat Strassermetoden till hennes fånghäst.
 
jag tycker inte att man skall stirra sig blind på strassers lära, hon är ju lite av en extremist.

Jag tycker att man måste bedöma själv utifrån fakta och vad man tror skulle fungera för sin häst :idea:

Jag har min häst barfota nu, och visst är det besvärligt att hitta någonstans att rida när det blir riktigt halt. Men den mesta tiden har vi antingen snö eller barmark, så jag känner inte att det är så problematiskt.

Dessutom vet min häst att hon inte har broddar och därför tar hon det extra försiktigt där hon känner att det är halt. Utan mig på ryggen har hon inga problem alls, och jag rider inte där det är halt.

min hästs hovar har blivit mycket bättre och jag hoppas att hon kommer att kunna fortsätta gå barfota. OBS. jag har en helt vanlig svensk hovslagare
 
jag köpte för några år sedan en gammal tävlings häst.Han hade alltid gått med skor och hade mycket trånga hovar.Jag lät han gå barfota ett tag för att hans hovar var så trasiga. Efter ett tag såg det mkt bättre ut men han hade konstant hov bölder , det sprack och rann ut var i strålfåror och gick hål i sulan och rann ut var. Hästen var konstant halt, fick flera penicillin kurer ,inget hjälpte. Jag och hovis konstaterade att det kom innifrån. Då han även hade andra skavanker lät vi honom sluta sina dagar för han mådde inte bra.
 
Tycker inte att ditt alternativ verkar så vettigt.. efterson det ofta tar upp 3-6 månader innan hoven "härdats" efter det att man tagit av skorna. blir inte så mycket av ridningen på sommarhalvåret då..

Har du läst boken av henne som är översatt till svenska? "ett sunt hästliv"?

Om inte....GÖR DET!!
 
Jag och min vän, som förövrigt tidigare var djurskyddinspektör, har diskuterat det där med djurskyddslagen när det gäller hästar. vi kom fram till att den är för j*vlig.

Där står att man ska/bör ta tillvara hästens naturliga beteende, ändå fins det inga krav på hur stora hagarna måste vara.. bar mått på hur stora boxar ska vara. det spelar ju ingen roll om du har en box på 10x10 meter eller 4x4m.. det tillgodoser ju inte hästens naturliga rörelsebehov ändå.

det finns heller inga krav på att hästar ska så i flock, vilket är dess naturliga beteende.
så det där med djurskyddslagen, ja, jag anser då att den inte främjar hästens naturliga beteende i alla fall.. :devil:

Vad det gäller ridsportartikeln så har jag själv inte läst den, men har hört mycket om den.

Hovslagare som sa att den orsakade inflammationer i hoven eller nått sånt. Då ställer jag mig genast frågan...hur många halta hästar finns det inte i sverige?? hur många hästar avlivas inte innan 15 års åöder på grund av hältor?

Beror det på att hästar har en bra livsmiljö och att deras hovar blir omskötta på det allra bästa viset?? :confused:

sen innebär ju inte bara strassermetoden att man ska verka på ett visst sätt.. det finns mycket mer som är mycket vettigt när det gäller hästhållning!

Detta är vad vi suttit och diskuterat över, och jag tycker nog att man ska ta å fundera lite själv över detta!
 
Nej, jag har inte läst boken av henne, men jag ska. Men i de artiklar som kommer i bla en viss tidning så finns det aldrig exempel på tävlingshästar som tränar hårt (dvs tävlande travare) som går barfota. Verkar som om Strassermetoden fungerar endast på hästar där du inte "måste" träna hårt och ofta på ett icke varierande underlag.

Hästen jag har barfota sommartid har bra hovar och klarar av den ridning jag utsätter honom för barfota. Och det måste ju vara bättre att vara barfota åtta månader per år än inte alls. (Nej, jag har tyvärr inte sommar åtta månader per år, men det är så länge han vanligtvis går barfota)

Jenny
 
Jag plockar av skorna på ponnyn under den del av året då det är barmark, funkar hur bra som helst.

Har oxå funderat lite på om det funkar att ha dem barfota vid hårdare tränning. Tror inte det. Ex en travare tränas ofta efter grusvägar el på bana med sand/grus. Det borde i längden slita väldigt på hovarna, det blir ju som sandpapper. Det finns väl en anledning till att hästar som startar barfota får skorna avtagna precis innan lopp?
 

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 784
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp