Strasser hovarna i hårdare klimat...

Jodå, jag förstår att vissa hästar måste ha skor.

Det verkar som det här på buke har blivit två läger. De som försvarar skor och de som tycker bäst om barfota (eller något liknande) ;) Du verkar ju egentligen inte så negativ till barfotahästar som man ibland kan få intryck av och jag är itne så negativ till skodda hästar som man nog kan få intryck av :D Det blir ju lätt så när folk går ut med "anfall är bästa försvar", att man då förstärker sina åsikter åt ena eller andra hållet, fastän man egentligen inte tycker så olika.

Är du verkligen säker på att vi inte kan bo på samma plats, all världens befolkning? :D ;)

Min pålle trivs iaf alldeles utmärkt om han bara får gå i hagen, om det så vore för hela livet ;) Han är ju dock avlad på att ha sådana egenskaper som hästar i det vilda har.

Jag kanske ska tillägga att jag inte heller rider/jobbar hästen om det regnar (snö går bra ;) ). Det tycker varken jag eller pålle är kul, så då struntar vi i det.
 
Efter att ha följt detta inlägg sedan det startade har jag nu en liten fråga...
Föredrar ni att ha hästen skodd och att den får rejäla styltor eller att ha den oskodd och behöva ha hästen inne de få gånger det är isgata i hagen.
Detta beror ju givetvis på klimat och hur mycket isgata man har... men jag bor i småland och denna vintern har jag ej behövt ha pållarna inne en enda dag.. :)
föredrar själv att ha dem barfota på vintern (gör tydligen tvärtemot många andra som skor på vintern) Den här vintern har jag kunnat rida i princip hela tiden, hade jag haft skor hade jag inte kommit från gårdsplanen pga snöstyltor... enda gångerna det inte har gått att rida alls har varit när det har varit stenhård barmark, då han ömmar för mycket (skritta funkar, men ej mer). därför skodde jag honom för lite mer än en vecka sen i hopp om att det inte skulle komma så mycket mer snö... nu har vi 30cm snö :(, jag kan inte rida och pållen börjar bli galen... :crazy:

ska f.ö. på föreläsning om strassermetoden imorgon...
 
snösulor är bra, om de funkar.
Min erfarenhet är att sulor är kasst för hoven. Det blir för lite "luftväxling" och hoven blir mjölig. Med hel sula märker man det inte själv, men det är ju absolut inte idealiskt för en i övrigt frisk hov.
"Öppna" snösulor är bättre, om de fungerar.

Jag har inte fått en enda snöstylta på hela vintern (duh! hon är barfota!) och det har varit en helt ny upplevelse för mig. Dessutom är hovarna lika fräscha som på sommaren, vilket också känns bra.
Säg den järnskodda häst som har lika fräscha hovar nu som i somras!
 
Säg den järnskodda häst som har lika fräscha hovar nu som i somras!

Min valack anmäler sig. Han har BÄTTRE hovar nu än i somras ;)

Ang snöstyltor så har jag bara två saker att säga:

1. HUF GRIPS! Valacken (skodd) har inte haft en enda snöstylta på hela vintern, TROTS riktig kladdsnö.

2. FÖLIS (åringen) som är oskodd har snubblat runt med styltor när det varit kramsnö. Riktigt otäckt blevd et när det var is under snön och hon for runt som Bambi (hon har vurpat ett par ggr när det var som värst).

Problemet här är att isen inte försvinner för det kommer snö, isen ligger där förrädisk under snön så man håller på att åka i dikter och fara på ändan hela tiden. Skodda pållen med snösulor och fyra brodd/sko var dock säker som en bergsget på foten =)
 
men han har haft problem med sina hovar? eller har jag förväxlat dig med någon annan då?

Jag tycker att det alltid har varit svårt att rengöra hovarna med öppna snösulor, och hovarna blir alltid lite smuliga och äckliga. Nu har det ju kommit nya blå sulor (eller vad man kallar dem) som är mindre "slangar" på och samtidigt är mycket bättre.
Jag har dock inte hunnit testa dem personligen, då min häst är oskodd nu.

Hon har som sagt aldrig snöstyltor, men visst är det förrädiskt med is under snön! Ett gissel!
Lyckligtvis "fäster" snön här på någon/några dagar och det blir ohalt igen.
Jag hoppas att fölis din inte bryter några ben!
 
men han har haft problem med sina hovar? eller har jag förväxlat dig med någon annan då?

Du måste ha förväxlat mig med någon annan? Han har haft ett spiktramp, med komplikationer. Men det var ju inte på något vis hovkvalitens fel eller något utan ett olycksfall.

Men han har annars inte haft problem, under tooooorra somrar blir ju dock hovkvaliten lite sämre (inte dålig) men aldrig så vi haft problem, utan bara att det inte varit perfekt. I övrigt så har vi inte sett skymten av varken strålröta, hovbölder, trasiga hovar elelr liknande. Klarar bra att gå barfota med (brukar ta av en - två perioder på sommaren och rida på lågfart om han varit igång resten av året).

Nu har han ju dock PG fram, och fungerar de så kan han glömma att gå barfota mer. Fast det är ju inte för HOVARNA han har PG, utan för att avlasta knäna.

Fölis däremot har problem med hovarna, kanske där du blandat ihop? INte så hon har minsta problem med kvaliten, men hon hade en felställd bakkota vid födseln som fick korrigeras med täta raspningar, och nu har hon börjat utveckla bockhov pga att hon växt för fort så senorna inte hängt med skelettet och 'drar' i hoven så hon är påväg upp på tå. Fast kvaliten på hovarna är bra =) (kit vore det väl annars, det är en arab och det är/ska vara ett av rasens kännetecken med hårda och bra hovar)

Annat du kan förväxlat med är mitt kallblodssto (nsv travare) som jag hade förr. Hon hade SKRÄPHOVAR.

Men annars har du mixtrat ihop mig med någon annan person som sagt.

De ljusblå lite genomskinliga har jag provat och de var kassa på MIN valack. Där fungerar bara de svarta orginal Huf Gripsen.

Men det där är jätteolika från häst till häst, vilken hovform de har etc. Så prova du =)

och jo, jag hoppas också att inte fölis bryter benen, men större delen av hagen är isfri (är snö där) och jag sandar lite på de värsta ställena. Nu går hon ju själv med, så nu är hon luuugn som bara den med *tack tack*
 
Mitt fullblodssto anmäler sig oxå till skaran som har fått mkt bättre hovar med skor.
hon hade knappt några hovar när hon gick barfota , dom ville aldrig växa och hon var väldigt ömfotad och gick och spände sig i muskelaturen så hon fick ganska ont i sin kropp.

Jag har läst boken Ett sunt hästliv och vissa delar verkar vettiga, fast när jag kom till riddelen där hon påstår att man skall lägga sadeln så långt fram på manken som möjligt och att hästen skall gå med så mkt vikt som möjligt på framdelen när man rider för att hästens hovar är mer skapta för vikt på framdelen för att dom går med huvudet lågt och betar :confused: , ja då la jag ner boken kan jag säga :(

vidare påstod hon att hästens naturliga form är med sänkt huvud för att hästen betar? och att hästen aldrig går med huvudet högt??

Sedan tycker jag hon jämför väldigt märkligt i tabellerna om modern hästhållning och hennes naturliga hästhållning.

All modern hästhållning går ut på enligt hennes tabeller att hästen står på box i 23 timmar och rids i en timme??

Inte så konstigt att hennes metoder låter bra när man jämför med det :crazy:
 
nu gällde inte frågan om hovarna mådde bättre med eller utan skor, utan jag menade att hovarna inte brukar må så bra av att ha snösulor. Instängt och lätt för att fastna skit etc som "luckrar upp" hornet och strålen...

Hästar som, från grunden, har för dålig hovkvalitet och hovtillväxt för att kunna gå utan skor, ska inte gå utan. Det är bara onödigt djurplågeri. Möjligtvis kan man försöka om problemet är av sådan natur att det kan rättas till inom rimlig tidsram. En häst ska inte behöva gå i ett år med ömma fötter innan den är bra igen, då måste det finnas någon annan lösning.

Det finns gummiskor som sägs tillåta en naturlig hovfunktion, men jag vet att inte alla hovslagare skor med de skorna.

Jag har inte själv läst Strassers bok, och jag håller med dig om att det verkar som galenskap att lägga sadeln långt fram. Det är ju just det man ska undvika för att inte lägga tryck på ortspetsarna.
Sedan är ju inte frambenen alls konstruerade för att bära extra vikt! Hmmm... Hon har då sina idéer...

Men visst kan vi väl ändå alla enas om att det inte är bra att det, på vissa ställen, är alltför vanligt att hästar inte får komma ut i några hagar?!

Och att barfota, om det fungerar, trots allt är det optimala för en hästs ben och hovar? (jo, jag undantar sjuklingar och andra. Halka är också ett problem för vissa hästar... *har jag garderat mig nog nu?*)
 
ortspetsarna... ursäkta men nu fick jag hjärnsläpp och jag vet mycket väl att det är en del av själva sadeln...
jag menar NATURLIGTVIS bogbladen.

eller nåt

det är på tok för sent för sånt här.

ni förstår vad jag menar imorgon.

*suck*

nu ska jag gå och lägga mig

snart :angel:
 
Det verkar som det här på buke har blivit två läger. De som försvarar skor och de som tycker bäst om barfota (eller något liknande) Du verkar ju egentligen inte så negativ till barfotahästar som man ibland kan få intryck av och jag är itne så negativ till skodda hästar som man nog kan få intryck av

MM, och det är det där med två läger jag tycker är så svart vitt och så synd. Jag är inte alls någon mostståndare till barfotagng, eller skor för den delen. Jag blir dock matt när fanatikerna drar igång med att "alla hästar kan alltid gå utan skor". Det r nämligen inte verklighetsförankrat. Sen är det så mycket annat än hovens kvalitet som spelar in. Jag har ju fått inse att sålänge jag bor som jag gör (på landet, ingen ridbana, inga mjuka skogsvägar utan det är grusvägar jag har att rida på, och på sommaren kan jag rida på betet om jag vill rida dressyr. Och på vintern är det is, is och is) så har jag liksom insett att ska jag rida så GÅR det INTE att ha oskott. Hur bra hovar de än har liksom.

Men som sagt, hästar som vilar (och inte av hälsoskäl beh skor) går utan´, unghästars om inte rids i någon större utsträckning går barfota med. Och jag har fnulat på 'tofflor', problemet är att de då skulle behöva sitta på 14 h/dygn vintertid t ex, och det är det få tofflos som är avpassade för att göra och som fungerar bra med. Dessutom fungerar de jag sett inte sådär super i djupsnö (man får packad snö/is runt öppningen, samma sak händer för den delen med benskydd och boots).

Men som sagt, sålångt det går har jag gärna barfota, men det blir (eftersom jag bor som jag bor) i slutändan en avvägning mellan "Vill jag rida eller ska jag till vaaarje pris befrämja hovkvaliten hos hästen?". Och eftersom ingen av mina haft några som helst problem med/av att ha skor och jag elakt nog har hästar för att rida så blir det skor.

Men den dag jag flyttar nånstans där det ser annorlunda ut underlagsmässigt så skulle jag ju kanske kunna ha oskott i större utsträckning, och då hade (inte på valacken dock, men nu är ju det av veterinära skäl).

JAG tycker ju liksom inte det är SÅ kul att betala minst 500 kr 'extra' var sjunde vecka bara för att ha skor för sakens skull =) Så bara det är en anledning att jag tacksamt skulle ha oskott om det bara fungerade (det känns som rena rean den period när jag pga vila plockat skorna på valacken, och betalat 500 kr för två verkningar istället för 1100 kr för en verkning och en skoning *s*)
 
nu gällde inte frågan om hovarna mådde bättre med eller utan skor, utan jag menade att hovarna inte brukar må så bra av att ha snösulor. Instängt och lätt för att fastna skit etc som "luckrar upp" hornet och strålen...

Pratar vi om samma typ av snösulor nu? Jag menar Huf Grip-typen, dvs de som går som ett 'rör' längs innerkanten av skon? Dessa lämnar strålen fri, och beroende på hovstorlek även en större eller mindre del av sulan. Och enda stället där det blir tätt är mellan sko och hov där sulan ligger. Allt som är innanför elelr utanför skon kan man peta rent och lufta etc?

HELA sulor däremot blir det ju lättare instängt av. Kblstoet fick lätt svampiga hovar då, medan valacken klara de det bra. Får väl se hur det blir under valackens fossingar nu när han har PG, som ju har en plåtsula mot hoven (det är tjärdrev under av lukten att döma dock).

Men vanliga snösulor (dvs av typen Huf Grips) stänger inte in spec. Vissa plattfotade individer kan få sultryck och bli ömma dock men det är rätt ovanligt. Och strålen är som sagt fri, och man kan peta rent under all den del som inte är precis ikläm under skoarmen, och där är skillnaden plast eller järn inte såd irekt avgörande enligt min erf?
 
Jag har alla mina barfota. Kör på oljegrus i trav upp till 1 h per dag och inte har mina slitit för mkt. Det finns gott att verka på var 4e vecka! Det är nog individanpassat huruvida man behöver skor eller ej! Mina hästar har hitills inte heller sträcks sig eller gått omkull pga barfota. (haft mina hästar barfota i 15 år)Känns rätt så fånigt att behöva sko dem inför en maratontävling när jag tränar utan skor!
 
Kör man maraton tycker jag att man ska ha skor och brodd på sin häst, av säkerhetsskäl. De FÅR bara inte halka i vissa hindersituationer. Dessutom spar man en jäkla massa kraft hos hästen om den får bra grepp med hovarna.

Dessutom så får man ju inte avvika från den anvisade sträckan på maraton, för då blir man diskad. Och köra bredvig vägen gör man naturligtvis inte av hänsyn till markägarna. Kommer det då ett par km med underlag som inte är så kul för hovarna så får man ju då antingen avbryta, eller låta hästen gå och ömma...
 
"Det är bra med friska hovar och god stötdämpning, men ingen stötdämpning i världen kan hjälpa brutna ben."
:bow: :bow: :bow:
Amen... :smirk:
 
En högpresterande häst kan inte stå i hagen "bara" för att det blivit is på vägarna...

Jenny
 
Jag menar Huf Grip-typen, dvs de som går som ett 'rör' längs innerkanten av skon? Dessa lämnar strålen fri, och beroende på hovstorlek även en större eller mindre del av sulan. Och enda stället där det blir tätt är mellan sko och hov där sulan ligger. Allt som är innanför elelr utanför skon kan man peta rent
jo, det är precis den jag menar. Men det kanske beror på att jag alltid haft hästar med små hovar som jag tycker att det blir lite instängt. Hovarna blir helt enkelt inte lika rena och fräscha på vintern med såna sulor.
De där nya blåa har ju mindre "slangar", så då tror jag att det inte blir riktigt likadant.
 
vad jag hört så är det rätt vanligt att tävlingstravare går utan dojjor eller med hippogrip.

det har jag hört från en som jobbar på Solvalla och hört genom intervjuver på tv med travtränare.

:confused:
 
, det är precis den jag menar. Men det kanske beror på att jag alltid haft hästar med små hovar som jag tycker att det blir lite instängt. Hovarna blir helt enkelt inte lika rena och fräscha på vintern med såna sulor.
De där nya blåa har ju mindre "slangar", så då tror jag att det inte blir riktigt likadant.

Med, småå ponnyhovar blir det lätt instängt. Arabvalacken (maxad D) klarar sig dock fint med de svarta, mend e blå blev lite för instängt.

Det finsn dock 'äkta' Huf Grips (svarta, och så strå det Huf Grip på dem) finns dock i 'ministorlekar' just fr små ponnyfossingar. B-ponnyn jag hade på foder fick sådana. ursöta =)
 
Vi får inte glömma att vi dels har tagit över avelsurvalet och därmed ändrat mot hur naturen har tänkt sig det. Och att vi ställer HELT andra krav på hästarna än i det vilda. Många av våra tamhästar (inte hela raser dock) skulle ha dött ´ganska snart om de varit vilda, de är helt enkelt inte lämpade för det. Dessutom ska man betänka att de vilda hästarna ALDRIG möter mycket sådant som våra tamhästar förväntas klara av varje dag. Dvs träning med ryttare, träning med krav, glashala vägar, asfalt, hårda, anlagda grusvägar etc.

Öh, om man tänker på hur länge hästen funnits och hur liten tid människan har avlat på dem så kan man inte säga någonting i stil med att människan skulle sönder avlat den.

och mustangerna är faktiskt "tamhästar" alltså "sönderavlade" olika spanska/amerikanska raser som genom skeppsbrott och diverse sett att rymma undan människan tagit sig an friheten och klarat sig, sen att vildhästar inte skulle klara asfalt hårda grusvägar osv... hhhmmm... menar du att alla vildhästar bara lever där det är mjukt? typ arabmustanger i öknen? dom har inte jag hört talas om iaf... och om du tänker på dom ställen där "vildhästar" fortfarande finns så e det ju inte på en kalifornisk strand där man aldrig behöver täcken eller skor...

sen tror jag inte heller på "krav" argumentet heller, är det inte ett större krav att tex kunna springa undan rovdjur? eller att konstant leta mat och därav gå sträckor upp till 2 mil per dag?

:confused:

www.strasserhoofcare.com under comments finns även en artikel skriven av:

"Darolyn Butler-Dial

Darolyn is a 22-year endurance veteran, she just recently surpassed 22,000 miles of lifetime Endurance competition. She rides internationally and is a four time national champion."

som rider sin distanspolle barfota. :smirk:
 

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 772
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp