Strasser hovarna i hårdare klimat...

Re: Läsvärt!!!

vad är det jag frågat om som du redan innan svarat på? den enda frågan som finns inom det du citerar när du säger det är ju varför du väljer att bo där det är blankis 7 månader om året, och den frågan var INTE helt allvarligt menad...

:angel:
 
Jag är absolut inte säker på att antalet hästar som är ohalta pga att dom har skor är fler än antalet hästar som får problem med hovar och ben för att dom bär skor.
dock så är det mycket sällan som vi kopplar ihop hältor med skor... tyvärr...
 
Ja sånt kan faktist hända med skor oxå..det finns faktist hästar som har skor utan broddar i hagen på vintrar, och det är bra mycket farligare!
 
Jag är absolut inte säker på att antalet hästar som är ohalta pga att dom har skor är fler än antalet hästar som får problem med hovar och ben för att dom bär skor.
dock så är det mycket sällan som vi kopplar ihop hältor med skor... tyvärr...

DET har jag heller ALDRIG påstått! Dvs att fler hästar är ohalta tack vare skor än ohalta tack vare de slipepr skor.

Men får inte GLÖMMA att det finns de som behöver skor, och inte låta detta barfotatänkande bli fanatiskt allenarådande (ie ALLA hästar SKA gå utan skor) utan ta hänsyn till omständigheterna, och låta varje INDIVID ha det såsom passar den individen bäst - skor eller ej.
 
Jag skulle ALDRIG släppa ut pållen utan broddar i hagen. Hur dumt är det, att först rida med broddar och sen 10 min. senare släppa ut den i hagen utan broddar. :confused:
 
drog iväg? menar du att hoven breddade sig?

Jag tycker inte om hur det hade samlats skit under "skon", däremot har jag sett fall där det funkat. Beror kanske på hur bra hovis är på att sko med den sortens skor?

Skulle jag måste ha broddar på vintern, då skulle jag åtminstone överväga hippogrip. Men det är ju inte så farligt att sko med järnskor några månader om man måste.
Annars finns det ju som sagt överdragsskor som skulle kunna funka. Jag tänker på Easyboot.
 
Svar till:
"Kör man maraton tycker jag att man ska ha skor och brodd på sin häst, av säkerhetsskäl. De FÅR bara inte halka i vissa hindersituationer. Dessutom spar man en jäkla massa kraft hos hästen om den får bra grepp med hovarna.

Dessutom så får man ju inte avvika från den anvisade sträckan på maraton, för då blir man diskad. Och köra bredvig vägen gör man naturligtvis inte av hänsyn till markägarna. Kommer det då ett par km med underlag som inte är så kul för hovarna så får man ju då antingen avbryta, eller låta hästen gå och ömma... "


ööhh... med sko och brodd sitter hästens hov fast i marken under en sväng medan benet vrider sig, hur bra tror du det är för hästen????
 
drog iväg? menar du att hoven breddade sig?

Nej, hovarna drog iväg och växte snett. Nu vet jag som sagt inte hur mkt som berodde på verkningen etc (hästägaren var hovslagare själv så han skötte det själv, jag kollade aldrig upp hans utbildninge tc dock, SÅ intresserad var jag inte. Han slog på tappskor åt mig ibland och där fanns inget att klaga på iaf).

Men varken med järnskor eller barfota så var hästens hovar 'konstiga' eller hade någon tendens att dra iväg snett, men med Hippogrip blev det de mest fascinerande ivägstickarns lite kors och tvärs.

Ryttaren (distansryttare) var dock nöjd med Hippogrip ändå, men han var nere i 4 veckors verknings/skointervaller för att hålla koll så hovarna inte drog iväg snett. Och som sagt det fanns inga sådana tendenservarken barfota eller med vanliga skor.

Annars finns det ju som sagt överdragsskor som skulle kunna funka. Jag tänker på Easyboot.

Easyboot är mitt hatobjekt vad gäller 'tofflor' ;) De ger ofelbart skav, jag hars ett end el fula skador efter knäppet. Men ffa så funkar de inte att ha ha i hagen 12 h/dag, och def inte i djupsnö.

Men det finns ju andra typer av 'tofflor' som är bättre, både utformingsmässigt och skavmässigt. Så kan de bara lösa det där med djupsnö och lång anv per dygn så ;)
 
ok
då förstår jag.

Jo, jag tycker väl inte att Easyboot är optimala, just därför har jag inga. Vore jag tvungen att brodda skulle jag åtminstone fundera på saken.
Jag har old mac's, vilka inte skaver och sitter som berg, men de går ju inte att brodda! :(
De funkar att ha i hagen, men du måste ju rengöra ordentligt så att det inte bildas för mycket bakterier.
 
Så Old Mac går inte att brodda? Trist, de verkar ju vettiga annars.

Nåja, det är ett tag tills åringen kommer behöva någonting på fötterna, och till dess kanske de hittat någon superbra lösning =)
 
någon mumlade något om bilbroddar, man kan ju sätta fast sådana på vissa verkstäder.
Men jag har inte hört resultaten än
 
Håller med dig...men frågan är hur många som tänker så??? inte så många har jag en kännsla av.. ´
man sätter på skor bara för att de "ska" vara så...
 

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 767
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp