Strasser hovarna i hårdare klimat...

Jag har läst boken Ett sunt hästliv och vissa delar verkar vettiga, fast när jag kom till riddelen där hon påstår att man skall lägga sadeln så långt fram på manken som möjligt och att hästen skall gå med så mkt vikt som möjligt på framdelen när man rider för att hästens hovar är mer skapta för vikt på framdelen för att dom går med huvudet lågt och betar :confused: , ja då la jag ner boken kan jag säga :(

vidare påstod hon att hästens naturliga form är med sänkt huvud för att hästen betar? och att hästen aldrig går med huvudet högt??

nämen gud! har hon skrivit det?! :o

hon är ju veterinär! hon borde ju veta om dom omfattande skadorna som bildas när hästen går och är framtung!

som barockfantast blir jag faktiskt upprörd!

en annan har ju faktiskt en hel del förtroende för den tyska tanten!

fast hon kanske inte menar att hästen ska ridas på framdelen och att det är bra för kroppen utan kanske att just hovarna är skapta för mer vikt fram. och det är ju sant, men det är ju inte skapta för att få majoriteten vikt med människa och allt på framdelen!
 
Öh, om man tänker på hur länge hästen funnits och hur liten tid människan har avlat på dem så kan man inte säga någonting i stil med att människan skulle sönder avlat den.

och mustangerna är faktiskt "tamhästar" alltså "sönderavlade" olika spanska/amerikanska raser som genom skeppsbrott och diverse sett att rymma undan människan tagit sig an friheten och klarat sig, sen att vildhästar inte skulle klara asfalt hårda grusvägar osv... hhhmmm... menar du att alla vildhästar bara lever där det är mjukt? typ arabmustanger i öknen? dom har inte jag hört talas om iaf... och om du tänker på dom ställen där "vildhästar" fortfarande finns så e det ju inte på en kalifornisk strand där man aldrig behöver täcken eller skor...

sen tror jag inte heller på "krav" argumentet heller, är det inte ett större krav att tex kunna springa undan rovdjur? eller att konstant leta mat och därav gå sträckor upp till 2 mil per dag?

* Det går ganska FORT att avla sönder. T ex när det gäller hovkvalitet, eftersom det är hovar vi talar om här, så om vi avlar på individer med dålig elelr tveksam hovkvalitet, och de nedärver detta så tar det inte många generationer att fördärva det. Vissa raser har hovstatusen med som ett krav för uppfylld rasstandard, inom nadra raser tittar man bara på om det är GRAVA fel. Och eftersom många/de flesta arbetande hästar dessutom skos så märker man inte lika tydligt vilka som har bra resp dålig hovkvalitet om man sträövar efter barfotagång. Det märks inte förrän någon försöker ha dem barfota och samtidigt ställa krav.
Kallblodstravarna är en ras som faktiskt fårr rätt omfattande problem med hovkvalitet, trots att det är en ras som egentligen ska ha härdiga hovar. (och nej, alla kallblodstravare har inte dåliga hovar, men problemet har ökat och blivit mer utbrett nu jämför med 20 - 30 år sedan)

* Mustangerna är förvildade tamhästar ja. Men det har skett ett helt annat naturligt urval än det vi har. Idag lever de flesta mustanger i reservat, men om du går bakåt i tiden så levde de vilda och då appliceras genast "the strongest survives". De som inte klarade av att hänga med dukade under. Och en häst som blev hovöm/halt/etc hade inte någon möjlighet att hänga med, och de sorterades ut genom det naturliga urvalet. Många av våra tamhästar skulle dyka under om de släpptes fria, av olika orsaker där hovlidande är en.

* Kraven mellan att kunna fly med ett högt adrenalinpåslag, eller att vandra 20 mil per dag är HELT annorlunda än de krav som ställs på en dressyrhäst. Att fly under adrenalinpåslag klarar de flesta hästar, adrenalinet blockar smärtan, och det är dessutom skitsamma om galoppen är ren eller oren, om det är fyrtakt eller tretaktsgalopp och om ena bakbenet inte är riktigt med, om hästen är på framdelen eller ej etc. Att vandra 20 mil i sökande efter föda kräver inte mjuuka muskler, bärighet etc.

En ridhäst däremot begär vi att den skall vara mjuk i sin muskulatur (dvs inte ha gått och spänt sig en hel dag i hagen pga is t ex), att den ska arbeta i en form som vildhästarna inte väljer annat än korta stunder för att imponera (helt enkelt för att det tar för mkt energi annars). Dens ka dessutom lägga om sin vikt frånf ramdelen till bakdelen och stadigvarande ha den där, den ska gå på varierande underlag (mer om det strax) och ska helst hela tiden prestera på en jämn, hög nivå.

Hur många gånger har du sett en vildhäst dressyr i 45 minuter i sträck? Eller hoppa ett helt pass? Eller för den delen arbeta som en ridhäst görunder ett normalt uterittspass? Vildhästens tillvaro handlar förflyttningsmässigt om strövande för att söka efter mat, samt blixtsnabb flykt undan fara. Finns lite gråzoner däremellan där flocken förflyttar sig i högre tempo men utan att regelrätt fly. Ungdjuren leker en hel del och hingstarna har sina sammandrabbningar.

* Vildhästar rör sig företrädelsevis över hårt packad jord. Med inslag av mjukare mark och hårdare mark (berg). Men huvuddelen sker på packad jord. Ökenhästarna har hårda resp mjuka sanddyner dessutom. Om du läser mitt inlägg ser du att packad jord INTE sliter på hovarna såsom grusvägar gör, och hade jag bara packad jord som ridvägsunderlag skulle jag inte behöva sko pga hovnedslitning.

Men de anlagda grusvägar som vi har här utsätts vildhästarna inte för i speciellt hög utsträckning. Asfalt i än mindre utsträcking.

Jag är så kräkless på att folk när det PASSAR tar fram "ja men titta på vildhästarna"-argumentet, men ia ndra lägen inte aaaalls kan förstå att en häst är en häst och vad gäller instinkter och matsmätlningsapparatur så har ingenting i princip hänt under en herrans massa år. Tamhästar ska inte ha skor för det har inte vildhästarna, men tamhästarna ska ha begränsad högiva och hög kraftfodergiva för det måste de ha för det ställs andra krav på dem. Jag har aldrig sett en vildhäst äta kraftfoder naturligt. Jag skulle iofs inte vilja fodra efter vildhästprincipen ändå. kolla hur de ser ut på våren, och man inser att det är inte direkt det bästa. Däremot så får man aldrig någonsin göra avkall på hästens behov av att ÄTA större delen av dygnet, både det mentala behovet och att dess tarmsystem är avpassat för att i en stadig ström smälta föda. Men just det argumentet går finfint att blunda för..

Och som sagt, man kan inte jämföra äpplen och päron. Lika lite som man på humansidan kan jämföra långdistanslöpare och sprinters t ex.
 
* Vildhästar rör sig företrädelsevis över hårt packad jord. Med inslag av mjukare mark och hårdare mark (berg). Men huvuddelen sker på packad jord. Ökenhästarna har hårda resp mjuka sanddyner dessutom. Om du läser mitt inlägg ser du att packad jord INTE sliter på hovarna såsom grusvägar gör, och hade jag bara packad jord som ridvägsunderlag skulle jag inte behöva sko pga hovnedslitning.

Men de anlagda grusvägar som vi har här utsätts vildhästarna inte för i speciellt hög utsträckning. Asfalt i än mindre utsträcking.

Jag är så kräkless på att folk när det PASSAR tar fram "ja men titta på vildhästarna"-argumentet, men ia ndra lägen inte aaaalls kan förstå att en häst är en häst och vad gäller instinkter och matsmätlningsapparatur så har ingenting i princip hänt under en herrans massa år. Tamhästar ska inte ha skor för det har inte vildhästarna, men tamhästarna ska ha begränsad högiva och hög kraftfodergiva för det måste de ha för det ställs andra krav på dem. Jag har aldrig sett en vildhäst äta kraftfoder naturligt. Jag skulle iofs inte vilja fodra efter vildhästprincipen ändå. kolla hur de ser ut på våren, och man inser att det är inte direkt det bästa. Däremot så får man aldrig någonsin göra avkall på hästens behov av att ÄTA större delen av dygnet, både det mentala behovet och att dess tarmsystem är avpassat för att i en stadig ström smälta föda. Men just det argumentet går finfint att blunda för..

Och som sagt, man kan inte jämföra äpplen och päron. Lika lite som man på humansidan kan jämföra långdistanslöpare och sprinters t ex.

visst, naturligt urval i all ära, men du e ju LITE extrem. du får det ju verkligen att låta som om det allmäna halvblodet knappt skulle överleva utan nosludd(för att överdriva rejält, du får ursäkta)visst ska man se till individen, men jag tror faktiskt att de flesta hästar skulle må bättre av att gå barfota och visst finns extremfall som det inte skulle funka för, men oftast är det ju då pga att man kanske inte känner för att vänta ett år (eller ens sex veckor)med ridning för att en ny bättre hov ska hinna växa fram.

men om du läst igenom de fakta som finns om hovar och de skadliga effekterna som blir av skoning skulle du väl logiskt nog iaf inte vilja sko din häst med metall? du kan ju använda hippogripp osv.

jag antar att du inte har läst den fakta som finns för då skulle du heller inte säga att en av anledningarna till att du skor är för att hovarna slits ner,varför detta inte är sant finns förklarat i tidigare inlägg av andra användare och du kan även läsa om en viss distansryttare i mitt förra.

och senast jag kollade så fanns det stenar (dra på trissor! :eek:) i naturen.(ang. vildhästars underlag alltså.)

sen håller jag helt med dig i hö-frågan, vilket sorgligt nog är vanligt förekommande, att folk överfodrar med kraft och underfodrar med hö osv. men att dessa människor är samma typer som förespråkar barfota gång har du nog fått om bakfoten. ofta är det ju dessa typer som förespråkar naturlig hästhållning.

iaf gör jag det, och jag är även emot användande av bett. men det är ju en helt annan diskussion. :smirk:
 
Puh mina hästar som jag tävlar körning med går på alla sorters underlag utan problem. tycker inte om att behöva sko och brodda bara för att TR säjer så. Speciellt inte på vår wm valack som har 7x0 i skor och broddarna är gigantiska för honom. (kör på korta vinterbroddar då gräsbrodd är för höga. Han får faktiskt bättre fäste utan skor än med 4 brodd på sommaren! Vadå köra utanför den markerade vägen??????? Här håller vi oss på anvisad bana och måste ta ut svängarna på sträckorna ordentligt så vi inte svissar i mål för tidigt. :eek: har dessutom varit med om att stenar fastnat i dessa minihovar som gjort att man fått problem under maratonfärd vilket inte är så kul!
 
visst, naturligt urval i all ära, men du e ju LITE extrem. du får det ju verkligen att låta som om det allmäna halvblodet knappt skulle överleva utan nosludd(för att överdriva rejält, du får ursäkta)visst ska man se till individen, men jag tror faktiskt att de flesta hästar skulle må bättre av att gå barfota och visst finns extremfall som det inte skulle funka för, men oftast är det ju då pga att man kanske inte känner för att vänta ett år (eller ens sex veckor)med ridning för att en ny bättre hov ska hinna växa fram.

men om du läst igenom de fakta som finns om hovar och de skadliga effekterna som blir av skoning skulle du väl logiskt nog iaf inte vilja sko din häst med metall? du kan ju använda hippogripp osv.

jag antar att du inte har läst den fakta som finns för då skulle du heller inte säga att en av anledningarna till att du skor är för att hovarna slits ner,varför detta inte är sant finns förklarat i tidigare inlägg av andra användare och du kan även läsa om en viss distansryttare i mitt förra.

Till skillnad från många andra ser jag till att vara påläst INNAN jag öppnar munnen, så jodå, jag är informerad.

Jag har aldrig sagt ett ljud om svenskt hbl? Jag har bara sagt att många av våra tamhästar inte skulle klara ett liv i det vilda av DIVERSE orsaker. Aldrig sagt att hovkvaliten allena är avgörande.

Jag har BEVIS för att ridning på grusvägar dag ut och dag in sliter ner min valacks hovar för hårt. Jag har nämligen provat ha honom oskodd, men han sliter för hårt. Skulle jag kunnat variera underlaget jag red på skulle han kunnat gå oskodd.

Jag har också förklarat att jags kor + broddar på vintern för att hästen inte ska halka på blankis/behöva stå och spänna musklerna i hagen innan jag ska rida.

Jag skor med järnskor (numera PG fram dessutom). Jag har provat Öllovskor (gummiskor) men det blev inte bra. Jag har studerat Hippogrip på nära håll under ett års tid och var inte imponerad. Och eftersom det fungerat bra på järnskor och - viktigt - inget alternativ har verkat kunnat utkonkurrera det har jag fortsatt med det. Valacken har ypperliga hovar, trots skor. Numera är han dock skodd med PG båda fram.

Och jag har också poängterat att vilande hästar och unghästar går oskodda året om. Och att om jag hade andra underlag att alternera med så skulel jag ha oskodd under barmarkshalvåret med (Valacken kommer inte gå oskodd oavsett dock mer).

Och, oskodda hovar på blankis ÄR halt. Ska jag strunta i att rida 7 månader per år? Det löser iofs nedslitningen på sommaren, eftersom jag aldrig hinner få igång honom i sådan kondition att han går för fullt, och då slits inte hovarna ner för hårt.
 
Och, oskodda hovar på blankis ÄR halt. Ska jag strunta i att rida 7 månader per år? Det löser iofs nedslitningen på sommaren, eftersom jag aldrig hinner få igång honom i sådan kondition att han går för fullt, och då slits inte hovarna ner för hårt.
:rofl:
 
*gäsp*

:angel:

men "det allmäna halvblodet" menar jag "the average pony/horse"

savvy?

något om att barefootponies skulle gå halkfritt på blankis har jag inte påstått. och om du bor på ett ställe där det är det underlaget större delen av året, i ditt fall 7 månader, tycker jag faktiskt riktigt synd om dig, och lägger därav till "une petite question".

WHY DO YOU LIVE THERE? :confused:

och det med att din polle går bra med järnskor är väl ingen ögonbrynshöjare, det gör ju de flesta hästar, det är ju först när man tar av skorna som the backside effects kommer fram.
 
Re: Läsvärt!!!

Hmm... Ja, inte vet jag... Hade en häst med strålbenshälta... Gick med PG, gick med ringsko + sula mm och sen gick han faktiskt barfota... Och enda gången som han blev extremt mycket sämre var när han gick barfota... Då såg man rent att han hade en rörelsestörning i skritt i hagen...

Däremot så var anledning till strålbenshältan felaktig skoning (pga av felaktig benställning, enormt inåttåad h.f vilket även var det drabbade benet),
trångt skodd med alldeles för låga och ihoptryckta trakter, detta pga att han trampade av sig skor i höga hastigheter (trav).

Skulle bra gärna vilja veta hur strasser metoden gjort den hästen frisk...
Skulle man helt enkelt vrida ut BÅDA framhovarna så han blev rak (vid 15 års ålder) lr vad???
Är inte helt emot strasser men är mycket tveksam, helst eftersom den norrländska vintern sträcker sig över en period som man inte kan ställa av hästen för att det är isigt... Då blir det nästan ett halv års vila... :smirk:

Om inte mer, vi har ju snö ibland in i maj-juni...

Mvh Johanna
 
något om att barefootponies skulle gå halkfritt på blankis har jag inte påstått. och om du bor på ett ställe där det är det underlaget större delen av året, i ditt fall 7 månader, tycker jag faktiskt riktigt synd om dig, och lägger därav till "une petite question".

WHY DO YOU LIVE THERE?

och det med att din polle går bra med järnskor är väl ingen ögonbrynshöjare, det gör ju de flesta hästar, det är ju först när man tar av skorna som the backside effects kommer fram.

Men snälla lilla gumman, kan du inte läsa INNANTILL? Allt du frågar om har jag redan svarat på i den här tråden?

Jag bor mitt emellan Gävle och Uppsala. Och om det har undgått dig så har hela mellanSverige mer eller mindre is vintertid? Här är det lindrigt (efterosm det här är mitt i skoooogen) jämfört med när jag bodde i Stockholmsområdet.

Alla hästägare kan inte bo på samma ställe, de skulle inte få plats.

Min häst klarar finfint hovkvalitetsmässigt att gå utan skor, problemet är halkan vintertid, och att jag enbart rider på grusväg sommartid, och då slits hovarna ner för hårt. (Nu är han ju dessutom skodd av hälsoskäl, så nu kan han glömma att gå barfota ens vid vila).

Något mer du undrade över?

Jag gillade inte vad Hippogrip gjorde med hovarna, det är anledningen att jag inte tänker lägga Hippogrip på någon av mina omd et inte finns ytterst speciella skäl.
 
hippogrip funkar väl lite som sulor (har varit uppe förut) dvs sulan får för lite luft och blir lite "mjölig"?
Annars verkar de bra
 
hippogrip funkar väl lite som sulor (har varit uppe förut) dvs sulan får för lite luft och blir lite "mjölig"?
Annars verkar de bra

Mm, dels stängde den in hoven ja. Men sen gillade jag inte hur hovarna växte under tiden hästen hade Hippogrip heller. De dro iväg på de mest konstiga sätt. Det var soms agt inte min häst, men den stod i samma stall. Och tilläggas ska att ryttaren/äg var jättenöjd, men var och en är salig på sin tro =)

Den blev dock halt ett par - tre ggr pag sultryck också.. Det kom in skit mellan Hippogripen och hoven och blev en liten 'bulle' av packad lera där som gav sultryck och hästen blev halt.. Iofs åtgärdat med att ta av Hippogripen och göra rent och slå på igen, men ändå.
 
Hade inga problem med broddarna på min häst som har 9x0 i skor. Jag använde Elitbrodden i trakterna, i 5/16 är de väldigt små och nätta så att hästen klarar att pressa ner dem i marken. Och i stället för tåbrodd byter jag ut tåsömmen mot såna med hårdmetallsvets.

Utan brodd hade jag aldrig i livet startat i SM i brukskörning, som när vi deltog gick i en rejäl backe. 140 kilo obromsad vagn med två personer på är ett rejält kraftprov för en liten shettis. Och för att fixa halt i backe med det klasset krävs brodd. SM i körning hade inte heller gått så bra. Drygt två mil på asfalt, singel och hårda grusvägar. För att inte tala om en del av hindren i t ex Åkerbo efter ett par veckors regn...
 
Re: Läsvärt!!!

Om du så gärna skulle vilja ha hästen barfota men inte kan pga underlaget varför använder du inte boots istället för järnskor?
 
*gäsp* "snälla lilla gumman" :angel:

lite hybris att ta för givet att alla orkar läsa dina OTROLIGT långa "JÄTTEINTRESSANTA" inlägg...

men en annan har ju faktiskt pallrat sig igenom dom... :smirk: nåt som jag faktiskt ångrar då jag borde pluggat spanska och den här diskussionen kan jag ju inte säga varit så givande...
 
Re: Läsvärt!!!

Om du så gärna skulle vilja ha hästen barfota men inte kan pga underlaget varför använder du inte boots istället för järnskor?

För att han vintertid då skulle ha dem på 12 - 14 h/dag och jag hitills inte hittat några som fungerar i djupsnö. Jag skulle kunna laborera mig igenom alla som finns och se om några fungerar, men då börjar det bli ogörligt dyrt och eftersom han funkar bra och hovarna är fina och mår bra med järnskor har det fått vara. Men att jag inte testat är för att inga so far har vågat lova att de klarar snö. Dels även om de gör det så får man det där problemet med att det blir en 'isig kant' uppe mot karleden/huden på benet. Samma sak händer dock med skydd & boots etc. Och han är väldigt skavkänslig. Men jag har talat med en del tillverkare och ingen har velat garantera att de fungerar 12 - 14 h i hagen i djupsnö. De flesta tillverkare har sagt att "12 h, så länge får du inte ha dem på, du ska bara ha dem när du RIDER" (undantag finns dock). Och då är det det där med halkan i hagen kvar.

På SOMMAREN däremot skulle det säkert fungera, dvs att han går barfot utom just när jag rider. Det har jag varit inne på att testa flera somrar men det har kommit konvalescenser och grejer emellan (och då har jag inte velat laborera). Innan dess har han gått oskodd ommartid och ridits försiktigt: Förra sommaren gick han fullt från april - juni då han åkte på konvalescens, och sen ny konvalescens i aug. Annars hade jag tänkt prova den sommaren faktiskt.

Nu kommer jag aldrig prova, hjälper hans PG så kommer hn skos med det resten av livet och aldrig få gå barfota, hjälper det inte så är det ju himlen nästa =(
 
gäsp* "snälla lilla gumman"

lite hybris att ta för givet att alla orkar läsa dina OTROLIGT långa "JÄTTEINTRESSANTA" inlägg...

men en annan har ju faktiskt pallrat sig igenom dom... nåt som jag faktiskt ångrar då jag borde pluggat spanska och den här diskussionen kan jag ju inte säga varit så givande...

Det är rätt knepigt att diskutera om man inte bemödar sig om att ta in alla åsikter och anledningarna därtill: Det är därför man så oblnhörligt avslöjas när mans itter och frågar en massa saker som redan sagts. Då diskuterar man nte utan man sitter som en papegoja och maler sina argument och framhåller de som den enda vägen/det enda sättet och sådana diskussioner är inte ett dugg givande för någon nej.
 
Re: Läsvärt!!!

Jag vill inte verka messerschmittig... men det verkar handla om mycket konvalecens trots att det funkar så bra..
 
Re: Läsvärt!!!

Jag vill inte verka messerschmittig... men det verkar handla om mycket konvalecens trots att det funkar så bra..

japps, mycket konvalescens blir det. Men det är helt hovoberoende.

Under sina dagar har han lyckats med:
Skära sönder hoven på skarsnö (trots benskydd). Hade inget med skorna att göra.

Bli jagad av förrymd jakthund i hagen och översträcka gaffelbandet. Han var barfota.

Trampa in en pinne i hoven i hagen på sämsta tänkbara ställe. Med påföljande komplikationer (han höll på atts tryka med). Inte skoberoende men OM han hade varit skodd med hel sula hade det aldrig hänt. Barfota hade inte förhindrat/förändrat.

Ryggont och ledinflammationer pga erlichios. har inget med hovarna att göra.

Översträckning bogen som gav armbågsledsinflammation. Hände i hagen (järnskor med brodd, hur det gått UTAN skor vill jag inte tänka på).

Hasledsinflammation. Pga defekt i hasleden. Går inte att påverka med skoning/verkninge ns (defekten alltså).

Och nus tår han igen, hasledsinflammation i samma has, pga defekten. Samt knäledsinflammation bägge fram pga kompensationsöverlastning från hasen. Är därför skodd med PG bägge fram sen i tisdags (då vi var in sist, ochd e även gjorde en artroskopi i hasen).

Den ENDA konvalescens som gått att undvika med hjälp av att ändra något i hovvården är den med spiktrampet, och skulle man sluppit den skulle man ha skott med sula eller haft hela 'tofflor'. Barfota hade inte hjälpt.

Men som sagt, HOVARNA är det inget fel på, ochd et går inte att via dem hjälpa hasen heller. Nu försöker vi ju dock mha PG-beslag hjälpa knäna från att överbelastas från hasen. Återstår att se om det fungerar.
 

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 798
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp