Strasser hovarna i hårdare klimat...

Barfotahästar ska tydligen verkas på ett speciellt sätt enl Strassermetoden, jag tror att det finns en utbildad i Sverige änsålänge, jag ska prova rida barfota på min Islandshäst som gått barfota 11 mån pga föl, så hon har nya friska hovar som nu ska vänja sig vid olika underlag, nu när det är isigt använder jag Easy boots med brodd som funkar jättebra, dom kan man även använda i början innan hoven vant sig vid hårda underlag typ grusväger.
Finns det någon i Sthlmstrakten som kan verka barfota enl Strassermetoden?

Jag har läst boken "Ett sunt Hästliv" den borde alla hästägare läsa!

Hej från en som hoppas att barfotaridningen kommer att funka för hästens skull.
 
Jag tänker inte gå in på vad jag tycker om strassermetoden men jag kan berätta att jag arbetar som equiterapeut på heltid och har gjort detta i många år. Vart år i januari har jag alltid haft lite att göra. Jag antar att det beror på jul, vila, inga pengar mm. Men i år har jag haft mer än jag har hunnit med. Det stora flertalet av mina kunder har "trillat i hagen" "halkat och sträckt sig i hagen" "halkat vid ridning" Listan kan göras lång. De allra flesta har varit oskodda, många har varit verkade enligt strasser metoden.
 
jag tänkte just säga det att man behöver oftast inte ha skor så jätelänge för att klara av den värsta halkan. Om du väntar tills det är isigt och du inte kan rida längre barfota, så sätter du skor på runt om eller bara ifram (jag har bara ifram och det fungerar bra om man inte ska gå på rena isgator) sen har du skor tre-fyra månader, kanske inte ens det, tills det blir lite barmark så man tar sig fram ändå!
Då tar det inte ett halvår innan dom klarar att gå barfota igen!
 
Jag säger inget mer...jag tror att du har en helt annan uppfattning när du läst boken.

Men varför skulle man inte kunna tävla med en barfota häst?

Själv hade jag fruktansvärt dåligt samvete när jag läste den, pga. hur jag "tagit hand om" mina tidigare hästar.

Avlivade min första ponny för snart ett år sedan pga hälta. Kanske hade hon kunnat levt idag..

Dock har jag skakat av mig det nu och ser till mina framtida år som medveten hästägare, som strävar efter så naturliga levnadsvillkor som möjligt för detta beundransvärda djur!
 
Bull shit!!
Jag rider på både massa grusvägar och asfalt och alla andra underlag å inte fasen sliter det för mycket!!!

Däremot behöver man inte verka lika ofta!!
 
Det är möjligt att det sliter lite mer på hoverna, men i strassers bok står det jämförelser...
en skodd häst som srittar på asfalt tar upp (kommer inte ihåg exakt) men tror att det var 3 gånger så hårda stötar som en oskodd häst som travar på asfalt.

tänk på det i stället.. Med skor så tar skelettet skada istället (även hoven)
 
Det är några utav nackdelarna innan hoven "är som den ska".. men det finns allt bra många fördelar också!!
 
Jag tror det sliter ganska mycket mer. Ponera en timmes körning på grus i ganska bra fart. Det sliter nog mer än en timmes ridning. En häst som endast rids och tränas för ridgrenar tränas inte ens nästan lika hårt som en travare.

Fast det vore intressant att se om det skulle funka. Men jag tänker inte vara den förste att prova med min häst.
 
. Då ställer jag mig genast frågan...hur många halta hästar finns det inte i sverige?? hur många hästar avlivas inte innan 15 års åöder på grund av hältor?

Fast, tänk på hur många hästar det finns som är ohalat just PÅ GRUND AV skor. Man kan inte se bara svartvitt.
 
jag tycker att ens häst förtjänar att man överväger att gå barfota. Men det är bara att inse att alla inte klarar av det!
Som jag sade i mitt förra inlägg så klarar min häst av halkan när hon inte behöver bry sig om klumpig ryttare, men jag undviker att rida där det är halt.

Jag har dock hört om hästar som inte alls klarar sig utan broddar när det blir halt, oavsett om de har gått barfota fram till halkan eller ej.

Om jag såg att min häst halkade omkring i hagen så fort hon var tvungen att gå på en isfläck, då skulle jag brodda! Antingen med järnskor (!) eller med pådragsskor med broddar. Det är bra med friska hovar och god stötdämpning, men ingen stötdämpning i världen kan hjälpa brutna ben.

(Jag kan tillägga att även hästar med broddar kan halka och göra sig illa, särskilt vid klubbsnö. Men det har eg. inte mycket relevans...)
 
Ehhhh............... -hur menar du då?? Känner du till det?
Delge genast oss andra! Hur många är dom?
Jag efterlyser just fakta, de flesta påståenden grundar sig på "borde", "tycker/tror jag" -"eller hur.." är också ganska publikfriande.
Får även jag tycka och tro, är jag övertygad om att hästrasen vore utdöd sedan miljoner år om den inte klarade sig utan skor, täcken, nosludd, benlindor, spiltor/boxar och annat nödvändigt vi hjälper den med........
Så illa är det... "-rasen dog ut när det blev isigt..-det blev väldigt kallt en vinter... -dom klev på gruset.."
Hmmmm.... jag undrar om det finns fler arter som människan räddat undan en säker död..?
 
Ehhhh............... -hur menar du då?? Känner du till det?
Delge genast oss andra! Hur många är dom?

Hur många är en bra fråga, jag kan inte ge dig en siffra där.

Men dels har du de som har en sådan (medfött) dålig hovkvalitet att de inte kan gå utan skor.

Sen har du de som har fysiska problem som gör att de behöver skor (och ofta sjukbeslag) för att kunna fungera. Ett ex där är hästar med strålbenshälta.

Min valack har BRA Hovkvalitet (dock har jag honom inte barfota när han rida eftersom jag rider på grusväg och hovarna slits ner för hårt. Inte så att han blir öm, men de slits ner för mycket). Valacken är nu skodd med PG fram, för att skydda hans framknän mot kompensationsbelastningen som blir när han avlastar det defekta vänster bak.

Naturligtvis skulle dessa hästar inte bli långlivade i det vilda, de hade blivit lejonmat och på sikt hade deras gener sorterats ut (de starka överlever, naturligt urval).

Sen, jag skor och broddar alla RIDhästar på vintern ändå, just för de inte ska halka. Detta behövs INTE om de bara går i hagen (dvs inte gör ngt arbete) och således hade de inte behövt det om de varit vilda heller. Men i det vilda blir det iofs sällan den här jäkla blankisen vi får på plogade vägar, i tilltrampade hagar etc (om man har sådana). Men även om så vore, så gör det inte spec mycket om en unghäst eller en haghäst går och spänner sig högt upp i benen & ryggen för det är halt. Men en ridhäst vill jag inte ska komma in och ha spänt sig i 12 h när jag ska rida. Dessutom fungerar det inte att rida på blankis utan skor.

Vi får inte glömma att vi dels har tagit över avelsurvalet och därmed ändrat mot hur naturen har tänkt sig det. Och att vi ställer HELT andra krav på hästarna än i det vilda. Många av våra tamhästar (inte hela raser dock) skulle ha dött ´ganska snart om de varit vilda, de är helt enkelt inte lämpade för det. Dessutom ska man betänka att de vilda hästarna ALDRIG möter mycket sådant som våra tamhästar förväntas klara av varje dag. Dvs träning med ryttare, träning med krav, glashala vägar, asfalt, hårda, anlagda grusvägar etc.
 
Läsvärt!!!

Det finns så mycket ny forskning om hovvård och hur hästen ska verkas. Läser du denna länk så ser du också framgång för strålbenshälta utan skor och med rätt verkning. Rapport från Michigan state univerity. :idea:
http://cvm.msu.edu/news/press/phytrim.htm
 
Cecilia (Strasser-hovtrimmaren) berättade om en häst som gick barfota på en tredagarsdistans (inte i Sverige, för det är ett av de mycket få länder där det är skotvång). När hästen gått klart fick de verka den eftersom hovarna var för långa (men de var bra när de startade). Ökad rörelse sätter igång hovtillväxten eftersom näringstillförseln blir så mycket större.

Och jag gör helt enkelt så att jag skiter i att utsätta hästen för blankis (skiter i att rida om det är så) när det är det på marken. Varför ska min bekvämlighet (att rida varje dag) gå ut över hästens välbefinnande? Nu har ju han visserligen 5-6 hektar att röra sig på i hagen. De som har hästen i en mindre hage kanske måste ta ut hästen för att den ska få röra på sig "tillräckligt".

Du verkar ju nästan inte inse att det faktiskt finns högpresterande hästar som klarar att gå barfota? Jag kan ge dig flera exempel...
 
Re: Läsvärt!!!

Det finns så mycket ny forskning om hovvård och hur hästen ska verkas. Läser du denna länk så ser du också framgång för strålbenshälta utan skor och med rätt verkning. Rapport från Michigan state univerity.
http://cvm.msu.edu/news/press/phytrim.htm

Problemet med bl a strålbenshälta är att det som fungerar på EN häst inte fungerar på en annan. Gäller båd everkning,s koning och medicinering. Den strålbenshältan jag tänkte på klarar övht inte stråltryck, vilket gör det rejält knepigt hur man än verkar. Men det kan säkert funka för en del hästar (en del går ju med vanliga skor och fuinkar med, fast de har strålbenshälta etc).

Men det jag var ute efter är att man inte ska se så himla svartvitt. Naturligtvis ska man om det går ha hästen barfota, men man får inte bli så låst i det tänkandet att man missar att det faktiskt finns hästar som av en eller annan anledning mår bäst MED skor. Man får se till individen.

När det gäller min herre så finns det ingen verkning i världen som skulle hjälpa t ex. Nu är det inte säkert att det hjälper med PG heller, det får framtiden utvisa. Men ingen skulle vara gladare än jag omd et gick att VERKA bort hans problem, men det är tyvär romöjligt (han har som sagt en skelettdefekt i hasen på vänster bak).

Sen får man också försöka se skillnaden på hur hästar i det vilda har det jmf med tamhästar. Jag skulle ha valacken (om han varit frisk då) barfota året runt om det bara var så att jag hade annat underlag att rida på. Dvs mjukare på sommaren (behöver inte vara MJUKT, men inte stenhård grusväg, utan hård jord skulle fungera, det underlag som vidlhästar mest går på btw) och inte isigt på vintern. JAG har ju inget nöje i att bara för kul betala en massa pengar för skoning, men samtidigt så har jag ju (egoistiskt nog) hästen för att rida på, och då vill jag gärna göra det med, och inte ha den som kramkanin bara för han ska vara barfota. Men hans hovkvalitet är utmärkt och han skulle utan problem ur den aspekten klara att gå barfota i det vilda. Men jag envisas ju med att vilja rida också :devil: :angel:
 
Och jag gör helt enkelt så att jag skiter i att utsätta hästen för blankis (skiter i att rida om det är så) när det är det på marken. Varför ska min bekvämlighet (att rida varje dag) gå ut över hästens välbefinnande? Nu har ju han visserligen 5-6 hektar att röra sig på i hagen. De som har hästen i en mindre hage kanske måste ta ut hästen för att den ska få röra på sig "tillräckligt".

Du verkar ju nästan inte inse att det faktiskt finns högpresterande hästar som klarar att gå barfota? Jag kan ge dig flera exempel...

Jag bor på ett sådant ställer där det är is på vägarna under hela vintern. Och jag vet inte varför du har häst, men jag har det för att rida. Och har dessutom häst som inte trivs med att bara lalla i hagen (och japps, jag har STORA, kuperade hagar där de går minst 12 h per dugn (11 h och 45 minuter om du är djurskyddsombud *s*).

Men jag har häst av en anledning, ochd et är inte för att krama på allena. Men om valacken vore frisk och jag hade annat underlag att rida på än hård grusväg på sommaren och isgata på vintern så skulle jag ha honom oskodd året om (och spara maaassa pengar). men nu är det inte så, och varken HÄSTEN eller jag skulle tycka det var roligt av att han bara gick i hagen bara för att vara barfota.

Men om du ger mig ridvägar som består av packad jord istället för grus, och om du sandar vägarna på vintern skulle jag gärna låta bli att sko samtliga hästar (inte valacken dock men det är för att han behöver skor av hälsoskäl nu).

Jag vet attd et finns högpresterande hästar utan skor, men jag vet också att de går på HELT annat underlag än vad mina gör, och att de inte går i stora, kuperade hagar i den här klimatzonen vintertid.

Om det bara vore is VISSA dagar skulle jag lätt strunta i att rida de dagarna. Men vi talar inte dagar, vi talar MÅNADER med isgata.

Och DU verkar inte förstå dels att vissa hästar MÅSTE ha skor, och dels att det faktiskt finns saker som gör att barfota inte fungerar något vidare på vissa ställen/för vissa?

Jag är INGEN anatagonist till barfotagång, men jag tycker inte man år stirra sig blind heller utan måste se till INDIVIDEN vad som passar den bäst. Och se till förutsättningar runtikring. Alla hästägare kan inte bo på samma ställe =)
 
Sök på ironfreehoof och barefoothorse. Bra barfota sidor där de förklarar lite mer ingående vad det går ut på.

Jag har barfota hästar, men jag använder inte strasser metoden, utan har mer fastnat Jamie Jackson. För MIG och MINA hästar funkar det över förväntan.
 

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 883
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp