T

twinstar

Hej hopp!
Någon som har läst artikeln i senaste Hästfynd om Dr Hiltrud Strassers teorier om modern hästhållning.
Hon sågar i princip allt vi människor gör med hästen och det satte griller i mitt huvud i alla fall.
Från benskydd, täcken, boxar, motion, hovvård och utfodring.

Vad säger ni som kan?
Hur mycket ska man tro på och vad kan man ta med en nypa salt?

Mår våra hästar så dåligt som Strasser vill framställa?
 
Jag har läst om Strasser-metoden. Men jag tror absolut att hästarna mår bäst av att gå barfota, det gör iaf mitt vbl-sto. Hovarna är väldigt fina efter att hon slutat gå med skor.
Täcken och inga täcken...Det är väl lite olika, besvärligt för tävlingshästar faktiskt som måste ha täcken på sej jämt!!
Mitt sto använder inget täcke nu,men som det ser ut,hon har jag nyligen tagit ur travet och har inte så tjock päls än. Fortfarande sommarpäls! Pga ultrasan-sprutan (hon var travtränad) och då har väl den suttit i hästen länge,kanske hon måste ha täcket på sej nu.
Jag tycker oxå att hästar behöver gå ute t.ex på lösdrift året runt, -anser jag iaf-.
Mitt sto är mer en utehäst, jag hyr en box i ett litet stall och blir alltid tvungen att ta in henne hon vill INTE,men blir alltid ängslig av att stå inne instängd. När jag började läsa om Strasser om lösdrift o barfotagång.
Sedan gick jag ut till min häst för att studera lite. Märkte en stor skillnad, när hon får vara ute så länge blir hon väldigt lugn och harmonisk,även om jag binder upp henne nånstans för att borsta o sånt även bakom stallet där hon inte ser ngn häst blir hon inte lika ängslig.
Men när jag tar in henne på spolspiltan blir hon ängslig och står hon inne i boxen blir hon det. Det spelar ingen roll om det finns hästar inne.
Så jag har bestämt mej att söka en lösdriftsplats åt henne.
Hon är ngt mkt bättre än för nåt år sedan då hon var väldigt nervös av sej.
:)
----------
www.bokebacken.com
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
Förresten..Detta med Strasser-metoden vad gällande barfotagången,så är det lite för "rått".
Jag låter min häst vänja sej vid barfotagången långsamt. Det får ta den tid det behöver,kanske upp till ett år för att hästens hovar har vant sej helt. :)

--------------
www.bokebacken.com
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
hejsan!
jag håller verkligen med dig carolrita!
sen vet man ju inte allt om det hår med strasser metoden och barfotagång framföralt men jag upplever också att det är lite "rått" jag menar är det verkligen nödvändigt som jag har förstått det att häsen kan bli väldigt öm kan man liksom inte ta det lite varligare så hästen slipper bli öm?

det är en mann här där jag bor som verkar och hjälper till om man har problem med sin häst.
han har berättat en del för mig och jag tycker verkligen att det är intresant.
hade jag haft möjligheten så hade mina hästar gått på lösdrift men den möjligheten har jag inte i vinter helt enkelt, men fri tillgång på hö och bort med täckena det är en sak som är säkert att så blir det!
det märks ju verkligen på shettisen att han behöver inget täcke när det regnar så är det som att hälla vatten på en gås.

men detta med barfota gång ,den här killen berättade om en av anledningarna till att vi har skor på våra hästar.
det när adeln började ha sina hästar stora stall där hästarna stod inne hela tiden och man visste kanske inte så mycket då om hur hovarna skulle skötas och hovarna blev dåliga så då använde man skor och detta har tydligen hållit i sig.
tror att det var ungefär så som han sa men detta var antagligen inte ända anledningen till att man började använda skor.
någon som vet fler anledningar?

men det är verkligen intresant detta det är ju så himmla lätt också att fatta!
det är ju lite jobbigt :o att erkänna men vi gör ju hästarna mer och mer till människor!
man känner riktigt hur det plingar till i hjärna när man läser det ,hon har ju faktiskt rätt i mycket hon säger!
men sen är det ju inte alla som håller med så är det ju bara och sen är det ju säkert dom som säger "ja men det är ju olika från häst till häst!" men hästen är ju ett vane djur så då är det ju kanske inte så konstigt om en 12 årig häst blir frusen om den alltid annars haft täcke och sen hux flux inte ska ha det mer då.
jag vet inte men så är det kanske i alla fall så tror jag just nu att det är så men man lär sig ju för varje dag och jag är inte säker på att det är så här det är bara vad jag tror.
 
Jag tyckte artikeln var jättebra! Satte verkligen griller i huvet på mig med. Men jag är ändå inte så ny på tankarna om barfotagång och lösdrift. Mitt föl och min sköthäst går bägge i lösdrift. Jag har bara bra erfarenheter av det. Hästarna oxå tror jag. Enda gången de går in är under de varmaste sommardagarna. Eftersom de är islandshästar så är de ute i ur o skur och klarar sig med sin egen päls. Jag skulle aldrig komma på tanken att raka dem och sätta på täcken. De får istället lång vintervila, så slipper vi svettiga hästar när det är som kallast. Då går de oxå barfota, för att ge hovarna en chans att återhämta sig. Iår tror jag att det är tänkt att sköthästen skall få "gummikängor" och om det funkar så kanske han t.o.m. får vara barfota även under övriga året *hoppas*
Som det är nu är jag väldigt sugen på att inte sko fölet sen när hon blir "stor". Är det någon som är duktig på skoning o hovar som har tankar om det? Jag vill ju att min lilla fölis skall få ett så bra hästliv som möjligt :)
 
om man har möjlighet så ska hästarna hälst gå på sådant underlag som dom rids på.
detta är ju inte så lätt för man kan ju inte släppa hästarna på en grusväg utan något bete! :confused:
men då kan man ju lägga typ singel eller något liknande vid vattnet eller ett annat ställe i hagen där hästarna står ofta så att dom måste gå på det för att kunna dricka och då vänjs dom ju vid underlaget.
 
Jag tycker att hon har delvis rätt och en del annat kan jag anse kanske inte behöver vara så.

Jag har fått erfara att alla hästar inte kan gå barfota, har försökt i omgångar med mitt fullblod men har nu gett upp, det går bra på vintern när det är kallt men när det blir varmt och mjukt i backen så ömmar hon direkt.
Däremot så har jag inte haft några problem med andra hästar att ta av skorna och ha dem barfota, men på vintern har jag gärna skor med brodd istället för barfota. Blir mindre halkigt om det är isfläckar i hagen.

Att inte täcka hästarna är jag väl lite si och så med, det finns ju täcken som ska "andas" och ett sådant är ju bra om man klipper sin häst, innan pälsen hinner växa ut igen.
Klippte mina hästar i september, en nordis och en shettis, hade täcken på dem i två veckor och har nu fått ta av dem så de går nakna och de mår toppen, nordisen blev faktiskt hängig av att gå med täcke och är mer lekfull och mycket gladare nu när han slipper täcke igen.
Men att ta av täcket från en häst som är van att gå med täcke tycker jag inte är rätt, men det kanske fungerar jag har ju aldrig provat.

Jag väljer nog att tro på det mesta ur den artikeln då jag inte tidigare hört något annat.

/Hippo
 
Nåja..
Jag har inte täckat mitt sto än,och hon har inte fått "björn-pälsen" fast istället har hon väldigt tät men silkeslen päls!
Hon var van att gå barfota och har gjort det förut när hon hade fölet vid sidan.
Jag låter henne gå barfota och täcket...Kanske ska jag börja täcka henne med ett fleecefodrat regntäcke (inte så tunnt,men...) eftersom hon står inne i box om nätterna...Eller ska man kalla box för en fängelsecell!!!????? :o
Leter fortfarande efter en utebox/lösdrift åt damen.
Verkar inte va så lätt att hitta nåt sånt i jäkla Karlstad. :(

------------
www.bokebacken.com
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 

Liknande trådar

Hästvård jag börjar härmed med det nya sättet att skriva på buke! Hästen i fråga är fullt frisk,har aldrig varit halt och är helt enkelt hälsan...
Svar
7
· Visningar
1 248
Senast: TantEster
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 157
Hästvård Såg i senaste numret av Your Horse att det var en intervju med Hiltrud Strasser, och tänkte att det skulle bli ganska intressant att...
23 24 25
Svar
480
· Visningar
39 828
Senast: vdb
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 720
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp