När det är goda tider och brist på arbetskraft, behövs inte facket. När det blir lågkonjunktur kan AG bara avskeda personal utan de säkerhetsmekanismer som facket och kollektivavtalet reglerar. Som vi ser i länder som USA.

Facket är inte till för när allt går bra. När ekonomin går bra och arbetet eftertraktat och lönen är god så är det förståeligt att folk inte anser facket som något nödvändigt. Men när det går åt helvete som tex en konflikt på arbetsplatsen och liknande det är då facket kliver in. Och vid behov driver ärendet till Arbetsdomstolen. Är du inte medlem av facket måste du driva ärendet helt själv.

Ett exempel på när facket är bra att ha

https://kollega.se/diskriminering/gravid-uppsagd-facket-stammer-diskriminering?page=2

Det är bara att se vad som hände på twitter när Elon köpte företaget och sparkade 2/3 av personalstyrkan. Många fick veta det när deras login inte fungerade. Och det var mycket attraktiva höginkomsttagare.
Och att det går bra är inte heller någon garanti, Hasbro leksaksföretaget går dåligt och har sparkat rakt över hela koncernen. De har köpt upp ett litet bolag som går väldigt väldigt bra, eftersom de väl behövde pengarna eller ett bolag som går bra. De har sparkat lika högt i det bolaget som i övriga... någon vecka innan jul...
 
Det du säger är inte i motsats till det jag säger :) Det du beskriver är liksom baksidan av en "fri arbetsmarknad" och jag säger inte alls emot det. Min poäng gällde att när det är goda tider för arbetstagare och svårt för företag att rekrytera personal, så behöver de konkurrera med andra företag, kollektivavtal eller ej. Vad gäller vem, när och hur arbetsgivaren kan avskeda är det ju dock lagreglerat i Sverige. LAS gäller alla.

Det är inte så att jag generellt är emot fack eller kollektivavtal, men båda ska vara frivilligt.
"Fri arbetsmarknaden" har vi om jag kan säga nej till jobb pga att företaget inte är fackansluten och fortfarande ha kvar A-kassa (eller vad nu personen går på).
 
"Fri arbetsmarknaden" har vi om jag kan säga nej till jobb pga att företaget inte är fackansluten och fortfarande ha kvar A-kassa (eller vad nu personen går på).
halvt kl
Vet inte riktigt men är det inte så att om en viss andel av de anställda (som är medlemmar i facket) vill att företaget ska teckna kollektivavtal så kan facket driva fram ett kollektivavtal? (Som de gör nu med Tesla).
Så det hänger ju mest på de som redan är anställda på företaget. Det kanske är många som är medlemmar i facket och om en till anställd kommer och är medlem så kan det tippa över åt det hållet, att det tecknas avtal.
 
Det du säger är inte i motsats till det jag säger :) Det du beskriver är liksom baksidan av en "fri arbetsmarknad" och jag säger inte alls emot det. Min poäng gällde att när det är goda tider för arbetstagare och svårt för företag att rekrytera personal, så behöver de konkurrera med andra företag, kollektivavtal eller ej. Vad gäller vem, när och hur arbetsgivaren kan avskeda är det ju dock lagreglerat i Sverige. LAS gäller alla.

Det är inte så att jag generellt är emot fack eller kollektivavtal, men båda ska vara frivilligt.

Det jag argumenterade emot är att vissa grupper, attraktiva höginkomsttagare, anser sig inte behöver facket eller ett kollektivavtal eftersom de är just attraktiva och kan spela ut företag mot varandra. Nu. Vilket är ett kortsiktigt tänk.

När marknaden förändras då kommer de inte ha samma stöd och skydd. När varsel läggs och det blir arbetsbrist så är det de som inte är med i facket som varslas först.

Alla de attraktiva höginkomsttagarna, IT och liknande, trodde nog inte att Google, Amazon, Twitter, Tesla, Spotify mm, skulle börja skära i arbetsstyrkan radikalt och de plötsligt blev arbetslösa. Det är just det som är poängen med facket. Att de går in och förhandlar för sina medlemmar när personer hotas med avsked.
 
Nu ska if Metall utesluta strejkbrytarna
Ett klipp från DA, åter igen rädsla att bli av med jobbet😔

"Vad säger de berörda medlemmarna?

– Det är väldigt olika. Man får inte förringa att de har ställts inför ett krav från dag ett från arbetsgivaren. Att antingen välja Tesla eller att välja IF Metall. Om man har velat strejka, då har man i ord och handling betett sig på ett sätt som gör att man inte är välkommen tillbaka till Tesla, säger Martin Gunnarsson som lägger till:

– Många tycker att kollektivavtal är bra, och något man vill ha. Men man är helt enkelt för rädd för att själv strejka."
 
Jag själv är nu på praktik hos ett litet företag med målet att bli anställd i januari. Tack vare att de skulle få lönebidrag från Arbetsförmedlingen om de anställer mig så har AF sagt att de kräver att de skaffar ett par försäkringar (tackolov, annars hade jag aldrig vågat efterfråga detta själv då jag behöver jobb).
Och på den vägen har jag lyckats pusha chefen till att ansöka om kollektivavtal (istället för hängavtal som var det enda andra alternativet) utöver skaffa försäkringarna :up: Föreslog även att de skulle gå med i arbetsgivarorganisationen så att de kan känna sig säkra från sin sida. Jag tror att det kan vara bra med kontroll av varandra från bägge sidor.
Just nu är jag med i ett fack men när jag blir anställd så ska jag byta till ett annat som passar bättre till den bransch som företaget är i.

Min mamma har länge varit aktiv inom facket (nu pensionär) så jag har väl lite därifrån att det är viktigt och bra med facket. Jag tror att det är bra med regler som alla kan hålla sig till och jag känner mig säkrare på att de regler hos arbetsgivaren jag är anställd hos är de som är allmänt gällande i arbetsmarknaden, annars är det alldeles för lätt att arbetstagarna nyttjas. Speciellt när de behöver jobbet.
(Jag har dock talat lite tyst om just detta då jag inte är anställd ännu ;))
 
Det jag argumenterade emot är att vissa grupper, attraktiva höginkomsttagare, anser sig inte behöver facket eller ett kollektivavtal eftersom de är just attraktiva och kan spela ut företag mot varandra. Nu. Vilket är ett kortsiktigt tänk.

När marknaden förändras då kommer de inte ha samma stöd och skydd. När varsel läggs och det blir arbetsbrist så är det de som inte är med i facket som varslas först.

Alla de attraktiva höginkomsttagarna, IT och liknande, trodde nog inte att Google, Amazon, Twitter, Tesla, Spotify mm, skulle börja skära i arbetsstyrkan radikalt och de plötsligt blev arbetslösa. Det är just det som är poängen med facket. Att de går in och förhandlar för sina medlemmar när personer hotas med avsked.
Men alltså - det fetade är inte sant och inte ens lagligt. LAS gäller alla, medlemmar i facket såväl som alla andra. Även min personliga, högst anekdotiska, erfarenhet av de arbetsplatser jag jobbat på där det blivit varsel och uppsägningar är att LAS-listorna innehåller blandat fackmedlemmar och övriga, baserat på anställningstid. Visst kan det vara så att facket "slåss" för sina medlemmar, men inte ens facket övertrumfar svensk lag, liksom. Lyckligtvis!
 
Men alltså - det fetade är inte sant och inte ens lagligt. LAS gäller alla, medlemmar i facket såväl som alla andra. Även min personliga, högst anekdotiska, erfarenhet av de arbetsplatser jag jobbat på där det blivit varsel och uppsägningar är att LAS-listorna innehåller blandat fackmedlemmar och övriga, baserat på anställningstid. Visst kan det vara så att facket "slåss" för sina medlemmar, men inte ens facket övertrumfar svensk lag, liksom. Lyckligtvis!
Mycket i LAS är dispositivt, går att ändra på i kollektivavtal. Läste kommentarer om att uppsägningarna på Spotify hade kunnat vara bättre för företaget om de haft kollektivavtal, då de då kunnat skära bort oönskade tjänster på ett bättre sätt än att bara kasta ut de senast anställda.
 
Men alltså - det fetade är inte sant och inte ens lagligt. LAS gäller alla, medlemmar i facket såväl som alla andra. Även min personliga, högst anekdotiska, erfarenhet av de arbetsplatser jag jobbat på där det blivit varsel och uppsägningar är att LAS-listorna innehåller blandat fackmedlemmar och övriga, baserat på anställningstid. Visst kan det vara så att facket "slåss" för sina medlemmar, men inte ens facket övertrumfar svensk lag, liksom. Lyckligtvis!

LAS gäller det stämmer. Men när det förhandlas så är det facket som gör det för sina medlemmar. LAS kan vridas ganska mycket inom ramen för regelverket.

https://www.verksamt.se/driva/ansta...tt undanta tre från,prövas inom ramen för LAS.

Huvudregeln i LAS är enkel: sist in – först ut. Om några varit anställda lika länge är det deras ålder som är avgörande. Äldre personer har starkare skydd än yngre personer. Tillräckliga kvalifikationer kan också vara avgörande. Kollektivavtalen kan ha andra regler. De flesta centrala kollektivavtal ger dig som arbetsgivare möjlighet att förhandla om turordningen med den lokala fackliga organisationen.

Förhandlingsskyldighet​

Uppsägning på grund av arbetsbrist är en viktig förändring i verksamheten. Därför måste du som arbetsgivare förhandla med facket enligt medbestämmandelagen (MBL). Förhandlingarna måste vara avslutade innan uppsägningen kan äga rum. Om du och den fackliga organisationen inte kommer överens, är det du som arbetsgivare som bestämmer.

Vem ska du förhandla med?​

  • Om företaget är bundet av kollektivavtal ska du förhandla med det facket.
  • Om ni inte har kollektivavtal måste du förhandla med alla fackliga organisationer som har medlemmar som berörs av arbetsbristen.
  • Om ingen arbetstagare är medlem i facket behövs inga förhandlingar.

Facket ska informeras om​

  • skälen för uppsägningen
  • antalet anställda som berörs
  • vilka kategorier de tillhör
  • hur många som normalt sysselsätts i verksamheten och vilken kategori de tillhör
  • när du avser att genomföra uppsägningarna
  • beräkningsmetoden för eventuell ersättning utöver vad som följer av lag eller kollektivavtal vid uppsägningar.

Risk för höga skadestånd​

En arbetsgivare som kallar till förhandling för sent eller helt struntar i att förhandla med facket kan bli skadeståndsskyldig. Arbetsdomstolen ser allvarligt på brott mot förhandlingsreglerna och kan döma ut rejäla skadestånd mot uppenbara regelbrott.
 
Men alltså - det fetade är inte sant och inte ens lagligt. LAS gäller alla, medlemmar i facket såväl som alla andra. Även min personliga, högst anekdotiska, erfarenhet av de arbetsplatser jag jobbat på där det blivit varsel och uppsägningar är att LAS-listorna innehåller blandat fackmedlemmar och övriga, baserat på anställningstid. Visst kan det vara så att facket "slåss" för sina medlemmar, men inte ens facket övertrumfar svensk lag, liksom. Lyckligtvis!

Det vore ganska problematiskt om facken (ofta finns ju mer än ett) går in i förhandlingen för att hitta ett sätt rädda sina medlemmars jobb på bekostnad av de som inte är med i facken. Dvs att personer som skulle blivit kvar enligt LAS helt plötsligt står utan arbete för att nåt fack ändrat ordningen så att en medlem satts före, med argumentet att deras medlemmar ska sättas först oaktat annat.

Om det fungerar så, så är det ju rätt bra att jobba på en plats utan kollektivavtal ur den enskilda aspekten, så länge man inte är med i facket i den fackligt allra starkaste yrkesgruppen på just den arbetsplatsen.

Praktiskt tycker jag ofta facken får en massa skit i media och av medlemmar när de gör sitt jobb konstruktivt på allra bästa sätt vid varsel för att se till att företaget får bästa förutsättningar möjligt framåt. Och får mer beröm när de bara sätter käppar i hjulen och ser till att det svajar än mer i en svajig situation.
 
Det vore ganska problematiskt om facken (ofta finns ju mer än ett) går in i förhandlingen för att hitta ett sätt rädda sina medlemmars jobb på bekostnad av de som inte är med i facken. Dvs att personer som skulle blivit kvar enligt LAS helt plötsligt står utan arbete för att nåt fack ändrat ordningen så att en medlem satts före, med argumentet att deras medlemmar ska sättas först oaktat annat.
Ja, det förhållningssättet är absolut problematiskt, det håller jag med om. Jag har dock tyvärr sett det hända där facket försökte "rädda" en kollega på bekostnad av en annan.
Om det fungerar så, så är det ju rätt bra att jobba på en plats utan kollektivavtal ur den enskilda aspekten, så länge man inte är med i facket i den fackligt allra starkaste yrkesgruppen på just den arbetsplatsen.

Praktiskt tycker jag ofta facken får en massa skit i media och av medlemmar när de gör sitt jobb konstruktivt på allra bästa sätt vid varsel för att se till att företaget får bästa förutsättningar möjligt framåt. Och får mer beröm när de bara sätter käppar i hjulen och ser till att det svajar än mer i en svajig situation.
Kan väl hålla med dig om det där sista. Förutom det jag skrev om ovan, så har jag mest sett konstruktiva förhandlingar med fackföreningarna "inom" de företag jag jobbat på. Men också sett en del skräckexempel på helt oproportionerliga stridsåtgärder för att få även väldigt små företag att teckna kollektivavtal.
 
X/Twitters flagande av just texter från Aftonbladet fortsätter, och andra verkar kunna skriva kritik om Tesla utan att drabbas.

https://www.journalisten.se/nyheter...tonbladet-sprider-sig-flera-artiklar-drabbade

Har det att göra med att Aftonbladet ägdes av LO förr? (en liten procent kanske de äger än?)
Screenshot_20231221_115617.jpg

Min markering i ljusgrönt
:rofl:
 
Avtal på 40 till 70sidor som även jurist hade svårt att tolka och fick läsa flera gånger.

Brutit mot tystnadsplikt genom att gå ut med att arbetare jobbat på obetald övertid.

https://da.se/2023/12/teslas-avtal-...rabbat-anstalld-inkallad-till-hr-avdelningen/
https://da.se/2023/12/professor-sagar-teslas-avtal-om-livstids-tystnadsplikt/

Jävla äckelföretag hoppas ni går i konkurs 🤢
Men de säger ju sig erbjuda en god arbetsupplevelse! 🤡 herregud... i vilken värld är deras avtal bättre? Och för vem?

”Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal. Vi har varit öppna och förblir öppna för dialog med IF Metall, för att hitta lösningar. Vårt primära fokus är dock alltid att säkerställa att vi fortsätter att ge våra anställda en god arbetsupplevelse.”
 
Men de säger ju sig erbjuda en god arbetsupplevelse! 🤡 herregud... i vilken värld är deras avtal bättre? Och för vem?

”Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal. Vi har varit öppna och förblir öppna för dialog med IF Metall, för att hitta lösningar. Vårt primära fokus är dock alltid att säkerställa att vi fortsätter att ge våra anställda en god arbetsupplevelse.”
Tja, är väl bättre lön i avtalet. Bara det lilla problemet att du kanske inte får den lönen du ska ha men det får den som råkar ut för det inte tala om för någon för då bryter du tystnadsplikt som du skrivit på och gäller livet ut :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp