Nej det får inte vi heller egentligen men hade det inte gått att använda rakelradion så hade det ju fått lösas.

Jag tror det skulle bli svårt ihop med att vi kör folk. Resenärerna skulle troligen inte acceptera det och därför klaga i större omfattning.
 
Jag tror det skulle bli svårt ihop med att vi kör folk. Resenärerna skulle troligen inte acceptera det och därför klaga i större omfattning.
Men hur gör ni nu om ni måste kontakta TL? Står stilla på hållplatsen tills ni avslutat samtalet? Kallar ni upp dom och fortsätter köra tills dom svarar och sedan stannar?
 
Möjligen en dum fråga men menar du att SLs reseplanerare ger som huvdsakligt förslag anslutningar med 1 min marginal?
 
Är i samma bransch och känner med dig.
Jag försöker alltid tänka att resenärernas stress är deras egen, det kommer inte hjälpa att du tar på dig den också. Informera på starthållplatsen innan du avgår, sen kan dom övriga komma fram om det är så.

Det är en ond spiral och vi är alla i den men det dummaste vi kan göra är att försöka hinna.
Sätt fokus på något annat, mjuk körning, perfekt hållplatsangöring, att fejka det där glada humöret kan också hjälpa.

Kan du byta arbetstider? Jag kör kvällar, vi har andra problem, men tiderna i anslutningar brukar vara generösare.
 
Nu ursäktar jag mitt ordval redan på förhand. Absolut inget illa menat mot dig personligen eller busschaufförer som allmänhet!
Hela din arbetssituation låter helt genomrutten. Fack och ledning verkar skyffla över alla problem på enskilda chaufförer och inte ta ett uns ansvar själva. Ni chaufförer kan omöjligen trolla med knäna! Absolut att det till syne och sist handlar om landstingets budget osv. osv. och att inte heller ledningen kan trolla med knäna, men de och facket skulle kunna underlätta situationen för er chaufförer mycket, om bara viljan fanns. Det var väl just där problemet låg dock. :banghead: Nu åker jag visserligen inte buss i "dina områden" så att säga, men även här nere i min håla verkar chaufförerna mer pressade nu på senare tid än vad jag tycker att de verkat tidigare. Vilket är en otroligt ledsam syn för mig som passagerare!

Har dessvärre inga konkreta tips på hur du ska minska din stress...
 
Jag tycker det låter för djäkligt och är förvånad att facket verkar vara handfallna.

Men, en del av det som du kan påverka är hur du förhåller dig till dina kunder Och deras frustration. Typ att du håller dig lugn, förklarar var de kan vända sig ect empatiskt utan att för det behöva ta på dig deras ångest.
Det är mer eller mindre svårt, Men det blir lättare med övning och en medvetenhet om vad som händer i relationen med dig-klient-arbetsgivare.
 
Men hur gör ni nu om ni måste kontakta TL? Står stilla på hållplatsen tills ni avslutat samtalet? Kallar ni upp dom och fortsätter köra tills dom svarar och sedan stannar?

Vi skickar ett meddelande att vi vill ha tag på trafikledningen. Ringer de inte upp direkt, så åker man och så får man låta bli att svara om de ringer upp när man kör. Vid bästa tillfälle stannar man och skickar ny anropsbegäran och hoppas att man då ligger på prio eftersom första gången sket sig. Alternativt att man står kvar tills de ringer upp, om man anser det vara så pass akut. Eller väntar med att skicka anropsbegäran tills man är vid ändhållplatsen. Men det kan ju medföra att man missar möjligheten att gå på toa eller så.
 
Är i samma bransch och känner med dig.
Jag försöker alltid tänka att resenärernas stress är deras egen, det kommer inte hjälpa att du tar på dig den också. Informera på starthållplatsen innan du avgår, sen kan dom övriga komma fram om det är så.

Det är en ond spiral och vi är alla i den men det dummaste vi kan göra är att försöka hinna.
Sätt fokus på något annat, mjuk körning, perfekt hållplatsangöring, att fejka det där glada humöret kan också hjälpa.

Kan du byta arbetstider? Jag kör kvällar, vi har andra problem, men tiderna i anslutningar brukar vara generösare.

Jag har kört kvällar i 14 år, men för 5 år sen började jag först jobba kontorstider (som utbildare) och då märkte jag att jag trots allt mår bättre av att börja tidigt. Och framför allt sluta tidigt. Sen är jag så extremt trött på fulla människor att jag inte orkade!
Så byta tillbaka vill jag inte. Då byter jag hellre arbetsgivare om det skulle behövas.
 
Jag tycker det låter för djäkligt och är förvånad att facket verkar vara handfallna.

Men, en del av det som du kan påverka är hur du förhåller dig till dina kunder Och deras frustration. Typ att du håller dig lugn, förklarar var de kan vända sig ect empatiskt utan att för det behöva ta på dig deras ångest.
Det är mer eller mindre svårt, Men det blir lättare med övning och en medvetenhet om vad som händer i relationen med dig-klient-arbetsgivare.

Jag är ytterst sällan otrevlig mot resenärerna, även om jag anser att vissa är helt uppe i det blå gällande sin planering. I slutändan är det upp till min arbetsgivare att antingen se till att det funkar (genom att lägga bättre marginaler) eller att ta bort möjligheten att planera en resa med så kort marginal i reseplaneraren utan varning.
Så frustrationen är mer riktad till min arbetsgivare egentligen.
 
Vi skickar ett meddelande att vi vill ha tag på trafikledningen. Ringer de inte upp direkt, så åker man och så får man låta bli att svara om de ringer upp när man kör. Vid bästa tillfälle stannar man och skickar ny anropsbegäran och hoppas att man då ligger på prio eftersom första gången sket sig. Alternativt att man står kvar tills de ringer upp, om man anser det vara så pass akut. Eller väntar med att skicka anropsbegäran tills man är vid ändhållplatsen. Men det kan ju medföra att man missar möjligheten att gå på toa eller så.
Men alltså.........O_o

Köra buss är roligt men organisationen runt omkring alltså :arghh:
 
Ja, tyvärr. I dessa fall gör dom det. Och ingen varning om att tiden är för kort.
Ok, då borde det rimligen vara både enkel och ingen större kostnad att ändra den programeringen till att sätta längre marginaler. Är ju några knapptryck. De kan fråga västtragik om hjälp för de sätter enorma, onödiga marginaler i sin reseplanerare.
 
Nej, inte Roslags Näsby, vi har ställen som tar mer tid än så.
Jag kan inte kräva ombyggnader av bussen, det kan du räkna bort. Det ligger på politikernivå. Vår komradio går under mobillagen, jag får inte prata i den när jag kör.

Mitt inlägg handlade mer om hur JAG ska klara stressen. Inte hur jag ska få RESENÄRERNA att klara stressen. Så att ge mig tips på ännu mer jag ska göra och som tar ännu mer tid av körtiden som redan är för kort, ser jag inte som speciellt konstruktiva för andra än resenärerna. För mig blir det ju bara ännu mer stress?
Jag föreslog inte ombyggnad av bussen, men efteresom jag inte vet exakt vilka bussar du kör, och en del bussar har möjighet till visering bak så frågade jag om det var en möjlighet. (Fler) Hållplatsvärdar var exempel på något som du kunde föreslå för arbetsgivaren för att inte bara klaga utan även komma med konkret förslag på något som skulle underlätta.
Vitsen med att upplysa om förmodade förseningar, och ev misasde anslutningar redan när du lämnar första (och större) hållplatser var just att minska din stress. Du är väl i grunden stressad för att du riskerar stressade/sura resenärer om du inte kan ge dem vad de förväntar sig? Om du sänker deras förväntan och ger dem en möjlighet att planera om, så bör det väl minska även din stress?
Ledsen att jag inte har full koll på vilka enheter ni har eller att de inte går att använda under färd. Men om du ropar ut innan du startar så borde väl det vara ok? Ja - en till arbetsuppgift, men tanken var att det ändå borde minska din totala stress?
Du frågar vad DU kan göra för att minska din stress, vi försöker svara. Sannolikt finns det inget som någon av oss kan göra åt den bakomliggande situationen, därför blir det svar på vad DU kan göra. Är det kanske så att du är så genomstressad att du behöver bli sjukskriven en tid? Att du inte vill gå till jobbet kan vara ett tecken på det.
 
Ok, då borde det rimligen vara både enkel och ingen större kostnad att ändra den programeringen till att sätta längre marginaler. Är ju några knapptryck. De kan fråga västtragik om hjälp för de sätter enorma, onödiga marginaler i sin reseplanerare.
Detta är även det normala för SL (låånga marginaler)
 
Att jobba i ett serviceyrke och vilja göra det bästa för sina resenärer innebär dock inte att man kan trolla med knäna eller att man ska sitta med en ständig stress, så att man riskerar att bli farlig i trafiken.
Problemet är när resenärerna inte inser att de själva också måste ta sitt ansvar.
I min del av världen anses 0-3 minuter vara för kort tid för att räkna en anslutning som rimlig att förvänta sig att lyckas med. Särskilt när lösningen på problemet är så enkel som att man en buss som går en kvart tidigare.
Problemet är väl om resenärerna i reseplaneraren får info om att man ska hinna, och litar på det. Eller har varit van att hinna (med lagom marginal) till sina anslutningar och plötsligt inte gör det (utan att få någon info).
 
Idag fick jag en mailkopia som säger att ändringar kommer ske redan till hösten.
Jag vågar inte ropa hej förrän jag sett hur dom gjort, men nått verkar trots allt hända. Även om det enligt facket skulle vara helt omöjligt.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 951
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp